sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

החסידות כתופעה השייכת לעבר שאיננו עוד , והיחס אליה היה במידה רבה יחס של נוסטלגיה וגעגועים לעולם שנחרב באכזריות שאין דוגמתה . הצלחתן של חצרות הצדיקים לשקם את עצמן באזור ניו–יורק במזרח ארצות–הברית ובמדינת ישראל , בעיקר בירושלים ובבני ברק , היא מיוחדת במינה . יש לזכור שהחורבן שפקד את העולם החרדי לא היה פיזי בלבד אלא גם רוחני : השאלה היכן היה האל , אוהב ישראל ומגינם של חסידיו , בשעה שמיליונים נרצחו ותינוקות חסרי ישע הושלכו לכבשנים , היא שאלה תיאולוגית נוקבת , שהביאה רבים לזניחת אורחהחיים הדתי . אולם , אף שנראה כי התנועה הציונית צדקה בשעה שקראה ליציאה מן הגולה ולהקמת ישות יהודית עצמאית כמפלט היחיד מפני האנטישמיות , נקבצו אלפים ורבבות אל חצרותיהם החדשות של הצדיקים בני השושלות הישנות , ששרדו וכוננו מחדש את מוסדותיהם במציאות חדשה לגמרי . בתוך עשורים מעטים נהפכו חצרות הצדיקים לחלק הצומח במהירות הגדולה ביותר ביהדות ולמוקד של תסיסה ופעילות חינוכית ענפה . תהליך דומה התנהל גם בחוגי המתנגדים ובישיבותיהם , שבניגוד לחסידים נהנו מתשתית שהונחה כבר לפני השואה . למרות חיכוכים ומריבות הוכיחה המנהיגות החרדית – החסידית והמתנגדית – יציבות מרשימה , ושושלות החסידים ומערכת הר " מים ( ראשי הישיבות ) של המתנגדים פעלו ופועלות ברציפות , חרף האופי הוולונטארי של קהילות ומוסדות אלה . פריחה זו התרחשה מתוך התעלמות מן הסוגיות הרעיוניות הכרוכות בלקחי השואה ובהקמתה של מדינה יהודית , והיא מבטאת שאיפה עמוקה לשיקומו של הישן ולא ליצירה חדשה . תהליך זה נהנה במידה רבה מאווירת הסובלנות הדתית והתרבותית שאפיינה הן את היישוב היהודי ואת מדינת ישראל והן את ארצות–הברית לאחר מלחמת העולם . מבחינה זו ניתן לומר כי תחייה זו של העולם החרדי ניזונה מערכיה של המודרנה והדמוקרטיה של הסביבה שבה התרחשה תחייה זו . התהליך החדשני השני , הקשור בצורה הדוקה בהקמת המדינה , הוא התהוותה של חברת לומדים טוטלית בעולם החרדי בישראל , תופעה שהבדילה בינו לבין הקהילות החרדיות בחו"ל . הפטור משירות בצה"ל , שהעניקה המדינה לתלמידי הישיבות "שתורתם אומנותם , " נהפך במהרה לפטור כולל לצעירים החרדים , שעם שחרורם משירות בצה"ל התחייבו שלא להשתלב בשום מערכת כלכלית ולהקדיש את עצמם ללימודים בלבד . האידיאל של "חברת לומדים" נעוץ בעולם הרוחני של החסידות ושל המתנגדות לפני השואה , והוא טופח במרכזים החרדיים בארצות–הברית . ואולם , אידיאל זה נגע תמיד למעולים ולנבחרים שבין הצעירים החרדים . היה זה אידיאל שקבע , כי הטובים בציבור חייבים להקדיש עצמם לחיי התורה , ואילו חבריהם , הפחות מוכשרים , צריכים לפנות לפעילות כלכלית ולהענקת תמיכה לישיבות ולתלמידיהן , כל אחד לפי יכולתו . בישראל , בגלל השירות הצבאי שהוטל על כל מי שפנה לעשות לפרנסתו , נהפכה "חברת–לומדים" זו לחברה טוטלית , שלרובה אין מקורות קיום משל עצמה , והיא נסמכת על תרומות מחו"ל ועל סיוע גדל והולך מטעם המדינה . הפחד מן השירות הצבאי כפה על צעירים ציות מלא למשפחותיהם ולמוריהם , ויצר חברה השולטת בבניה במידה שכמעט אינה מצויה בשום מקום אחר . בצורה זו הביאו החילונים והדתיים–הלאומיים – שלא היו מוכנים לקבל השתלבות כלכלית ללא מילוי חובת השירות הצבאי – את החברה החרדית להסתגר ולהינתק מבחינה חברתית וכלכלית . כך עיצבו חוקיה ותקנותיה של מדינת ישראל החילונית מבנים חדשים , חסרי תקדים , בחברה החרדית במדינה . סוגיה זו היתה , והינה , אחת המכריעות בקביעת אופיים של היחסים בין חרדים וחילונים בישראל . החרדים מתייחסים אל המדינה כאל ישות כוחנית המבקשת להרוס את עולמם על ידי חיוב השירות הצבאי , ואילו החילונים רואים בחרדים משתמטים מחובת ההגנה על המדינה . שתי תופעות אלו השתרשו כבר בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה . שתי תופעות חדשניות אחרות מצאו ביטוי בעיקר בעשורים האחרונים : הראשונה היא התהליך הממושך שבו הזדהתה הציונות הדתית כמעט בשלמות עם השאיפה הפוליטית לארץ–ישראל השלמה , והביטוי המעשי לשאיפה זו היה ההתנחלויות בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים . התנועה למען ארץ–ישראל השלמה הוקמה מיד לאחר מלחמת ששת הימים , ורוב מנהיגיה היו פוליטיקאים ואנשי–רוח חילונים , חלק ניכר מהם מתנועת העבודה – משה שמיר , נתן אלתרמן , יצחק טבנקין ורבים אחרים . הביטוי הפוליטי לתנועה זו ניתן לרוב על–ידי מפלגות חילוניות – תנועת החרות ו"הליכוד" שזו הקימה עם המפלגה הליברלית ועם גופים אחרים , וכמו–כן "התחייה" ו"אומץ . " אחרי מלחמת יום הכיפורים החל התהליך של העברת הדגש ל"גוש אמונים , " לתלמידיו של הראי"ה קוק ושל בנו , ולהקניית אופי דתי ( יש אומרים : משיחי ) לתנועה זו , בניגוד לאופי הלאומי והביטחוני שאפיין רבים ממקימיה . חלק ניכר מציבור המתנחלים הם חילונים או חרדים , והתמיכה הפוליטית בהם עדיין חילונית ברובה . ואולם , הפעילות הציבורית נישאת בעיקרה בידי הציונות הדתית . הדבר בלט במיוחד בתהליך ההינתקות מרצועת עזה בשנת , 2005 שנראה לעתים כהתנגשות בין חילונים לציונים–דתיים , שהחרדים נמנעו מלקחת בו חלק לכאן או לכאן . אותם חוגים בציונות הדתית שהתנגדו למגמה זו פרשו בצורה זו או אחרת מן הארגונים המסורתיים הדתייםלאומיים , וחלקם יצרו מסגרות חדשות כגון סיעת "מימד . " הדבר מסמן תהפוכה מלאה כמעט של אופייה של הציונות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help