sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

. 1 הכחשה והחרמה מכול וכול . בדרך זו נקטו בראשית שנות המדינה "העדה החרדית" ו"נטורי קרתא" בירושלים , ואת הבסיס הרעיוני לכך נתנו בעיקר חסידי סאטמר , שהמשיכו במסורת ההתנגדות החריפה והקיצונית לציונות . הם החרימו את הבחירות לכנסת ולעיריות , סירבו לשלם מסים ונמנעו מכל קשר כלכלי עם מוסדות המדינה . במשך הזמן נעשתה דרך זו מקובלת על מיעוט קטן בעולם החרדי , אך רבים יותר נקטו בה במידה מתונה – שמירה על התבדלות מקסימלית והימנעות מכל מגע לא הכרחי עם הציבור הכללי ועם המדינה . . 2 השקפה הרואה במדינת ישראל תופעה נוכרית , ומזהה את רשויות המדינה עם שלטון נוכרי , שיש לקבל את מרותו מתוך הגנה מרבית על המוסדות האוטונומיים של הקהילות החרדיות . בקרב נציגים חשובים של תפיסה זאת נשמעות אמירות כגון , "אנחנו נראה לכם שאפשר לקיים גטו סגור לכל דבר גם בירושלים עיר הקודש , " דהיינו – לשמור על תנאי החיים של הגלות תחת שלטון הגויים גם בארץ הקודש ותחת שלטונם של יהודים . פירושו של דבר : שלילת ההכרה ביהדותם של מדינת ישראל , אזרחיה ומוסדותיה , ועיצוב המגע עמם בדומה למגע שמקיימות קהילות יהודיות עם הרשויות בארצות הגולה . . 3 שיתוף פעולה מוגבל ומתון עם המדינה והציבור בישראל כדי לשמור ולקדם את האינטרסים הכלכליים והחברתיים של הציבור החרדי , בלי להכיר במדינת ישראל , בדגלה , בהמנונה ובערכיה . ההתבדלות התבטאה בשלילת השירות בצה"ל , שירות שנתפס כסכנה גדולה , משום שהוא מביא לכלל מגע קרוב בין חרדים וחילונים . בדרך זו הלכו מרבית מנהיגי הציבור החרדי , חסידים ומתנגדים , שהשתתפו בבחירות , תפסו עמדות כוח בוועדות הכנסת ובעיריות , אך נמנעו מחברות מלאה בממשלה ומנשיאה באחריות לגורל המדינה . עמדה זו העניקה עוצמה רבה לנציגות הפוליטית של החרדים , שכן הם יכלו לתמוך בלי היסוסים רבים בממשלה החילונית בעניינים ביטחוניים , פוליטיים וחברתיים שלא היה בהם עניין מיוחד לציבור החרדי , ולקבל כתמורה הטבות שונות לסקטור המיוחד שאותו הם מייצגים . . 4 שיתוף פעולה הדוק ונרחב עם המדינה ומוסדותיה , במידה שהדבר מסייע לחיזוקה ולגיבושה של הישות החרדית , בלי להביע כל הזדהות עם ערכיה ועקרונותיה של המדינה . בדרך זו הלכה בעיקר החרדיות הספרדית וביטאה זאת באמצעות תנועת ש"ס . הקו המנחה תנועה זו הוא השימוש באמצעים פוליטיים וכלכליים כדי לחזק את מוסדותיו הנפרדים של הציבור החרדי , ושילוב מקסימלי של חרדים ברשויות הממלכתיות – משרדי הממשלה , העיריות , מערכת החינוך , שירותי הרווחה ושירותי הדת . הצלחתה של ש"ס בפעילות זו הביאה לתגובת–ראי : הקמתה של תנועה חילונית שמטרתה העיקרית למנוע מש"ס את הגשמת מטרותיה . זו היתה דרכה של ש"ס לפתור את בעיית היחס אל הישות הפוליטית החילונית : היא קיבלה אותה במישורים הפיזיים , הכלכליים והחברתיים , אך נמנעה מכל הזדהות רוחנית–רעיונית עמה . . 5 ניסיונות ליצור תנועת חזרה בתשובה , שתביא את החילונים לחיקה של המסורת . בדרך זו הלכו קבוצות מוגדרות בציבור החרדי – חסידי חב"ד , חסידי ברסלב וכמה דוברים ומנהיגים בחרדיות הספרדית . התוצאות של ההטפה לחזרה בתשובה היו זעומות , גם משום שהתברר במהרה שאין הציבור החרדי מוכן לקלוט לתוכו קליטה מלאה את החוזרים בתשובה : החרדים נמנעו מקשרי נישואין עמם ושמרו על ריחוק חברתי מהם , והם נותרו בשולי המחנה כקבוצות נבדלות . בכך מצא את ביטויו כישלונה של תפיסה שרווחה בדור הקודם בחוגים חרדיים מסוימים , תפיסה שביקשה לראות בחילונים "תינוק שנשבה , " חוטא שאיננו מודע לחטאיו ואת אורח החיים הפסול כפתה עליו סביבה משחיתה . לפי תפיסה זו , משעה שהתינוק שנשבה חוזר לכור מחצבתו , הריהו יהודי כשר לכל דבר , שכן חטאיו לא נבעו מפנימיותו אלא נכפו עליו באונס . היחס המסויג לבעלי תשובה מעיד שהחברה החרדית לא הפנימה תפיסה זו , והיא ממשיכה לראות בחוזר בתשובה חוטא בן חוטא שאין לו כפרה שלמה לא בדור הזה ולא בדור הבא . יצאו מכלל זה חסידי ברסלב , ובמידה מסוימת גם חסידי חב"ד , שראו באמונה במנהיגיהם המשיחיים , ר' נחמן מברסלב או ר' מנחם מנדל שניאורסון , טיהור שלם של הנפש החוטאת . מכל מקום , תופעת החזרה בתשובה לא קיבלה ממדים המאפשרים שינוי מהותי של היחס בין שני המחנות . בקרב הספרדים ויוצאי עדות המזרח נתפסה החזרה בתשובה יותר כחיזוק והעמקה של אורח החיים המסורתי של אנשים שחיו חיים מסורתיים גם קודם לכן , ולא כתמורה מעמיקה באישיותו של האדם . ג . תהליכים דתיים במדינת ישראל בשני הדורות שחלפו מאז השואה והקמת המדינה התחוללו בעולם החרדי ארבעה תהליכים חדשניים , שהם שעיצבו , ועדיין מעצבים , את היחסים בין העולם החרדי לבין היהדות החילונית ומדינת ישראל . הראשון הוא התהליך המדהים של שיקום המסגרות החרדיות שנהרסו עד היסוד בתקופת השואה , ובעיקר נטיעתן של העדות החסידיות הישנות במציאות החדשה של המחצית השנייה של המאה ה20– במדינת ישראל ובארצות–הברית . לפני השואה לא היו מרכזים חסידיים וחצרות צדיקים מחוץ לאירופה , והמרכזים באירופה נשמדו כליל . לפני חמישים שנה נראתה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help