sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

, ( Palestine Electric Corporation , P . E . C . ) שבידיה הופקד הזיכיון . במימון החברה השתתפו ממשלת בריטניה ובעלי הון בריטיים , ומקצת ההשקעות הגיעו מכספי ההסתדרות הציונית והסתדרות העובדים הכללית . באוגוסט 1927 החלו העבודות להקמת מפעל החשמל הגדול בשפך הירמוך לירדן " ) נהריים . ( " בתקופת המשבר הכלכלי , שבו שקע היישוב בשנות ה , 20– העסיקה חברת החשמל בהקמתו מאות ואלפי פועלים ומנעה רעב וירידה מן הארץ . רוטנברג , שהיה עד מהרה למעסיק הגדול ביישוב , נרתע בשנות ה20– מפעילות מפלגתית או ציבורית ממוסדת . במאורעות 1920 היה בין מארגני ההגנה העצמית , ואף סייע לארגון ה"הגנה" בראשית צעדיו , אך נמנע מפעילות במסגרת ההסתדרות הציונית , ולא אחת אף השמיע ביקורת נוקבת על שיטות עבודתה ועל נשיאה , חיים וייצמן . עדות ראשונה להתגבשות התפיסה שראתה ברוטנברג " מנהיג לעת משבר" התגלתה בעיצומם של אירועי הדמים שפרצו בארץ ב . 1929– רבים ממנהיגי היישוב שהו באותם ימים בציריך , לרגל כינוסו של הקונגרס הציוני הט"ז . עם פרוץ המשבר גברה התחושה כי היישוב נותר בלא מנהיג . רוטנברג , שנתפס כמצילו של היישוב בשעת משבר כלכלי קשה , וכמי שיצא חוצץ נגד "המפתח המפלגתי , " שסיכל לדעת רבים עבודה יעילה ופורייה למען היישוב , הצטייר עתה כמי שעשוי להציל את היישוב במשבר הגדול שתקף אותו , עם אירועי הדמים . בישיבה מיוחדת של הנהלת הוועד הלאומי – הגוף היציג של היישוב היהודי בארץ – נבחר רוטנברג ליו"ר ההנהלה . ואולם כהונתו של רוטנברג בראשות הוועד הלאומי לא ארכה ימים רבים , ומשנרגעו הרוחות , פרש ובפיו האשמות קשות על היישוב , ובעיקר על מנהיגיו והשיטות הנקוטות בידם . ביוני 1932 נערך טקס חנוכת המפעל בנהריים . לטקס באו הנציב העליון ווקופ והאמיר עבדאללה מעבר הירדן , אך רוטנברג נמנע במופגן מלהזמין את ראשי היישוב וההסתדרות הציונית . המשבר בינו לבין ההנהגה הציונית העמיק כאשר יצא וייצמן נגד מחירי החשמל והאשים את רוטנברג כי אינו דואג לאינטרסים של היישוב והמפעל הציוני . המפעל ההידרואלקטרי בנהריים לא סיפק את כל צורכי היישוב המתפתח , ובשנות ה30– עסקה חברת החשמל בתנופה בהרחבתה של רשת האספקה ובהקמת מקורות אנרגיה חדשים . תחנות לייצור חשמל המופעלות בפחם הוקמו בחיפה ובשפך הירקון בתלאביב וייצור החשמל נקשר אז בשמו של רוטנברג . רוטנברג חזר לפעילות ציבורית לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה . באווירת המשבר שפקדה את היישוב עם התגברות החשש מפני פלישת כוחות גרמניה ואיטליה לארץ , התעוררה בחוגים "אזרחיים" תביעה לכונן הנהגה יישובית , שתתאים לצורכי הזמן והשעה ותתעלם מן "המפתח המפלגתי . " בין ההצעות שהועלו היתה כינון משטר סמכותני והפקדת כל ענייני היישוב בידי טריומוויראט מנהיגותי – מנחם אוסישקין , דוד בן–גוריון ופנחס רוטנברג . בן–גוריון דחה על הסף את ההצעה , אך המסע להחזרתו של רוטנברג הוכתר בהצלחה , וב17– בספטמבר 1939 הוא נבחר לנשיא הוועד הלאומי . מנהיגותו קצרת הימים של פנחס רוטנברג בוועד הלאומי היתה רצופה התנגשויות עם הממסדים השונים של היישוב . חודשים אחדים לאחר ראשית כהונתו חלה ופרש מעסקי ציבור . הוא נפטר בירושלים ב3– בינואר . 1942 בצוואתו אסר קריאת רחובות ומוסדות ציבור על שמו , והוריש את נכסיו ל"אוצר פנחס רוטנברג" לקידום פעולות חינוך לנוער . עד יום מותו התקשה רוטנברג בדיבור ובקריאה בעברית . הוא הבהיר את יחסו לדת באמירה שאינו נמנה עם האדוקים , והפולחן הדתי ונוהגי התפילה אינם מוכרים לו . גישתו ויחסו לעם היהודי ולגורלו נקבעו מכוחה של תחושה היסטורית עמוקה . בחייו , ובמידה רבה לאחר מותו , התפשטה אגדת רוטנברג , "הזקן מנהריים , " שהקדיש את חייו לביצור היישוב ועוצמתו , ומעולם לא דבק בו חשד של אינטרסנטיות פוליטית . לקריאה נוספת : אלי שאלתיאל , פנחס רוטנברג : עלייתו ונפילתו של "איש חזק" בארץ–ישראל , 2 , 1942-1879 כרכים , תל אביב , . 1990 יונתן פרנקל , נבואה ופוליטיקה : סוציאליזם , לאומיות ויהודי רוסיה , , 1917-1862 תל אביב , . 1989 שמואל אביצור , ממציאים ומאמצים : המהפיכה בדרכי הייצור בארץישראל , ירושלים , . 1985 יעקב מצר , הון לאומי לבית לאומי , , 1921-1919 ירושלים , תשל"ט . יגאל עילם , הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה , תל אביב , . 1973 Promise and Default of Russian Socialist Oliver Henry Radkey , The Agrarian Foes of Bolshevism : of the Revolution , New York , 1987 . Richard Abraham , Alexander Kerensky : The First Love Princeton , N . J ., 1976 . Gapon and the St . Petersburg Massacre of 1905 , Walter Sabinsky , The Road to Bloody Sunday : Father York , 1958 . Revolutionaries , February to October 1917 , New

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help