sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

לתנועות שחרור לאומיות ברחבי העולם השלישי , בעיקר למאבק השחרור האלג'ירי ( עם כינונה של אלג'יריה העצמאית העניק קוריאל את הווילה של משפחתו בשכונת זמאלכ בקהיר כ"שי לעם האלג'ירי ; " בווילה זו שוכנת שגרירות אלג'יריה במצרים ) ולמאבק ב"אפרטהייד" בדרום אפריקה . בעטיים של המאבקים האלה נחשף קוריאל , שהתגורר בצרפת במעמד של פליט מדיני נטול אזרחות , להצקות של משטרת צרפת . מסלול פעילות עיקרי של קוריאל וחבריו היה יוזמותיהם לדיאלוג בין ישראלים לערבים . קוריאל סבר תמיד , ואף נתן לכך ביטוי ברור במסרים שהעביר מצרפת לחבריו בשמאל המצרי , כי שלום ישראלי–ערבי אפשרי , רצוי , ויכול לתרום תרומה מכרעת לערעור מעמדו של האימפריאליזם במזרח התיכון . יוזמותיו כללו הפגשתם של דיפלומטים ואישי ממשל מצריים עם אנשי שמאל ישראליים ; הקמת "ועד ערבי–ישראלי לשלום" בפריז ; מתן השראה לעו"ד יוסף חילמי לפנות במכתבים גלויים אל "העם בישראל" ואל הנשיא המצרי עבד אל–נאצר ברוח של שלום ופיוס ; ארגון שורת מפגשים ישראליים–ערביים לאחר מלחמת ששת הימים , ובראשם " ועידת בולוניה לשלום ולצדק במזרח התיכון" ;( 1973 ) וגולת הכותרת : ארגון מפגשי הידברות בין נציגות מוסמכת של אש"ף ( ובראשה עיסאם סרטאווי ) לבין "המועצה הישראלית לשלום ישראלי–פלסטיני" ותנועות שלום ישראליות אחרות . פעילויותיהם של קוריאל וחבריו בתמיכה במאבקי שחרור ברחבי העולם השלישי ולמען שלום ישראלי–ערבי וישראליפלסטיני היו לצנינים גם בעיני סוכנויות ביון בכמה מדינות מערביות , בעולם הערבי ובישראל , וגם בקרב מתיישבים אירופיים באלג'יריה ובדרום אפריקה . לא אחת פורסמו במערב פרסומי דיס–אינפורמציה מגמתיים , שהכתימו את קוריאל כמפעיל רשת ריגול למען ברית המועצות וכמפעיל ומממן של " הטרור העולמי . " ב4– במאי 1978 נרצח קוריאל בידי מתנקשים בפתח ביתו בפריז . נסיבות הירצחו וזהות רוצחיו ושולחיהם נשארו עלומות . פנחס רוטנברג אלי שאלתיאל פנחס ( פיוטר ) מוסייביץ' רוטנברג , , 1942-1879 נולד ברומני , אוקראינה , למשפחה חילונית . שפות הדיבור בבית היו יידיש ורוסית . הוא למד בגימנסיה הריאלית והצטיין בלימודי המדעים והמתמטיקה , ולאחר מכן החל ללמוד הנדסה במוסד הפוליטכני של סנט פטרבורג . בימי לימודיו בעיר הבירה התקרב לחוגים המהפכניים של המפלגה הסוציאל–רבולוציונרית ( ס"ר ) ופעל במסגרת "הארגון הלוחם , " הענף הטרוריסטי שלה . על תקופה זו בחייו כתב רוטנברג כי בכרך הגדול מצא מוצא לצורך הפנימי שצמח וגדל בו מימי ילדותו בגטו היהודי – הצורך במלחמה נגד הדיכוי והרדיפות . עם גמר לימודיו התקבל לעבודה כמהנדס זוטר במפעל מתכת שעבדו בו יותר מ 12 , 000– פועלים ושם התרחבה פעילותו המהפכנית . בהשראת הכומר גאפון , שנודע כאחד מראשי האיגודים המקצועיים המחתרתיים , אך התברר לימים כפרובוקטור של השלטונות , הוכרזה שביתה ונערכה הפגנה רבת משתתפים ב9– בינואר . 1905 רוטנברג נצטווה בידי הממונים עליו במפלגה לאבטח את האב גאפון . ההפגנה החלה כצעדת מחאה שקטה , אך עד מהרה גלשה והיתה לאירוע אלים . הקוזאקים , שומרי ארמון החורף של הצאר , פתחו באש על המפגינים ופרצה מהומה רבתי . רוטנברג מילט את האב גאפון ויחד עם הסופר מקסים גורקי הסתיר 2 מעיני המשטרה החשאית הצארית . לאחר מכן סייע להבריח 2 אל מחוץ לרוסיה . אירועי 9 בינואר 1905 ציינו את ראשיתה של "מהפכת . " 1905 משנרגעה המהפכה בהבטחות שווא של הצאר לכונן משטר דמוקרטי , הותר לאב גאפון לשוב לרוסיה , לאחר שהתחייב , בחשאי , לשתף פעולה עם המשטרה החשאית . בגידתו של האב גאפון נודעה לראשי "הארגון הלוחם , " ומנהיגו יונה אזף – שלימים נודע כי גם הוא פעל כסוכן כפול – הורה לרוטנברג להוציאו להורג . רוטנברג זימנו לפגישה בתואנה שהוא מבקש להציע את שירותיו למשטרה החשאית . משהגיע גאפון לפגישה העמידו רוטנברג למשפט בפני "בית דין" של פועלים שמצא אותו אשם והוציאו להורג בתלייה . לאחר מכן האשים יונה אזף את רוטנברג בהפרת משמעת "הארגון הלוחם" ואיים על חייו . רוטנברג , שלא ידע כי אזף הוא סוכן של המשטרה החשאית הצארית , נמלט מפניו לאיטליה . באיטליה המשיך רוטנברג את פעילותו כמהנדס והופקד על הקמת סכרים ומפעלי מים . הוא התרועע עם חוגי השמאל המקומי ועם המהפכנים הרוסיים הגולים . לפי עדותו , החל אז להתעניין בגורל היהודי . באוגוסט-ספטמבר 1914 נמנה רוטנברג עם חברי גוף חדש – "פרו קאוסה היבראיקה" " ) למען העניין היהודי – ( " ששם לו למטרה להגן על זכויות היהודים במדינות המשתתפות במלחמה . לארגון חברו גם לא יהודים וגם יהודים , ובהם בורוכוב , ששהה אז במילנו . אחת מפעולותיו הראשונות של הארגון היתה ניסיון לגייס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help