sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

. ( 1935 באותה העת גם נחשף לראשונה לרעיונות מארקסיסטיים , הן כחיפוש מענה לאי צדק החברתי בחברה המצרית והן כתגובה לעליית הפאשיזם בכמה מארצות אירופה . קוריאל ואחרים הגיעו לידי רגישות למתרחש בחברה המצרית לא מתוך התנסות ישירה במצוקתם של בני החברה הזאת , שאת לשונה ותרבותה האותנטית לא הכירו , ואולי אף חשו כלפיה , ביודעין או בלא יודעים , מידה של זלזול והתנשאות . רגישותם צמחה , במרבית המקרים , בהקשרים אירופיים מובהקים , וכתולדה של התבוננות מבחוץ . היתה מעין סתירה טראגית בהזדהותם עם התסיסה החברתית והלאומית המצרית , תסיסה שחברת המוצא האירופית שלהם , שהיו לה זכויות יתר , היתה אחד היעדים לעוינותה . מאמצע שנות ה30– צמחו במצרים , בעיקר בקרב הקהילות האירופיות , כמה חוגים רעיוניים שבהדרגה גיששו את דרכם אל המארקסיזם . הראשון באלה היה "איחוד שוחרי השלום , " שהוקם ב1934– על ידי המהנדס השווייצי הצעיר פול ז'אקו דה–קומב והתמקד בהסברה אנטי–פאשיסטית . דה–קומב הקפיד לפעול במסגרת החוק , אך מאחורי הקלעים החל לגייס קאדרים מארקסיסטיים על בסיס קונספירטיבי למחצה , לקראת התארגנות קומוניסטית של ממש . בראשית שנת 1939 צמח מתוך "איחוד שוחרי השלום" ארגון חדש , "האיחוד הדמוקרטי . " מקימיו שאפו להפוך אותו לארגון בעל מחויבות מארקסיסטית ברורה , וביקרו את זהירותו המופלגת של דה–קומב . הבולטים בין חבורת "האיחוד הדמוקרטי" היו שלושה , כולם יהודים : אנרי קוריאל , הלל שוורץ ומרסל ישראל . בתוך שנים ספורות נתגלעו ביניהם מחלוקות , דרכיהם נפרדו וכל אחד מהם הקים קבוצה מארקסיסטית נפרדת . קוריאל יסד והנהיג ( 1943 ) את "התנועה המצרית לשחרור לאומי" ( בערבית : אל–חרכה אל–מצריה לל–תחרר אלוטני – חמת"ו . ( בהיותו מודרך בידי שאיפתו להקים , מתוך מעורבות ניכרת של קאדרים מצריים אותנטיים , תנועה קומוניסטית מצרית שתהיה בעלת מסרים רלוונטיים למציאות הפוליטית והחברתית המצרית , ניהל קוריאל מגעים עם קבוצות אינטלקטואלים מצריים , ועמם פיתח פעילות ענפה בקרב מגזרי עובדים שונים . בניגוד לכמה מעמיתיו בתנועה , שדחקו בו להקים לאלתר מפלגה קומוניסטית לכל דבר , שאף תזדהה בשם הזה , סבר קוריאל כי הדרך להקמת מפלגה כזאת אינה קצרה ואינה קלה , והמשימה הדוחקת יותר היא לתת ביטוי לשאיפת העם המצרי לשחרור לאומי . רק כך , טען , תוכל התנועה לקנות לעצמה אחיזה בציבור המצרי , ולהימנע מתלישות ובידוד . ואכן , תנועתו רכשה לעצמה תומכים בקרב האינטלקטואלים , בקרב מגזרי עובדים , ואף בשורות הצבא המצרי . לאחר תום מלחמת העולם השנייה גברה התסיסה החברתית במצרים , ועמה התרחבו מעגלי הפעילות של ארגוני השמאל . בסיטואציה זו החליטו שני ארגוני השמאל העיקריים במצרים , חמת " ו ( בהנהגת אנרי קוריאל ) ואיסקרא ( בהנהגת הלל שוורץ ) להתאחד , ולכונן יחדיו ( 1947 ) את " התנועה הדמוקרטית לשחרור לאומי " ( בערבית : אל–חרכה אל–דימוקראטיה לל–תחרר אלוטני – חדת " ו , ( שהיתה לגדול בארגוני השמאל במצרים . קוריאל נעשה למנהיגה הבלתי מעורער של התנועה המאוחדת . שנת 1947 היתה שנה קריטית בתולדותיו של השמאל המצרי . בשנה הזאת קיבלה עצרת האומות המאוחדות את ההחלטה על חלוקת ארץ–ישראל לשתי מדינות ריבוניות , האחת יהודית והאחרת ערבית . ברית המועצות היתה אחת מן השושבינות הנלהבות של ההחלטה הזאת , שמשמעותה היתה הקמת מדינה יהודית בחלק מאדמת פלשתינה המנדטורית . חדת " ו הכריזה על תמיכתה בהחלטת החלוקה , הן כגיבוי אוטומטי למהלכיה של ברית המועצות והן כביטוי לקו רעיוני ייחודי שקוריאל תרם לו תרומה מכרעת : קוריאל , חרף היותו אנטי–ציוני מוצהר , גרס כי ליישוב היהודי שצמח בארץ–ישראל סימני היכר לאומיים מובהקים , והוא זכאי , לפיכך , להגדרה לאומית עצמית , בדומה לעם הערבי הפלסטיני . אף שהעמדה הזאת אושרה במוסדות התנועה , בעיקר מכוח אישיותו הכריזמטית של קוריאל , לא היו מרבית חברי ההנהגה שלמים איתה . על פני השטח החלו לעלות טרוניות כבושות בנוגע למצב ה " בלתי סביר " של הגמוניה יהודית בתנועות השמאל המצריות , ונוצרה בהן אווירה משברית . האווירה הזאת החריפה עם פרוץ מלחמת . 1948 חדת " ו שללה נמרצות הן את המלחמה נגד מדינת ישראל שזה עתה קמה , והן את מעורבותה של מצרים בה – עמדה עקרונית ואמיצה , שחוללה ניכור בין השמאל לבין חלקים חשובים בציבור המצרי . המשטר המלוכני במצרים ניהל מסע דיכוי נמרץ נגד השמאל המצרי , ורבים מפעיליו , לרבות קוריאל , הושלכו למחנות מעצר ושוחררו רק בראשית . 1950 לאחר תקופה קצרה נוספת של פעילות פוליטית ורעיונית אינטנסיבית גורשו קוריאל ופעילי שמאל יהודיים אחרים ממצרים 26 ) באוגוסט . ( 1950 בפריז הקים קוריאל חבורה של קומוניסטים מצריים גולים – רובם יהודים – שנקראה "חבורת רומא . " החבורה הזאת נמנעה מלהצטרף למפלגה הקומוניסטית הצרפתית , ראתה בעצמה שלוחה של חדת"ו בגולה , ועשתה מאמץ להישאר מעורה במאבקים הפוליטיים והמעמדיים במצרים , ולשמור ככל האפשר על זיקתה לשם . בין היתר פיתחה " חבורת רומא" מערכת יעילה של סיוע לאנשי השמאל המצריים העצורים במחנות המעצר ובבתי הכלא של המשטר הנאצרי , ובו בזמן פעלה לגיוס תמיכה במצרים הנאצרית , בעת שהיתה נתונה ל"תוקפנות המשולשת" ( מלחמת סואץ , . ( 1956 בשלהי שנות ה50– הקימו קוריאל וחבריו בצרפת ארגון סודי ושמו "סולידריות , " שהושיט סיוע לוגיסטי והסברתי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help