sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

משנכזבו התקוות לגידולה של המפלגה החדשה , החליטו הוא , ומרבית תומכיו , להצטרף למפלגה הקומוניסטית הישראלית , מק"י . לקראת הצטרפות זו הוא פרסם , באוקטובר , 1954 את חיבורו – השאלה היהודית לאור המארקסיזם–לניניזם , שבו הגיע עד כדי שלילת הציונות , אמנם מתוך ניסיון לשמור אמונים לרעיונות לאומיים מרכזיים : הבטחת זכות העלייה לארץ וקליטת העולים , הדאגה לבניין הארץ ולפיתוחה ולביטחונה ולשלומה של המדינה והעמידה על משמר עצמאותה . ב1956– צורף לוועד המרכזי של מק"י ושנה לאחר מכן נבחר להיות יו"ר סיעתה בכנסת והעורך הראשי של ביטאונה קול העם . עשר השנים שחלפו מהצטרפותו של סנה למק"י ( 1954 ) עד תחילת הפילוג בתוכה ( 1964 ) היו לו שנים קשות של בידוד , שבהן המשיך לטפח את התקווה כי יוכל לנטות גשר של ידידות בין ישראל לברית המועצות , אך נחל אכזבה אחר אכזבה . בשנים אלו התמיד בביקורת על מדיניות החוץ והביטחון של ממשלת בן–גוריון , על מדיניותה הכלכלית–החברתית ועל קיפוח האוכלוסייה הערבית והמשך קיומו של הממשל הצבאי . באותן שנים , ועד לסוף ימיו , ניהל מאבק תקיף גם נגד ההתקרבות לגרמניה , וזכר השואה , שבה נספו בני משפחתו , העצים את ביקורתו . מאז קום המדינה התמיד סנה במאבקיו למען מדיניות כלכלית–חברתית אנטי–קפיטליסטית , להגנת זכויות העובדים , לשלום , לשוויון זכויות מלא לערביי ישראל , להגנת הדמוקרטיה ולהפרדת הדת מהמדינה . שמו הלך לפניו כנואם בחסד וכפובליציסט ברוך כישרונות וב19– שנות כהונתו בכנסת נחשב לפרלמנטר מעולה . על רקע החרפת הסכסוך הישראלי–ערבי גברה המחלוקת הפנימית בתוך מק"י , עד להתפלגותה ( אוגוסט , . ( 1965 בראש הפלג ששלל את הגילויים הלאומניים הערביים האנטיישראליים , ואשר שימר בידיו את שמה של מק"י , עמדו שמואל מיקוניס ומשה סנה , שראו במלחמת ששת הימים מלחמת מגן מוצדקת . עם זאת כבר לפני סיומה קרא סנה לראש הממשלה , לוי אשכול , לצאת בהכרזת שלום כלפי העם הפלסטיני ולהכיר בזכותו להגדרה עצמית . לכל אורך דרכו הרבה סנה לדון בסוגיות הזהות היהודית , מעמדה של הדת והשאלה הלאומית בכללותה . בזמן הדיונים על הצעת החוקה במועצת המדינה הזמנית פרסם סנה מאמר ( דצמבר , ( 1948 בכותרת : "מעמד הפועלים וחוקת המדינה , " שבו מתח ביקורת חריפה על הגישה לדת במדינה החדשה : " כל הצעת החוקה ערוכה כך , שיוטבע על מדינת ישראל חותם הדת . אין מעמד הפועלים מעוניין במלחמה נגד הדת . אדרבא , תינתן לכל אזרח האפשרות המלאה לחיות על–פי דתו , אמונתו והכרתו , אבל יש להפריד הפרדה גמורה בין הדת לבין המדינה . ... המדינה אינה יכולה להיות קשורה עם דת איזו שהיא , כי על–ידי–כך נוצרת כפייה מצפונית כלפי האזרחים שאין להם ולדת השלטת , או לדת בכלל , ולא כלום . " סנה תבע שהחוקה תבטיח את אופייה החילוני של המדינה . בשנים ההן אימץ סנה את הגישה המארקסיסטית גם בתפיסת מהותה של הדת . הוא תיאר את השורשים הקדומים של הפנומן הדתי הנעוצים בפחד קמאי מפני כוחות השולטים בגורלו של האדם , המתגלגל לניכורו של האדם בחברה ששולט בה עקרון הניצול המעמדי . עם זאת לגלג על מי שסבור כי הדת נולדה בגלל בורותם של בני האדם וכי אפשר לחסלה באמצעים משטרתיים או תעמולתיים . הוא שלל גם את הרעיון של " מלחמת תרבות " בדת וגרס כי רק חיסול החלוקה המעמדית של החברה יביא , במהלך התפתחות ארוכה , קץ לפנומן הדתי . גם בתקופת הדוגמטיזם וההזדהות עם ברית המועצות נתן סנה ביטוי חוזר ונשנה ליחסו העמוק ל"כל הטוב והיפה" שבמורשת היהודית . לקראת פסח תשי"ד ( 1954 ) כתב : "אנו לא באנו לנתק את דורנו מן הדורות שקדמו לנו , אלא לברור מן העבר ההיסטורי את כל הטוב והיפה , הצודק והמקדם , להעלותם כמרגליות מתהום הנשייה , לשזור אותם על חוט רצוף , ולהמשיך את שרשרת הזהב של מסורתנו הלאומית , הדמוקרטית והפרוגרסיבית . " בשנים האחרונות לחייו חזר בו סנה משלילתו את הציונות וגיבש תפיסות חדשות הן בנוגע לבעיות העם היהודי והציונות והן בנוגע לשאלות היסוד של היחס לדמוקרטיה בתנועה הקומוניסטית . בדונו בזהות היהודית דחה סנה את התשובות הפשטניות , המתעלמות ממורכבותה של המציאות היהודית : "התשובה של הקלריקאליזם היהודי , הקובע את הדת היהודית כאבן–בוחן ליהדותו של אדם , אינה מביאה בחשבון את תהליך הסקולאריזציה ( החילון ) שעבר על המוני היהודים ברחביהעולם , את קיומם של מיליוני יהודים שאין להם שום זיקה לדת כלשהי , את הימצאם של בנים נאמנים לעם היהודי , שהדת אינה מכירה ביהדותם ... התשובה של הנציונליזם היהודי , התשובה הציונית הקיצונית , הרואה בכל אדם ממוצא יהודי בן של האומה היהודית הכול–עולמית ואזרח–בכוח של מדינת ישראל – אינה תופסת לגבי יהודים רבים , אדישים לדת או שוללי דת , ואף מתבוללים מבחינה לאומית , השייכים בתודעתם ובהווייתם לאומות אחרות . " משה סנה חלה מאוד בקיץ 1971 ונפטר ביום רביעי , ט"ז באדר תשל"ב , 1 במארס . 1972 בן שישים ושלוש היה במותו . הדים רבים עוררה בקשתו בצוואתו כי בנו יאמר "קדיש" על קברו והיו גורמים דתיים שניסו לפרשה כביטוי של חזרה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help