sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

ליהודים בתחילת המהפכה , ראה בכך מארקס את תחילת קריסת המהפכה ואות לביטול הישגיה . ואולם פרט לעניין התמיכה באמנסיפציה של היהודים ( המשולב עם גינוי היהדות , כמו שגינה גם את הנצרות , ( אין נושאים יהודיים מעסיקים את מארקס במהלך חייו ופעילותו . בעת פולמוסו החריף עם האנרכיסטים הרוסיים אחרי 1870 תוקף באקונין את מארקס על היותו "הגליאני , גרמני ויהודי , " ומאשימו שכרת ברית עם ד'ישראלי " ) גם הוא יהודי ( " כחלק מקשר יהודי בינלאומי שבו חוברים יחד סוציאליסטים וקפיטליסטים יהודיים , ואין מארקס מגיב על האשמות אלה . בדרך פרדוקסלית , במקום אחד בלבד מביע מארקס נימה של אמפתיה ליהודים – וזאת דווקא כלפי יהודי ירושלים . עם פרוץ מלחמת קרים כתב מארקס מאמר לניו יורק דיילי טריביון , הסוקר את העדות והדתות באימפריה העותמאנית , ובו קטע קצר על ירושלים . מארקס מציין בו שבירושלים רוב יהודי : " אוכלוסייתה הקבועה מונה 15 , 500 נפשות , מהן 4 , 000 מוסלמים ו 6 , 000– יהודים , " ומוסיף : " אין דבר אשר ישווה למצוקתם ולסבלם של יהודי ירושלים , הגרים ברובע המזוהם ביותר של העיר , הקרוי 'חארת אל–יהוד , ' ברובע האשפות , בין הר–ציון להר–המוריה , שם מרוכזים בתי הכנסת שלהם ; הם מטרה מתמדת לדיכוי ולחוסר סובלנות מצד המוסלמים , היוונים עולבים בהם והלאטינים רודפים אותם . הם מתקיימים רק בזכות תרומותיהם הדלות של אחיהם באירופה ... הם נמשכים לעמק יהושפט ברצותם למות במקום שבו תיפתח הגאולה , וכדברי נוסע צרפתי , מבטם נישא אל הר–המוריה , שם עמד פעם מקדש הלבנון , אליו אין הם מעיזים להתקרב , והם מבכים את שבר ציון ואת פיזורם על פני העולם . " אחת מבנותיו של מארקס , אלינור , היתה , בשנים שלאחר מות אביה , פעילה בתנועת הפועלים בלונדון בקרב המהגרים היהודיים ב"איסט אנד . " כדי לתקשר איתם , למדה יידיש , ואף מסופר שמפעם לפעם היתה אומרת לבני שיחה : "הרי אני אחת מכם " . לקריאה נוספת : קארל מארקס , כתבי שחרות , תרגום לעברית : שלמה אבינרי , מהדורה מתוקנת , מרחביה , תשל"ה , עמ' . 63-33 שלמה אבינרי , משנתו החברתית והמדינית של קארל מארקס , מהדורה שנייה , תל–אביב , תשל"ו , עמ' . 263-255 אדמונד זילברנר , הסוציאליזם המערבי ושאלת היהודים , ירושלים , תשט"ו , עמ' . 150-146 נתן רוטנשטרייך , היהודים וזכויות היהודים , ירושלים , תשי"ט , עמ' 55 ואילך . ולדימיר מדם ג'ק ג'ייקובס ולדימיר מדם , מן הבולטים בפובליציסטים , במרצים ובהוגים של מפלגת הפועלים היהודית , ה"בונד , " נולד בשנת 1879 וגדל במינסק . כבן ליהודים מתבוללים הוטבל מדם לכנסייה האורתודוקסית הרוסית זמן קצר אחרי לידתו , ובתקופת ילדותו ביקר בכנסייה בסדירות . במהלך לימודיו באוניברסיטת קייב נמשך מדם לתנועה המהפכנית . הוא השתתף בשביתת סטודנטים ב , 1899– נעצר ואולץ לחזור למינסק , ושם נעשה מקורב ליצחק טיומין , פוליטיקאי רדיקלי בעל זהות יהודית חזקה . דומה כי השפעתו של טיומין והצלחותיו של ה"בונד" בראשית דרכו תרמו לרצונו של מדם להצטרף לתנועה הסוציאליסטית היהודית . מדם נעשה חבר ב"בונד" בשנת , 1900 והחל לכתוב מאמרים לעיתון דער מינסקער ארבייטער . מאמריו נכתבו ברוסית ותורגמו ליידיש . מדם נעצר שוב בשנת , 1901 ונמלט לחו"ל כדי לחמוק ממאסר . באותה נקודת זמן התחוללה תמורה הדרגתית בזהותו העצמית של מדם , והוא החל לראות בעצמו יהודי . בשנת 1903 הוא התמנה לחבר בוועדת החוץ של ה"בונד" והשתקע בז'נבה . בתקופה ההיא דגל מדם בגישה הקרויה "ניטרליזם . " בשורה של מאמרים שהתפרסמו בכתב העת בשפה הרוסית , וסטניק בונדה , הוא טען שאף כי על ה"בונד" להגן על העם היהודי מפני התבוללות כפויה , הרי אין הוא צריך להגן על היהודים מפני התבוללות כשלעצמה . מדם הדגיש גם , עם זאת , כי יהודי רוסיה , שהם בעלי תרבות לאומית מובחנת , זכאים לאוטונומיה תרבותית לאומית . בסיכומו של דבר עמד מדם על דעתו שה"בונד" מצווה להגן על הזכויות הלאומיות של היהודים , אך אל לו לדבוק לא בהשקפה לאומית ולא בהיטמעות , משום שבסופו של דבר , שתי התורות גם יחד משרתות אינטרסים בורגניים . אף כי כעבור זמן נסוג מדם מעמדה זו , הרי שכתביו בזכות הניטרליזם נותרו כתרומתו המקורית ביותר לשיח הסוציאליסטי בתקופתו . מדם נמנה עם נציגי ה"בונד" בוועידה השנייה של מפלגת הפועלים הסוציאל–דמוקרטית הרוסית ( רוסייסקאיה סוציאלדמקורטיצ'סקאיה ראבוצ'איה פרטייה – רסדר"פ ) בשנת , 1903 והשתתף גם במשלחת ה"בונד" לקונגרס האינטרנציונל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help