sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

את משרת הרבנות מאביו , ויש להניח כי בעיר קטנה כטריר נמשכו קשרי המשפחה בדרך זו או אחרת . אביו של קארל מארקס המשיך לשמש עו " ד הקהילה היהודית גם לאחר התנצרותו . מארקס מעולם לא התכחש למוצאו , אך באורח מוזר – אם כי אולי לא בלתי מובן – אין סיפור ההתנצרות המורכב מופיע אף לא באחד מעשרות מכתביו אל אביו ואל אמו , ואף אינו נזכר במאות מכתביו אל ידידים . לא ידוע מה סופר במשפחה על נסיבות ההתנצרות , אך יהא רק טבעי להניח שהיתה נטייה להדחקת הסיפור . עם זאת קיים קארל מארקס כל ימיו קשרים הדוקים עם בני משפחת אמו בהולנד , שרבים מהם עמדו ביהודיותם , ובאחד המכתבים אל הקרובים האלה כינה את ד'ישראלי ( אף הוא יהודי שהתנצר ) "אחד מאיתנו . " בספרות הדנה במארקס נכתב לעתים ( אם בדרך של שבח או של גנאי ) שחזון הגאולה של מארקס הוא מורשת הדחף והזעם הנבואי היהודי הלקוחים מן המקרא . יש שאמרו אף שמארקס ייחס לפרולטריון את מעמד עם הבחירה המקראי . אין להנחה זו שום יסוד : בכל אלפי העמודים של כתבי מארקס ומכתביו אין שום רמז להתמצאות בענייני המסורת היהודית ולידע כלשהו על המצוות ועל ההיסטוריה היהודית . גם אין שום עדות שמארקס ידע על היהדות יותר ממה שלמד בשיעורי הדת הנוצרית בבית הספר . בהעדר ידע כזה כל ניסיון לייחס לתורת מארקס רקע יהודי הוא בגדר טענה גזענית . אם כי יש להניח שתחושת הניכור שחלחלה במארקס – כמו ביתר בני אזורו ודורו על רקע ההיסטוריה המשפחתית שלו – לא תרמה לתודעת שייכות והזדהות עם החברה הקיימת , גם אם הדברים לא נאמרו מעולם במפורש . בתודעה הציבורית נתפסת עמדתו של מארקס כלפי היהודים לפי חיבורו המוקדם לשאלת היהודים , ( 1844 ) שהכיל דברים חמורים על היהדות , המזוהה עם הקפיטליזם והניצול : החיבור הזה שימש מכשיר בידי אנטישמים לנגח בו את היהודים , כשם ששימש כלי בידי אנטי–סוציאליסטים לנגח בו את המארקסיזם ( ולימים את ברית המועצות . ( למרות הדברים הקשים שמטיח מארקס כלפי היהדות , הרי קריאה של החיבור כולו – ולא רק ציטוט נטול–הקשר של גינויי היהדות – מעלה תמונה מורכבת יותר . חיבורו של מארקס נכתב בתגובה לחיבורו של ההגליאני השמאלי ברונו באואר , שהתנגד למתן האמנסיפציה ליהודים כל עוד הם עומדים ביהדותם , שכן רק נוצרים שהשתחררו מדתם מסוגלים להגיע לאמנסיפציה של אמת . על היהודים , לדברי באואר , לוותר תחילה על יהדותם , לאמץ את הנצרות – ואחר כך להשתחרר ממנה : רק בדרך זו יהיו זכאים לאמנסיפציה . מארקס ראה בעמדה זו הדים למשפט קדום נוצרי כלפי היהודים וטען כי באואר אינו מבחין בין האמנסיפציה הפוליטית – המתרחשת במסגרת החברה הבורגנית – לבין האמנסיפציה האנושית , שהיא תכלית המהפכה הרדיקלית . במה ששייך לאמנסיפציה הפוליטית , טען מארקס , זכותם של היהודים לשיווי זכויות זהה לזכותם של הנוצרים , וכל ניסיון – כניסיונו של באואר – לשלול מהם את הזכות הזאת פסול מעיקרו . ברור עם זאת למארקס שהאמנסיפציה הפוליטית היא חלקית בלבד , שכן כל עוד נזקקים בני אדם לדת " ) האופיום של העם , " כלשונו , ( הריהם מצויים עדיין במצב של ניכור , בין שהם נוצרים ובין שהם יהודים . לכן , בצד ביקורתו החריפה של מארקס על היהדות , הוא אינו חוסך את שבטו מן הנצרות , וקובע שכל המידות המגונות שניתן למנות ביהדות מצויות – לעתים באינטנסיביות רבה יותר – בנצרות " ) הנצרות היא מחשבתה המזוקקת והמעודנת של היהדות ... החברה הבורגנית מגיעה להשתכללותה רק בעולם הנוצרי . ( " בחיבוריו הבשלים של מארקס מחליף ניתוח מעמדי–כלכלי את העמדות האלו המתייחסות ליהדות או לנצרות כישויות עצמאיות המנותקות מן ההקשר החברתי והקונקרטי . לפי מארקס , רק אמנסיפציה אנושית – קרי : מהפכה סוציאליסטית רדיקלית – תשחרר את בני האדם ממצוקתם , ובכך תעשה את הדת – כל דת , גם נוצרית וגם יהודית – למיותרת : בינתיים זכאים היהודים לשיווי זכויות בחברה הקיימת . יחד עם זאת מורה מארקס בחיבור אחר ( המשפחה הקדושה מ ( 1845– על כך שהאמנסיפציה הפוליטית גרידא , כפי שהתממשה בצרפת , עדיין מעניקה פריווילגיות לנוצרים , שכן "אם לא כן , כיצד נוכל להסביר את מקומו של יום הראשון הנוצרי בחוק המכוון לכלל הצרפתים ? וכי אין ליום השבת היהודי אותן זכויות . " ? העמדה הזאת התומכת באמנסיפציה ליהודים מאפיינת את גישתו של מארקס במהלך השנים . בהמשפחה הקדושה הוא אף קובע שמידת שיווי הזכויות הניתנת ליהודים היא קריטריון לבחינת ליברליותה של מדינה : "אותן מדינות , שאינן יכולות עדיין לשחרר את היהודי מבחינה פוליטית , יש למוד אותן באמת המידה של המדינה הפוליטית שהגיעה לגמר בשלותה , ויש לראותן כמדינות שלא התפתחו די צורכן . " בתקופה שבה הכין מארקס את לשאלת היהודים הוא שימש עורך העיתון הרדיקלי ריינישה צייטונג , ובאותה העת הגישו יהודי העיר קלן פטיציה ללאנדטאג של ארץ הריינוס בבקשה למתן אמנסיפציה . הם פנו למארקס לתמוך בתביעתם , ובמכתב לידיד הוא מדווח שמסיבות עקרוניות כמובן יתמוך בבקשה זו , "אם כי דתם מאוסה בעיני : " זו הבחנה ברורה בין עמדתו הפילוסופית–העקרונית לזכויות היהודים לבין התייחסותו הביקורתית לדתם . כיוצא בזה במהפכת : 1848 כאשר ביטלו השלטונות במדינות גרמניה ב1849– את האמנסיפציה שניתנה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help