sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

להיעלם לגמרי נוכח התפקידים החשובים של המאבק החברתי . אך הלאומים הם הבסיס האמיתי והבלתי נמנע שבו מתרחשים כל התהליכים החברתיים . יש לפעול בחברה הדוברת בשפה נתונה ומצויה בתרבות נתונה . " אף שליברמן ראה בעצמו אינטרנציונליסט , הוא בא לידי מסקנה שרצוי שאנשי האינטליגנציה היהודית יארגנו פועלים יהודיים בארגונים מיוחדים להם ויפיצו בקרבם רעיונות סוציאליסטיים . וכך , במאי , 1876 גיבש ליברמן קבוצה של עשרה אנשים , והיא ייסדה את " אגודת הסוציאליסטים העבריים " של לונדון – הארגון הסוציאליסטי היהודי הראשון שהוקם בעולם באורח רשמי . " אגודת הסוציאליסטים העבריים " ( אס " ע ) בחרה בליברמן למזכירה וארגנה אספה רשמית שהתכנסה ב26– באוגוסט , 1876 ובמהלכה גינה ליברמן , שהיה מקורב לפופוליזם הרוסי לאין ערוך יותר מאשר למארקסיזם , את אצולת הממון היהודית ואת מנהיגותה של הקהילה הדתית היהודית המקומית . הפרוטוקולים של דיוני האגודה , ביידיש , שנשמרו , הם עדות מרתקת על הטלטלה שניטלטלו המהפכנים היהודיים האלה בין לאומיותם היהודית לבין השקפתם האינטרנציונליסטית . אירוע שאירע סביב אחת ההתכנסויות של האגודה ממחיש זאת בדרך דרמתית : במהלך פגישה של אס"ע , שהתקיימה , כנהוג , במוצאי שבת , הזכיר ליברמן שבמוצאי השבת הבאה חל ערב תשעה באב , ושאל את חבריו לקבוצה אם לא ראוי לדחות את הפגישה ליום אחר . כאשר העיר לו אחד החברים שתשעה באב אינו מועד שצריך להטריד סוציאליסטים , השיב לו ליברמן מניה וביה כי לתשעה באב נודעת חשיבות לסוציאליסטים יהודיים כמו לכל שאר היהודים . "כל עוד לא הוגשמה המהפכה החברתית , נודעת לחירות הפוליטית משמעות רבה מאוד בעיני העם היהודי – תשעה באב הוא יום אובדן עצמאותנו ובני עמנו מקוננים על כך עד עצם היום הזה , יותר מ 1 , 800– שנה מאז החורבן של בית המקדש . די בכך להצדיק את דחיית אספתנו בימים אחדים . " אס"ע עצמה התכנסה לא יותר מ26– פעמים , ובשום פגישה לא השתתפו יותר מ19– חברים , אך היא הצליחה ( אם גם לזמן קצר מאוד ) לעורר את הקמתם של כמה איגודים מקצועיים . איגוד החייטים , שנוסד בעקבות יוזמה של אס"ע , הצליח למשוך אליו , בסופו של דבר , 300 חברים . אלא ששלושה חודשים לאחר הקמתו ברח הגזבר שלו לארצות הברית עם הכספים שהופקדו בידיו , והדבר גרם לקריסת האיגוד . ליברמן התמיד במתיחת ביקורת חריפה ביותר , במאמריו ובנאומיו , על הפל 9 ט 2 קרטיה היהודית והאשים אותה שנוסף על ניצולה המחפיר את הפועלים היהודיים היא "שולחת ידה גם בבני לאומים אחרים" ומגבירה בכך את השנאה ליהודים ואת רדיפות היהודים . הקהילה היהודית האורתודוקסית הזדעזעה מהתקפתו ויצאה למתקפת נגד , וזו גרמה פולמוס פנימי מר במחנהו של ליברמן . באותה העת סבל ליברמן גם מפיחות מעמדו בופרויד , ובתגובה לביקורת שמתח עליו עורך העיתון השיב : "היטב ידוע לך , כי שונא אני את היודאיזם , כשם שאני שונא כל 'איזם' לאומי או דתי אחר , ואיני מסתיר זאת ... אינטרנציונליסט אני ... אך איני מתבייש במקורותי היהודיים , ובין כל המדוכאים אוהב אני גם אותו ענף של האנושות , אשר העקרונות הלאומיים והדתיים המושלים בכיפה מכנים אותו – יהודי . " על רקע זה החליט ליברמן לעזוב את אס"ע ולעקור מאנגליה . האגודה עצמה לא האריכה ימים לאחר עזיבתו ושבוע לאחר צאתו , בדצמבר , 1876 התכנסה בפעם האחרונה . ליברמן השתתף באספה של סוציאליסטים יהודיים בברלין , שבה הוסכם שהוא יוציא לאור כתב עת סוציאליסטי בשפה העברית בווינה , והחברים בגרמניה יספקו את הכספים הראשונים להפקת הביטאון . שלושה גיליונות של האמת הופיעו בשנת , 1877 וידוע שהראשון שבהם נתקבל יפה אצל קוראים ב"תחום המושב" של רוסיה הצארית ( שאליו הוברח בדרך לא חוקית . ( כשם ש"אגודת הסוציאליסטים העבריים" היתה הארגון הסוציאליסטי היהודי הראשון , כך היה האמת כתב העת הסוציאליסטי היהודי הראשון בשפה כלשהי . ליברמן נעצר בידי שלטונות אוסטריה ב . 1878– הוגשו נגדו כמה סעיפי אישום , ובהם שימוש בדרכון מזויף , והוא הורשע ונשפט לתקופת מאסר . לאחר שריצה את עונשו , גורש ב1879– לבוואריה שמעבר לגבול , ומשם אולץ לעקור לפרוסיה ושם נכלא פעם נוספת בגין עברות על החוק הגרמני . ליברמן חזר לאנגליה בשלהי שנת . 1879 יחד עם מוריס וינצ'בסקי ניסה לארגן קבוצה חדשה שתיקרא "חברת רווחה וחינוך לפועלים יהודיים . " אלא שנושאים אישיים , ובהם אהבה נכזבת לאישה נשואה ושמה רחל סרזון , הטרידו יותר ויותר את מנוחתו . בשנת 1880 היגרה סרזון לארצות הברית . ליברמן נסע אחריה לסירקיוז שבמדינת ניו יורק , ושעות ספורות לאחר שפגש אותה בביתה , שלח יד בנפשו . בזכות חלוציותו בייסוד ארגון סוציאליסטי יהודי וכתב עת סוציאליסטי יהודי , נחשב ליברמן ל"אבי הסוציאליזם היהודי , " וכך אמנם הגדיר אותו בר בורוכוב . ולדימיר מדם , פעיל ה 9 C נד , כינה אותו "חלוץ הסוציאליזם היהודי , " ואילו ברל כצנלסון הכתירו בתואר "גיבור הסוציאליזם העברי . " לקריאה נוספת : יונתן פרנקל , נבואה ומהפכה , עם עובד , , 1989 עמ' . 64-17 א"ש ליברמן , האמת , מהדורה חדשה עם נספחות בעריכת צבי קרול , ארכיון העבודה , תרצ"ח . 1938

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help