sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

בלי לבטל את הקפיטליזם כשיטה באמצעות מהפכה עולמית . במחקרו מאחד ליאון לכלל תיאוריה כוללת ניתוחים חלקיים של 'שאלת היהודים' והאנטישמיות אשר רווחו בספרות המארקסיסטית , הסוציאליסטית והציונית , ומחקרים היסטוריים וסוציולוגיים הדנים בתולדות היהודים ובהיסטוריה כלכלית וחברתית . בצד העניין האידיאולוגי שעורר מחקרו של ליאון בקרב חוגים מארקסיסטיים ורדיקליים , על פי רוב בהקשר של הוויכוח עם הציונות , יש בחיבורו – חרף תנאי המחתרת שבהם נכתב – תרומה ממשית גם לדיון האקדמי בן זמננו . תרומה זו בולטת בשני נושאים : האחד הוא זיקת הגומלין שבין היהודים לקפיטליזם , סוגיה שבה אימץ ליאון את פרשנותו של מאקס ובר והרחיב אותה ; והאחר הוא הפיתוח התיאורטי וההיסטורי של ליאון למושג עם–מעמד , התורם לדיון בנושא של כלכלות מיעוטים בכלל , ולתיאוריה של 'המיעוטים המתווכים , ' התופסת מקום מרכזי בניתוח כלכלי–חברתי של חברות רב–אתניות , בפרט . אהרן שמואל ליברמן ג'ק ג'ייקובס אהרן שמואל ליברמן , ( 1880-1845 ) האיש שארגן את הקבוצה הסוציאליסטית היהודית הראשונה , נולד בחבל גרודנו של רוסיה . אביו , אליעזר דב , נמנה עם משכיליה של וילנה , היה מקורב למאפו ולאד"ם הכהן והוא עצמו חיבר ספרים אחדים בעברית . את בנו חינך ברוח ההשכלה העברית . אהרן הצעיר הכשיר את עצמו להוראה בבית המדרש הממשלתי לרבנים בווילנה , הורה שנתיים בעיירה סובאלקי ונרשם לאחר מכן למכון הטכנולוגי של סנט פטרבורג . את סיפור חייו הקצרים והסוערים של ליברמן ואת דרכו הרעיונית הייחודית ניתן להבין על רקע בית גידולו והזמן שבו גדל , שבהם עוצבה אישיותו : רוחות ההשכלה , שנשבו בעוצמה ברחוב היהודי של ליטא , שנפגשו בהתעוררות של זרמים מהפכניים שחתרו תחת יסודות המשטר הצאריסטי . ליברמן התחיל את דרכו הספרותית כמשכיל טיפוסי . את מאמרו הראשון פרסם בהכרמל , בשנת . 1867 בעת לימודיו בפטרבורג ( 1871-1870 ) ספג את הרוח המהפכנית שנשבה בקרב חבריו לספסל הלימודים . משנאלץ , מסיבות משפחתיות , לשוב לווילנה , נהיה פעיל בחוג המהפכני שניהל אהרן זונדלביץ' ( שלמד אף הוא בבית המדרש לרבנים והיה לימים פעיל חשוב בתנועה המהפכנית הנארודניקית . ( ביולי 1875 נמלט ליברמן לגרמניה , לאחר שהצליח לחמוק מחיפושים שערכה המשטרה בבתיהם של חברי החוג המהפכני . זמן קצר לאחר מכן עקר ליברמן לאנגליה , ושם התקבל לסגל העובדים של ופריוד , כתב עת סוציאליסטי רוסי שיצא לאור בלונדון . בד בבד המשיך בפעילותו הספרותית העברית . מלונדון שלח לכתב העת העברי השחר , שהופיע בווינה , סאטירה חריפה בכותרת "חזות הכול" הכתובה ברוח המשכילית האופיינית לתקופה . חיבוריו הסאטיריים זכו להערכה בחוגי הסופרים העבריים שהתלכדו סביב הביטאון . במאמרים נוספים שפרסם באותה תקופה ביטא את השאיפה למזג בין הלאומיות היהודית לבין הביקורת החברתית החריפה של המציאות הרוסית : "השאלה הלאומית לדעתנו חייבת ליברמן , שנחשב ל"אבי הסוציאליזם היהודי , " נמנה בצעירותו עם משכילי וילנה , חיבר ספרים אחדים בעברית , ואף שראה את עצמו אינטרנציונליסט , האמין שפועלים יהודים צריכים להתארגן בארגונים מיוחדים להם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help