sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

במסורת הפרשנות המארקסיסטית מעמיד ליאון בבסיס התיאוריה שלו את תפקידם הכלכלי של היהודים כ'עם–מעמד' או 'עם מסחר , ' היינו , יסוד אתני או דתי זר , המרכז בידיו את הפעילות המסחרית והכספית בחברות חקלאיות טרוםקפיטליסטיות . ההתבדלות הדתית והחברתית של היהודים היתה , לשיטתו , תולדה של תפקידם הכלכלי כעם–מעמד . לפיכך , בכל מקרה שתפקיד זה התבטל – אם בעקבות הפיכת היהודים לחקלאים בחברות פיאודליות , ואם בעקבות הפיכת העיסוק במסחר וכספים לכללי בתקופת הקפיטליזם המסחרי והתעשייתי – בוטל עמו הבסיס הכלכלי להתבדלות היהודים והם נטמעו בחברת הרוב . ומכאן עולה , שאף כי מנקודת ראות אידיאולוגית–דתית קיים ניגוד בין התבדלות היהודים לבין התבוללותם לאורך ההיסטוריה , הרי מבחינה כלכלית שני הדברים אינם אלא גילויים של תפקידם הכלכלי כעם–מעמד . בסיס תיאורטי זה משמש את ליאון להסבר הגורמים להיווצרות 'השאלה היהודית' בסוף המאה ה . 19– מצד אחד , התפתחות הקפיטליזם , בייחוד בחברות החקלאיות של מזרח אירופה – אזורים שבהם היו מרוכזים מרבית יהודי העולם – שחקה את הבסיס להמשך קיומם כעם–מעמד ודחקה אותם להגר מערבה ; מצד אחר , המשברים הכלכליים ומצב הקבע של תת–צריכה , אשר היו אופייניים לתקופת הקפיטליזם המונופוליסטי והפיננסי במפנה המאות ה19– וה , 20– מנעו את השתלבות היהודים בכלכלה הקפיטליסטית ולפיכך גם את התבוללותם כבעבר . מצב זה העמיד את היהודים , שעסקו בייצור וסחר של מוצרי צריכה , בתחרות עם הבורגנות הזעירה הנוצרית , שגם פעילותה הכלכלית היתה תלויה ומכוונת לשוק הפנימי , וגרם להתבדלותם התרבותית . בניגוד לחוקיות של עם–מעמד ולהתבוללות שקבעה את מהלך ההיסטוריה היהודית עד לסוף המאה ה , 19– הרי מעתה הציבו הדמיון והתחרות בין פעילותם הכלכלית לזו של הזעיר בורגנות את שתי הקבוצות במסלול התנגשות והובילו להיווצרות 'הבעיה היהודית' על שתי השתקפויותיה האידיאולוגיות העיקריות : האנטישמיות המודרנית והלאומיות היהודית . האנטישמיות המודרנית ותורת הגזע , לפי ליאון , היו תגובות של יסודות שונים בבורגנות האירופית למשבר הקפיטליזם בסוף המאה ה . 19– הזעיר בורגנות המתרוששת השתמשה באנטישמיות כהכשר לדחיקת רגלי היהודים מן השוק ולמתן פורקן לרגשותיה האנטי–קפיטליסטיים באמצעות זיהוי יסודותיו המזיקים עם היהודים ; הבורגנות הגבוהה השתמשה בתורת הגזע כצידוק אידיאולוגי לאימפריאליזם , שנועד לתת מענה – כוזב – להתכווצות השוק הפנימי ולתת–צריכה ; כמו כן היא השתמשה באנטישמיות כדי לתעל את הרגשות האנטיקפיטליסטיים של הזעיר בורגנות לכיוון היהודים , וכך לטשטש את המקור האמיתי למשברה של הזעיר בורגנות , כדי להגן על הקפיטליזם כשיטה . בדומה לכך , רואה ליאון בלאומיות היהודית , ובעיקר בציונות , ניסיון כוזב של הזעיר בורגנות היהודית להתמודד עם אובדן מקומה הכלכלי בעקבות התמוטטות המשק הפיאודלי ומשבר הקפיטליזם . למרות הדמיון שבצורה , מבחינת הבסיס הכלכלי , הלאומיות היהודית , לשיטתו , היא ניגודה של הלאומיות האירופית : הלאומיות האירופית ביטאה את האינטרסים של הבורגנות העולה בתקופת התעצמות הקפיטליזם , ואילו הלאומיות היהודית משקפת את ייאושה של הזעיר בורגנות היהודית המנושלת בתקופת דעיכת הקפיטליזם . הוא מדגיש , כי גם אם תוגשם הציונות , היא אינה מסוגלת להציע פתרון לטרגדיה היהודית ; לפיכך , יותר משהיא מתכוונת לפתור את בעיית היהודים , ההנהגה הציונית משתמשת ביהודים כדי להגשים את הציונות . ליאון מורה על מכנה משותף כלכלי בין הגורמים לצמיחת האנטישמיות והציונות : שתיהן הן ניסיונות של הזעיר בורגנות , האירופית והיהודית בהתאמה , לפתור את הבעיות שמציב בפניהן משבר הקפיטליזם , אך שתיהן , לדעתו , הן פתרונות שווא , שכן לא ניתן לבטל את משבר הקפיטליזם אברהם ליאון – מכנה משותף לצמיחת האנטישמיות והציונות : שתיהן הן ניסיונות של הזעיר-בורגנות האירופית לפתור את הבעיות שמציב להן משבר הקפיטליזם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help