sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

הוא היה אדם ליברלי שגילה עניין רב בנושאים פולניים ובינלאומיים . אמה , לינה לבנשטיין , שמוצאה במשפחה רבת רבנים , היתה אישה תרבותית . בגיל חמש סבלה רוזה ממחלה במותניה שגרמה לה צליעה קלה . לוקסמבורג גדלה בוורשה , ושם למדה בגימנסיה יוקרתית . כבר כשהיתה תלמידה בגימנסיה נעשתה מעורבת בפעילויות סוציאליסטיות לא חוקיות , ובשנת , 1889 מחשש שתיאסר , בחרה להגר לציריך שבשווייץ , מקום מקלט ידוע לנוער רדיקלי ממזרח אירופה . שווייץ , שלא כגרמניה , קיבלה גם סטודנטיות ללימודים באוניברסיטאותיה . בשווייץ למדה משפטים וכלכלה מדינית , וב1898– ניתן לה תואר הדוקטור . בציריך פגשה את ליאו יוגיכס , גם הוא כמוה גולה מרוסיה , והוא נעשה לעמיתה לפעילויות סוציאליסטיות ולמאהבה . היא גייסה את כישרונה ככותבת וכנואמת , והוא נטל עליו את האחריות לעניינים הארגוניים . כאינטרנציונליסטים המתנגדים ללאומנות ורואים בה כלי בידי הבורגנות , התעמתו שניהם עם הסוציאליסטים הרוסיים ועם המפלגה הסוציאליסטית הפולנית על תמיכתם בעצמאותה של פולין . יחד עם עמיתים נוספים הקימו מפלגה יריבה , המפלגה הסוציאל–דמוקרטית של פולין , מבשרתה של המפלגה הקומוניסטית הפולנית . לוקסמבורג היתה עקיבה בהמעטתה בערך כוחה של הלאומיות ובכוח המשיכה שלה בקרב בני מיעוטים ומעמדות משועבדים . ביקורתה על ה"בונד , " שבו ראתה יריב עיקרי לסוציאליזם בקרב הפועלים היהודיים , ועל הציונות היתה מבוססת על סלידתה מכל לאומיות שהיא , שבה ראתה הסטת אנרגיה ממלחמת המעמדות . בעיניה , היתה הלאומיות מכשיר בידי הבורגנות ותו לא . להוטה לברוח מן " הקרתנות היהודית , " ענתה , כפי שנתפרסם , לשאלה שנשאלה בשנת 1917 בעניין סבלם של היהודים בפוגרומים : "מדוע אתם מעלים את מכאוביכם היהודיים המיוחדים ? אני מרחמת לא פחות על הקורבנות האומללים של האינדיאנים בפוטאמאיו , על הכושים באפריקה ... איני מוצאת בלבי שום פינה מיוחדת לגטו . " אייזק דויטשר , המבקר הסוציאליסטי והביוגרף של טרוצקי , כלל אותה בין גיבוריו , "היהודים הלא–יהודיים , " ששאבו מן היהדות את מסירותם לאנושיות האוניברסלית . במחויבותה לקוסמופוליטניות ולאינטרנציונליזם היה בה מאפיין משותף להרבה רדיקלים יהודיים , שמצאו בתנועות המהפכניות לא רק דרך להשגת צדק חברתי אלא גם דרך לפתרון המצוקה של מקומם השולי בחברה . עם השלמת הדוקטורט שלה עברה לוקסמבורג לברלין כדי להיות פעילה במפלגה הסוציאל–דמוקרטית הגרמנית , שהיתה אז המרכיב החזק ביותר של התנועה הסוציאליסטית הבינלאומית . כדי לרכוש אזרחות , נישאה בנישואים פיקטיביים . לוקסמבורג התנגדה לקו הרפורמיסטי הלא–מהפכני שנקטה המפלגה בהנהגתו של אדוארד ברנשטיין . בספרה הראשון , שראה אור בשנת , 1899 רפורמה או מהפכה , טענה כי ברנשטיין מבלבל בין האמצעי למטרה , וזו חייבת להמשיך להיות שינוי חברתי מהפכני . עמדתה אומצה לאחר מכן בידי האינטרנציונל הסוציאליסטי השני . המהפכה הרוסית של 1905 משכה את לוקסמבורג לשוב לוורשה , ושם נטלה חלק פעיל בפעילויות מהפכניות . כשנכלאה בשל פעילויותיה האלה , פרסמה , בשנת , 1906 עבודה גדולה שכותרתה השביתה הכללית , המפלגה הפוליטית , והאיגודים המקצועיים , ובה הציגה את השביתה הכללית כאמצעי מרכזי הנתון בידי הפועלים להגשמתה של מהפכה סוציאליסטית . לאחר שחרורה מהכלא שבה לברלין , ושם לימדה בבית הספר של המפלגה הסוציאל–דמוקרטית מ1907– עד . 1914 בתקופה זו תרמה עוד תרומה חשובה לתיאוריה הסוציאליסטית בספרה הצבר ההון , שדן בקשר שבין הקפיטליזם לאימפריאליזם . עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה התאכזבה לוקסמבורג רוזה לוקסמבורג נחשבה תמיד לדמות שנויה במחלוקת , אך מורשת הניתוח התיאורטי שהניחה אחריה חלחלה במחשבה הסוציאליסטית במשך עשרות שנים והיא ממשיכה להעסיק את החוקרים גם היום

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help