sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

לאסאל " , ( 1863 ) אך לימים העריך אותו כאחד ממייסדי הסוציאליזם . חיבוריו החשובים והמשפיעים של לאסאל היו המלחמה באיטליה ותפקידה של פרוסיה , ( 1859 ) שיטת הזכויות הנרכשות ( חיבור פילוסופי , לא פוליטי בלבד , , ( 1861 מהות החוקה ותוכנית הפועלים ( 1862 ) וכתב תשובה פומבי . ( 1863 ) הם השאירו בשעתם רושם ניכר , וסייעו ליצירת דמותו של לאסאל כמנהיג אידיאולוגי–פוליטי של פועלים . דיקטטורה מחנכת , הנתונה בידי מנהיג רב עוצמה , נחשבה בעיני לאסאל ליסוד שעליו אפשר לבנות את מדינת הבחירה הכללית ואת הקומוניזם . את עצמו ראה לאסאל כמי שנועד להיות הדיקטטור הזה , כך העיד עליו משה הס . האיגוד שיצר היה בנוי על אישיותו כדמות המרכזית האוטוריטרית . את תמיכת ההמונים ביקש להשיג באמצעים תעמולתיים . דיקטטורה זו , בניגוד לדיקטטורה של הפרולטריון לגרסת מארקס , לא נועדה להרוס את המדינה , אלא לבנותה מחדש . פעולתו של " האיש הגדול " נועדה לקצר את התהליך ההיסטורי הזה . כאן נמצאת פלוגתא של ממש בינו לבין מארקס ואנגלס : הם ביקשו את המהפכה הבורגנית ואת שותפות הבורגנות קודם שתגיע המהפכה הפרולטרית , ואילו לאסאל ביקש , על רקע כישלון מהפכות , 1848 את קפיצת הדרך . הוא ביקש להקדים את המאבק נגד הבורגנות ונציגיה הליברליים מ " מפלגת ה @ דמה " כדי להגיע מהר יותר למטרה , אף במחיר של שותפות לצורך השעה עם המעמד ששקע , האריסטוקרטיה הישנה . על ניסיון שיתוף הפעולה של לאסאל עם ביסמארק דיווח זה בשנת , 1878 כאשר הפעיל את החוק נגד המפלגה הסוציאליסטית . כוונת לאסאל היתה ליצור מפלגה עממית , לא מפלגה מעמדית , שתיהפך כבר בשנתה הראשונה למפלגת המונים בעלת סיכוי מהפכני . ואולם בעת מותו היו במפלגה רק כ 3 , 000– חברים . לאחר מותו חסרה דמות מרכזית שתמלא את מקומו , וממילא יצרו מלחמות איחוד גרמניה מסגרת חדשה לגמרי למאבק הפועלים על מקומם הפוליטי . הקמת המפלגה הסוציאל–דמוקרטית של ליבקנכט ב , 1869– לאחר הקמת הברית הצפון גרמנית , הוליכה לאיחוד עם מפלגתו של לאסאל בשנת , 1875 לאחר הקמת גרמניה המאוחדת בחסות פרוסיה . במורשת המפלגה המאוחדת נשאר לאסאל שווה משקל למארקס . ברנשטיין , אבי הרוויזיוניזם , פרסם את נאומיו וכתביו של לאסאל , ומנגד פרסם ההיסטוריון הסוציאל–דמוקרט פרנץ מהרינג חלקים מעזבונו . לאסאל טיפח גישה של מעין קומוניזם לאומי העומד בסתירה לסולידריות של אינטרנציונל פרולטרי . נקודת המוצא הטקטית שלו היתה שיתוף פעולה עם המדינה הפרוסית , אך שאיפתו היתה למדינה גרמנית המבוססת על פרוסיה . ההכרה שלו לאומית , והוא מכיר רק בזכות עמי התרבות הגדולים למדינה . כאן ניכרה בו לא רק השפעתו של הגל , אלא גם זו של פיכטה , אבי הלאומיות הגרמנית . מפיכטה קיבל גם את הצידוק למדינה כבעלת כוח כפייה מחנך . הכרתו העקרונית בחיוב שבמלחמות שחרור לאומיות התבטאה באופן ספציפי בתמיכתו במדיניות גרמנית לאומית אקטיבית במזרח אירופה ובדרום–מזרחה , אך לא במדיניות של מלחמה בצרפת , שנחשבה בעיניו מהלך ריאקציוני . עוינותו לאוסטריה בצד שלילת הצורך במלחמה בצרפת של נפוליון השלישי היתה מן הגורמים לקרע בינו לבין מארקס . העיקרון הכלכלי המרכזי במשנתו של לאסאל , "חוק הברזל של השכר , " הוא ירושה של ריקארדו ושל מלתוס , ולפיו שכר העבודה הממוצע של הפועל מתייצב תמיד על הסף הנמוך ביותר של הקיום . הפתרון שהציע היה בנוי על התערבות המדינה : איגודים יצרניים ( שניתן להם ביטוי כבר בתוכנית גוטה , ( 1875 יזכו לתמיכת המדינה בין השאר על ידי הורדת הריבית עד לאפס . אפשר לטעון כי פתרונו של לאסאל למעשה הוא סוציאליזם מטעם המדינה , או – טענה ביקורתית – שפתרונו מוביל לקפיטליזם מונופוליסטי של המדינה . בניגוד למארקס , לאסאל ייחד הרבה מחשבה לשלב המעבר מן המצב הקיים למצב הסופי של ביטול הרכוש הפרטי . יש סבורים כי ההיסטוריה של שלבי המעבר במדינות הקומוניסטיות לעתיד אכן מעידה על קרבה גדולה ללאסאל , יותר מאשר למארקס . שאלת תרומתו לסוציאליזם בגרמניה או לחשיבה הטוטליטרית נותרה פתוחה – בעיקר משום שהוא מת בגיל צעיר , בשלב שלפני הקמת המדינה הגרמנית הביסמארקית , לפני הצלחתה של המפלגה הסוציאל–דמוקרטית , ואילו מארקס ואנגלס האריכו ימים אחריו בשני עשורים או בשלושה . רוזה לוקסמבורג פאולה היימן רוזה לוקסמבורג ( 1919-1871 ) היתה תיאורטיקנית מרכזית של הסוציאליזם האירופי בשני העשורים הראשונים של המאה ה . 20– והיא היתה גם פעילה רדיקלית ששילמה בחייה על מחויבותה למהפכה . רוזה לוקסמבורג , הצעירה מבין חמישה אחים , נולדה ב5– במארס , , 1871 בזאמושץ , ' בפולין הרוסית , למשפחה יהודית מחולנת מהמעמד הבינוני , שהיתה מעורה במיטב התרבות הפולנית והגרמנית . אביה , אדוארד לוקסמבורג , סחר בעצים .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help