sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

ושוב היה זה כצנלסון שפעל לאיחודן במסגרת מפלגה גדולה – מפא"י , שהוקמה ב . 1930– מעמדו של כצנלסון והשפעתו המכרעת בארגוני העלייה השנייה , במוסדות הקליטה העצמית של הפועלים , במפלגת " אחדות העבודה , " בהסתדרות ובמפא"י , לא היה מכוח תפקידיו . ברוב המוסדות הללו הוא לא מילא תפקיד אקזקוטיבי . להוציא מעמדו כעורך דבר , הוא מעולם לא כיהן בתפקיד המחייב ניהול יומיומי . עיקר מאמציו הוקדשו להצגת היעדים החדשים , לגיוס תמיכה ברעיונותיו ולהנחיה רעיונית : פרסום מאמרים פרוגרמטיים , הרצאות בסמינרים למנהיגות צעירה , פגישות עם מדריכי תנועות נוער , עם רכזי תרבות . הוא תר אחרי " צעירים עם ניצוץ , " באמצעותם ביקש להנחיל את משנתו . אולם , ברל לא הסתפק בהנחייה רעיונית , אלא גילה גם מעורבות פוליטית עמוקה במתרחש בתנועת העבודה , ביישוב ובתנועה הציונית , במיוחד באמצעות פגישותיו התכופות עם מנהיגי התנועה , בעיקר עם בן–גוריון . במהלך השנים היו כצנלסון , טבנקין ובן–גוריון לשלושת המנהיגים שהשפיעו יותר מאחרים על התפתחותה של תנועת–הפועלים . עם הקמת מפא"י והתמקדותו של טבנקין בענייני הקיבוץ המאוחד , ובמיוחד לאחר התייצבותו בראש סיעה ב' האופוזיציונית , ( 1937 ) הצטיירו כצנלסון ובן–גוריון כבולטים במנהיגיו של הזרם המרכזי בתנועת הפועלים – מפא"י . השותפות ההדוקה בין השניים נבנתה על קבלת סמכותו הרעיונית–מוסרית של ברל על בן–גוריון וברכת–הדרך שהעניק ברל לבן–גוריון בהנהגה המדינית של התנועה ושל היישוב . ברל תמך תמיכה מלאה בבן–גוריון , כאשר הותקף בחריפות על ההסכם שהגיע אליו עם ז'בוטינסקי לאחר רצח ארלוזורוב ;( 1934 ) מאידך–גיסא , חלק עליו קשות ביחס לתוכנית החלוקה של ועדת פיל . ( 1937 ) משנתו של ברל לא היתה משנה סדורה נוסח התיאוריות חובקות עולם שרווחו אז בקרב תנועת הפועלים לגווניה . להפך , הוא התנגד למארקסיזם ובמיוחד למארקסיזם בנוסח הסובייטי ") מארקסיזם–לניניזם (" שרווח בקרב רבים מהצעירים בארץ , במיוחד בין הצעירים הרדיקליים שלבו של כצנלסון יצא אליהם , אלא שהם תבעו התמקדות במאבק מהפכני . על רקע זה הוא נאבק בשמאל הציוני הרדיקלי שבשומר הצעיר ובקיבוץ המאוחד . האלטרנטיבה שגיבש התגלמה ב " ציונות הקונסטרוקטיבית . " המהפכה הציונית , לדידו , התגלמה בעצם מעברם של היהודים לעבודה ובעיקר בהתיישבות העובדת , בעצם הפנייה לחקלאות , בחיי שיתוף והגנה עצמית , בהחייאת השפה העברית ובחתירה לריבונות יהודית בארץ–ישראל . מכיוון שמעמד הפועלים הנוצר בארץ הוא הנושא העיקרי בעול הגשמת הציונות , יש דרך עצמאית לפועל העברי – באמצעות בניית הארגונים הלאומיים להגיע לשלטון ולייסוד חברת עובדים סוציאליסטית בארץישראל . ברעיונות אלה הושפע עמוקות מסירקין . הם הביאוהו גם לתפיסה מיוחדת בדבר יחסה של תנועת–הפועלים למסורת ולתרבות הלאומית , שרק סוציאליסטים מעטים בעולם – כגון ז ' אן ז'ורס הצרפתי – החזיקו בה . בעיני ברל , מעמד הפועלים , הרוב בחברה , הוא היורש הלגיטימי האמיתי של כל הערכים החיוביים המצויים במסורתו של העם . דבר זה מחייב את חניכי תנועת העבודה לכבד כל סמל מסורתי שיכול להשתבץ בתודעתה ובזהותה העצמית של התנועה . בגישתו האנטי–קלריקאלית , בדחייתו כל מחשבה על שיבה לחיים שעל–פי השולחן–ערוך , באבחנה החדה בין דת , שהיא עניינו הפרטי של כל אדם , לבין הלאום , שהוא זירת המפגש של הרבים – בכל אלה היה דומה למנהיגים אחרים בתנועת הפועלים . אולם , הוא נבדל מרובם ביחסו למסורת וברצון לשאוב ממנה השראה לעיצוב פניה של החברה היהודית המתחדשת . הוא היה מוטרד מאוד מהעובדה שהחברה היישובית לא העניקה לשבת את מעמדה הראוי בעיניו . את ערכה של השבת כערך שראוי להיות מרכזי בהוויית חייו החדשים של העם הוא מבסס על שלושה : קיומה של היהדות כציוויליזציה יהודית היסטורית ; התרומה היהודית לתרבות האנושית הכללית בדמותם של חוקי עבודה מתקדמים ; השבת כמייצגת תרבות לאומית הספוגה בפאתוס סוציאלי–מוסרי . הוא ראה עצמו שותף לביאליק בעניין זה ונהג לפקוד מדי פעם את אולם "אוהל–שם" בזמנים שביאליק ערך בו את שחריות השבת שלו . הוא גם לא היסס למתוח ביקורת קשה על גילויים של הפרת השבתון בקיבוצים , ובמיוחד – על פעילות תנועות הנוער שהיו כרוכות בפגיעה פומבית בשבת . עניין נוסף שהעסיקו היה יחסם של בני היישוב בכלל , וחברי תנועתו במיוחד , לתשעה באב . עוד בהיותו ב"גדוד העברי" ( 1918 ) במצרים , נבעה קרע בינו לבין חבריו לגדוד : הוא ביקש לציין את היום כיום זיכרון על חורבן הבית ועל קץ הריבונות היהודית דאז , ואילו חבריו ביקשו לציין את היום כיום חג ושמחה , על שהונחו כבר היסודות לגאולה המחודשת של העם . ברל חזר לעסוק בסוגיית התשעה באב רק ב , 1934– כשנודע על כך שאחת מתנועות הנוער קבעה לה מחנה קיץ שאמור היה להיפתח בערב תשעה באב . כצנלסון כתב אז את מאמרו "חורבן ותלישות , " שבו קונן על כך שהנוער מוחק מזיכרונו את העבר ההיסטורי . בתקופת "הגדוד" הוא עשה גם את הניסיון הראשון מסוגו לעצב הגדה לפסח , שאינה במתכונת ההגדה המסורתית , אלא כזאת המבוססת בעיקרה על מבחר קטעים מהיצירה העברית החדשה . כאשר ייסד את דבר פעל למשוך אליו דמויות בולטות בספרות העברית כביאליק , הזז ועגנון ( שדבר שימש לו במה קבועה מאז גיליונו הראשון , ( וגם מגדולי חוקרי היהדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help