sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

בבויברוסק . יחד עם זאת למד גם תלמוד וספג את לשון התפילה , מהסידור ומהמחזור , שניכרה היטב בכתיבתו עד סוף ימיו . ברל הושפע מאוד גם מדודו האהוב , לייב פרוחובניק , שהיה פעיל סוציאליסטי נודע , מקורב לנארודניקים , ונרדף בידי השלטונות . בטרם מלאו לו 13 שנים התייתם ברל מאביו , שאת דמותו נצר בזיכרונו לכל אורך חייו כדמות נערצה . עם התבגרותו " התפקר" ברל הצעיר ונטש את אורח–החיים המסורתי . אף שהיה עליו עתה לסייע בפרנסת המשפחה גילה ערנות פוליטית והיה פעיל בקשת רחבה של תנועות , למן "חובבי ציון" האחדעמיסטים ועד ל"בונד . " המשותף לתנועות אלו היה החתירה לשינוי מהותי של החברה ואורח החיים של הפרט בה . על פי עדותו הוא הגיע אל הציונות הסוציאליסטית בשיטת "הניסוי והטעות . " בהיותו בן 14 נשא את הרצאתו הציונית הראשונה המוקדשת לחג החנוכה . עד מהרה התחיל להרצות בחוגי " פועלי–ציון" שבעירו . וניכרו בו סימנים ראשונים של מנהיגות שגם בוגרים ממנו נטו לכבדה . ברל התפרנס ממתן שיעורים פרטיים , עריכת כתבי יד והוראה מזדמנת . בתוך כך נדד בין מרכזים יהודיים בביילורוסיה ורכש ידע נרחב במקורות הרעיוניים של האידיאולוגיות שרווחו אז בחברה היהודית ובחברה הכללית . פרט לספרות העברית החדשה הושפע גם מן ההוגים הרוסיים הנארודניקיים , בעיקר ממיכאילובסקי ומלאברוב . הוגים סוציאליסטיים פרה–מארקסיסטיים אלה ( ואחר–כך , עם חדירת המארקסיזם לרוסיה , סוציאליסטים אנטי–מארקסיסטיים ) דגלו ב"ירידה אל העם" לצורך חינוכו והכשרתו למהפכה . לסוציאליזם שלהם היה היבט פסימי–טראגי מיסודו , כיוון שלא האמין בתהליכים היסטוריים הכרחיים וראה את ההתפתחות לכיוונה של חברה על–מעמדית כתלויה ברמתם המוסרית של החלוצים–המהפכנים ובנכונותם של ההמונים ללכת בדרכם . ממש כמו בציונות הרוחנית של אחד–העם " ) הכשרת הלבבות ( " הושם גם כאן הדגש על החינוך ההדרגתי של העם שצריך לבוא לפני כל פעולה פוליטית או כלכלית . גם כאשר קבוצה קטנה בתנועה הנארודניקית הקימה את מפלגת " נארודניה ווליה" " ) רצון–העם ( " והטיפה לטרור אישי ולתפיסת השלטון בכוח , המשיכה התנועה הרחבה לדגול במהפכה שעלידי חינוך . ברל כמו נחמן סירקין , ההוגה שבו ראה לאחר–מכן את מורו ורבו בציונות הסוציאליסטית , הושפע עמוקות מגישה זו לסוציאליזם . החלטתו לעלות לארץ ישראל , ב , 1909– נעשתה בהמשך להליך מעמיק של תהייה ובדיקה . בארץ הצטרף לחבורה שנקראה לימים " אנשי העלייה השנייה " היו להם כמה מאפיינים קבוצתיים : הם היו צעירים , שהגיעו לאחרונה ממזרח אירופה , ללא מקצוע , ללא אמצעים כספיים . רובם הגדול נולדו במשפחות דתיות ונעשו " חופשיים " בנעוריהם . הם נחשפו לספרות הרוסית והעברית , הושפעו מרעיונות סוציאליסטיים מגוונים , ובבואם לארץ ביקשו ליישמם בדרכים שונות . בהעדר מערך קליטה היה עליהם לברוא לעצמם ארגונים משלהם . כצנלסון , שניסה בחוסר הצלחה בולט להיאחז בעבודה חקלאית , היה פעיל בארגונים אלה . שנתיים לאחר עלייתו היה מזכיר ועד הפועלים החקלאים בגליל ואחר כך מזכיר ועד פועלים דומה ביהודה . בשנים הראשונות למלחמת העולם הראשונה היה בקבוצת כינרת , שם ביקש להתמחות בגידול ירקות . כדרך אנשי העלייה השנייה , שהרבו להעתיק מקומות מגורים אולם הקפידו לקשור את שמם עם מקום אחד , ההרואי שבהם , קבע לעצמו כצנלסון את כינרת כבית . שם גם הובא למנוחת–עולמים . אנשי העלייה השנייה מנו מאות אחדות . הם הקימו ( 1905 ) שתי מפלגות : "הפועל הצעיר" ו"פועלי ציון , " שבנו מערך ארגוני מסועף , אלא שבגלל פיצולו הוא היה זעיר ובלתי יעיל . ברל כצנלסון , בן–דודו וחברו יצחק טבנקין , וכמוהם שמואל יבנאלי , רחל כצנלסון , דוד רמז ואחרים , הסתייגו מהפיצול המפלגתי , הגדירו עצמם כ"בלתי–מפלגתיים" וקראו לאיחוד של כל המפלגות והקבוצות . בניגוד לפוליטיזציה האינטנסיבית של התקופה , חידש כצנלסון חידוש בעל משמעות רבה בחתירתו להקמת מוסדות וארגונים יישוביים בלתי–מפלגתיים : הוא הציע לאחד את המערכת הארגונית המפוצלת למסגרת רחבה אחת . המאמץ לאיחוד תנועת העבודה עמד במרכז פעילותו והגותו , במרוצת שלושים וחמש שנות חייו בארץ . בין הארגונים שהשתתף בהקמתם היו קופת–חולים , ( 1911 ) המשביר , ( 1916 ) ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים , ( 1920 ) ארגון ה"הגנה" , ( 1921 ) בנק הפועלים , ( 1925 ) עיתון דבר , ( 1925 ) "ניר" ( החברה להתיישבות שיתופית ( 1934 – והוצאת הספרים "עם עובד" . ( 1942 ) בשנת 1919 התאחדו "הבלתי–מפלגתיים" בהנהגת ברל כצנלסון ויצחק טבנקין עם מפלגת פועלי–ציון , שבהנהגת דוד בן–גוריון , במסגרת שנקראה "אחדות העבודה . " שנה לאחר מכן נענו גם ראשי "הפועל הצעיר" ונציגי עולי העלייה השלישית " ) החלוץ , " "צעירי–ציון" ו"השומר הצעיר ( " להקמת מסגרת ארגונית משותפת לכלל פועלי ארץ–ישראל ובדצמבר 1920 קמה ההסתדרות הכללית של פועלי ארץ–ישראל . האיש המרכזי מאחורי מהלך האיחוד המורכב היה כצנלסון , אולם ההצלחה היתה חלקית בלבד . מפלגת "הפועל הצעיר" שמרה בהסתדרות על עצמאותה וסירבה להתאחד עם "פועלי ציון" בשל הסיסמאות המארקסיסטיות של זו ובעיקר בגלל חיוב מלחמת המעמדות . וכך , למורת רוחו המשיכו שתי המפלגות לפעול באורח עצמאי . ההסתדרות היתה לגורם רב עוצמה בהתפתחות תנועת העבודה והמשק הציבורי , אולם הפעילות הפוליטית הונהגה בידי שתי מפלגות קטנות–יחסית ונפרדות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help