sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

המתחדשת ולהביא להפרדה מוחלטת בין מוסדות הדת לבין מוסדות היישוב ומשנת – 1948 מוסדות המדינה . הוא סבר שיש לספק את הצרכים הדתיים של המאמינים ואף לתת מימון ציבורי למוסדות הדתיים , אך דרש מהם להימנע מהתנכלות לחופש האזרחי ולחירות המצפון של הציבור הלא–דתי , בחיי הציבור ובחיי הפרט . האידיאולוגיה שלו התגבשה בהדרגה והגיעה לעיצובה המלא במצע היסוד של הקיבוץ הארצי , שהוא היה מנסחו הראשי . בראשית דרכו בארץ נטה לרליגיוזיות פנתיאיסטית בנוסח שפינוזה והושפע מהתפיסה הקוסמית של א"ד גורדון . בשנת 1924 נהיה למארקסיסט ואימץ את תורתו הציוניתסוציאליסטית של בורוכוב . במצע היסוד של הקיבוץ הארצי ( 1927 ) הציג מיזוג ייחודי של ציונות וסוציאליזם , הידוע בשם " תורת השלבים : " "ההווי הלאומי והאנושי של העם העברי [ ... ] ימצא את תיקונו השלם על ידי הקמת חברה סוציאליסטית בארץ–ישראל , אשר תתגשם בשני אטאפים [ שלבים . 1 : [ הקמת הבית הלאומי העברי בארץ–ישראל על בסיס כלכלי פרודוקטיבי הנושא את עצמו . . 2 המהפכה הסוציאלית . " במשנתו ובמעשיו ניתנה עדיפות לציונות " ) פרימאט ציוני : ( " מבחינת סדר הזמנים – הוא היה ציוני לפני שנהיה מארקסיסט ; מבחינת סדר הקדימויות – בתורת השלבים שפיתח קודמת הגשמת הציונות למהפכה הסוציאליסטית ; ובחשבון אחרון גם בסדר העדיפויות – הציונות עלתה בחשיבותה על הסוציאליזם . תמציתה של תפיסת העולם שלו ושל תנועתו , מבחינת מרכיביה וסדר חשיבותם , באה לידי ביטוי בסיסמה שהתנוססה בראשו של העיתון היומי של התנועה ( משמר משנת 1943 ועל המשמר משנת : ( 1948 "לציונות , לסוציאליזם , לאחוות עמים . " יערי פיתח רעיונות לפתרון דו–לאומי של שאלת ארץישראל המבוסס על פאריטי ( שוויון ) בין יהודים לערבים במוסדות השלטון ועל שיתוף פעולה מסוים בין פועלים יהודיים וערביים על בסיס מעמדי . אך גם בתחום הזה שלט הפרימאט הציוני , שכן על פי תפיסתו , ארץ–ישראל היא ארצו של העם היהודי המתרכז בה ושל הערבים החיים בה ; המשך העלייה " ) המקסימלית ( " היה בעיניו תנאי ראשוני לכל הסדר מדיני , והוא לא היה מוכן לשום ויתור בתחום הזה ; הפתרון הדו–לאומי יתממש לדידו רק לאחר שיהיה בארץ רוב יהודי . הוא החזיק ברעיון הדו–לאומיות עד שהאו"ם החליט על חלוקת הארץ והקמת מדינה יהודית בחלק ממנה ( שלהי . ( 1947 תמיכתה של ברית המועצות בהחלטה הזאת הקלה עליו לשנות את עמדתו . לברית המועצות מקום מיוחד בהגותו ובפעילותו של יערי . במשך שנים רבות היה לו יחס אוהד , עד כדי הערצה , ל"ארץ הסוציאליזם המתגשם" ולעומד בראשה , סטאלין , והוא ראה בהם מקור השראה . לאחר תקופת מבוכה בעקבות הסכם ריבנטרופ–מולוטוב , ערב מלחמת העולם השנייה , גברה אהדתו לברית המועצות שנלחמה בגבורה נגד גרמניה הנאצית והיה לה חלק מכריע בניצחון עליה ובשחרור היהודים שנותרו במזרח אירופה . תמיכתה הפעילה של ברית המועצות בהקמת מדינת ישראל ( באו"ם ובמשלוחי נשק דרך צ'כוסלובקיה ) העצימו עוד יותר את יחסו החיובי כלפיה . סימנים מדאיגים בנוגע לנעשה בברית המועצות בכלל , ובנוגע ליהודים בה בפרט , ואותות ברורים של יחס שלילי לציונות לא פגמו באהדתו כלפיה . התפכחותו ממנה היתה אטית והסתיימה רק בערוב ימיו . עם זאת הוא חלק על עמדתה של ברית המועצות בעניין היהודים והציונות . גם בשיא הערצתו לסטאלין לא קיבל את ההגדרה שלו ללאום , שהוציאה את העם היהודי מכלל הזכאים לעצמאות . ואולם בביקורתו על יחסה של ברית המועצות אל היהודים החיים בה נהג זהירות כדי לא להזיק להם . הפונדמנטליזם הציוני–חלוצי של "השומר הצעיר" בהנהגת יערי וחזן הגן עליו מפני קיצוניות שמאלנית העשויה להגיע עד כדי זניחת הציונות . הפרימאט הציוני חסך מ"השומר הצעיר" את גורלם של מקצת אנשי "גדוד העבודה , " שבשנות ה20– של המאה ה20– עזבו את הארץ ועברו לברית המועצות , ובשנות ה50– הוא הכתיב נקיטת קו נחרץ נגד חברי הקיבוץ הארצי שנטו לעבר הקומוניזם , ובעיקר נגד אלה שנתנו לכך ביטוי ארגוני . הציונות של יערי שמה לה למטרה את ה"הגשמה . " היא היתה ממוקדת בארץ–ישראל ( פלשתינוצנטרית ) ואפיינה אותה " שלילת הגלות , " דהיינו , שלילת אורח החיים הגלותי כמצב שבו היהודים הם מיעוט הנתון לחסדיו של שלטון לא לו , חיים תחת אימת האנטישמיות לגילוייה , מוגבלים בעיסוקיהם הכלכליים ואינם אדונים לגורלם . יערי שאף להוציא את היהודים מן הגלות ואת הגלות מן היהודים בדרך של הקמת חברה חדשה , סוציאליסטית , על–מעמדית , בארץ–ישראל . הוא סבר שכדי להגשים את המטרות האלה על העלייה להיות " סלקטיבית , " ויש להעדיף בה את מי שהכשיר עצמו לחיים החדשים בארץ–ישראל , ובראש ובראשונה את חברי תנועות הנוער החלוציות . גם לאחר מלחמת העולם השנייה והשואה הוא דגל בעלייה סלקטיבית והדרגתית , ותחת הסיסמה "מצפן להולכים ועוגן לנשארים" ביקש להקים מחדש את התנועה החינוכית באירופה , שתכשיר את האנשים לקראת העלייה . לאחר הקמת המדינה שינה את עמדתו ואימץ את רעיון "קיבוץ הגלויות" – עלייה גדולה , לא סלקטיבית , מכל המעמדות והשכבות ומכל הארצות והמשטרים . חותמו המקורי ובעל המשמעות הרבה ביותר של יערי על תולדות עם ישראל הוא בהיותו אבי הקיבוץ הארצי של "השומר הצעיר" על שתי מסגרותיו : הנקודה הבודדת ( הקיבוץ ) והתנועה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help