sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

בילטמור בשנת , 1942 לתבוע הקמת "קהילייה יהודית" ( Jewish commonwealth ) בתום המלחמה , שפירושה היה , למעשה , הסכמה לחלוקתה של ארץ–ישראל לשתי מדינות . הישג נוסף שיש לזקוף לזכות שניהם הוא בהקמת החטיבה הצבאית היהודית בצבא הבריטי בשנת , 1944 שבאה לסמל את הנורמליזציה הלאומית המדינית החלקית שהשיגה הציונות . מאז תום מלחמת העולם השנייה ולנוכח מדיניותה האנטיציונית של ממשלת הלייבור בראשותם של אטלי ובווין , גברה הביקורת בתנועת העבודה על מדיניותו ה"פייסנית" של וייצמן כלפי ממשלת בריטניה . הדבר הזה הוא שהוביל לברית בין דוד בן–גוריון לאבא הלל סילבר , מנהיג ציוני ארצות הברית , ובעקבותיה לא נבחר וייצמן שוב לנשיא ההסתדרות הציונית בקונגרס הציוני הכ"ב , שהתקיים בסוף שנת . 1946 בפרישתו הכפויה , השנייה והסופית , של וייצמן היו טמונים , בצד הטרגדיה האישית , גם פרדוקס מדיני וסימבוליות היסטורית כמעט–מיתית . הפרדוקס הוא שדוד בן–גוריון , שעשה הכול כדי להדיח את וייצמן מן הנשיאות בגלל מה שראה בו פשרנות מדינית במשא ומתן שלו עם ממשלת בריטניה , לא סטה מעקרונות הפשרה המדינית ה"וייצמנית" במשא ומתן עם שר החוץ בווין . ואילו הסימבוליות ה"מיתית" היא בתפקידו המדיני של וייצמן בחודשים אוקטובר 1947 עד מארס–אפריל , 1948 כאשר על גבולותיה של המדינה החדשה שהיתה אמורה לקום היה נטוש ויכוח , וכאשר הכרתה של ארצות הברית בה עמדה בסימן שאלה . וייצמן , הנשיא המודח והאיש החולה , הוזעק לארצות הברית . שם העיד לפני ועדת אד הוק של האומות המאוחדות שדנה בתוכנית החלוקה . הוא הגיע אל הנשיא טרומן כדי לשכנעו שארצות הברית תתמוך בצירוף הנגב אל המדינה היהודית , והוא פנה אל נשיא ארצות הברית , כראש מדינה שטרם נבחר , בבקשה להכיר בה ב15– במאי . השינויים החיוביים מבחינת הציונות בעניינים האלה , ההופעות הדרמתיות של האיש הזקן והחולה אצל מנהיגי אומות העולם , וההד שעלה מהן , החיו מחדש את המיתוס של 'הצהרת בלפור . ' כאז כן עתה לא וייצמן האיש הוא שקבע את המהלכים הפוליטיים . גרמו לכך שיקולים מדיניים בינלאומיים , מקומיים וצבאיים , ואולם אין ספק כי בלעדיו ההכרעה היתה יכולה להיות שונה . על כן , אותו המעגל המיתי , בשני קצותיו : 1918-1917 ו , 1948 -1947– הוא עוד דוגמה מובהקת של השפעת האישיות על ההיסטוריה . בשנת 1949 נבחר וייצמן לנשיא מדינת ישראל עם סמכויות מקוצצות וטקסיות בלבד , כפי שקבע בן–גוריון . מאז שקע מאוכזב , כעוס וסובל מחולי בבדידות שלא היתה מזהירה . וגורלו היה להסתלק מן העולם כמו רוב המנהיגים הציוניים – בתחושה של אי–הצלחה או של אי–השלמה של מפעל חייהם . אריסטוקרט עממי מי היה האיש שעמד מאחורי המפעל המדיני המיוחד הזה , שהוביל עם מפוזר ומפוצל להישג מדיני שמעטים כמוהו בתולדות התנועות הלאומיות בעולם ? הוא היה אריסטוקרט עממי ; מנהיג סמכותי בעל העזה וביטחון עצמי בלתי רגילים , ויחד עם זאת אדם בעל רגישות רבה , כמיהה לחום של ידידות וספקנות עמוקה – כל אלה באו לידי ביטוי בעיקר במכתביו האישיים ובשיחותיו עם הקרובים אל לבו . הוא היה "ריאליסט אוטופי" שהאמין שכל מעשיו קשורים בחזון לאומי וחברתי נעלה ומובילים אליו בהדרגה . מכאן הקשר העמוק שלו , מעבר לאינטרס הפוליטי החשוב , אל חלקים מסוימים בתנועת הפועלים בארץ–ישראל , בייחוד אל ההתיישבות השיתופית . כ"אליטיסט קונסטרוקטיבי" הרגיש בן בית בחוגי האליטהשל–הממון היהודית שתרמה למפעל הציוני , כרוטשילדים , אבל התהלך נרגש ונפעם בין חברי משמר–העמק ונהלל , והיה מעורב אינטלקטואלית בקהילה המדעית במכון המדע ברחובות , שנקרא על שמו . ואלה היו שלושת המקורות של האוטופיה החברתית–המעשית הציונית ששאף לבנות בארץ–ישראל : הממון של הנדבנים העשירים בעלי החזון הלאומי ; ההקרבה של התנועות החלוציות במפעל הלאומי ; והתרומה של המדע למען בניין חברה לאומית מתקדמת . מבחינתו , חברה זו צריכה להיות רחוקה מן האדיקות הדתית , שהיתה זרה לו , אך קשורה למסורת היהודית ההיסטורית ברוח מורו , אחד העם . את המטרה הזאת בא לשרת ה"וייצמניזם" בתור שיטה מדינית . ה"וייצמניזם" התאפיין באורך רוח , במתינות , בעקשנות ובאמונה שקטה במשא ומתן ממושך , המתבססים על הישגים ממשיים בשטח , ונכונות לפשרה מדינית , כל עוד היא מקדמת את המפעל הציוני . הנחת היסוד שלו היתה שהברית עם אנגליה היא הערובה החיצונית היחידה להגשמת הציונות . בברית הזאת ראה וייצמן הזדמנות היסטורית חד–פעמית שאסור להחמיצה . הברית הזאת נתגלתה כבעייתית בתחילתה וכבלתי יציבה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם , אבל אף על פי שרבו פגמיה הוכח שאין לה תחליף . וייצמן ותומכיו לא נלאו ממאמציהם לשכנע את ממשלת בריטניה בזהות האינטרסים והמגמות הלאומיות של בריטניה ושל העם היהודי . בנושא הזה היה אמנם מכנה משותף רחב מאוד בתנועה הציונית – מווייצמן ומבן–גוריון ותנועת הפועלים ועד ז'בוטינסקי והתנועה הרוויזיוניסטית . ואולם , בניגוד לז'בוטינסקי , הוא לא קיבל את מדיניות ה"הפגנה" כאמצעי לחץ על ממשלת בריטניה , מפני שחשש מעימות גלוי וחזיתי עם הממשלה הבריטית , שעלול לצאת מכלל שליטה של האינטרס הציוני ההיסטורי . וייצמן מעולם לא השלה את עצמו כי הגשמת הציונות תיעשה על ידי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help