sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

כבר בשנות ה80– של המאה ה19– היה הרצל מוטרד מחמת הקשיים שגרמה האנטישמיות ליהודי מרכז אירופה . הוא התפטר מחברותו באגודה לדו–קרבות של הסטודנטים הגרמניים על רקע זה , בשנת , 1883 ואז , כאשר המצב רק החריף והלך , הוא שרטט לעצמו כמה דרכים לפתרון "הבעיה היהודית . " היו בהן אמנם הצעות להעמקת ההתבוללות , אך גם דברי ביקורת נוקבים על התכונות המוסריות הרעות הרווחות בקרב היהודים , כגון העניין המופרז בכסף , שהרצל ייחס אותו להעדר "חירות פנימית , " ועל העובדה שהיהודים לא הגיעו לאמנסיפציה שלמה , לא הגשימו את אנושיותם במלואה . במחזה שכתב בשנת , 1894 הגטו ( שלאחר מכן שונה שמו להגטו החדש , ( הגיע הרצל להכרה כי המכשול העיקרי העומד על דרכה של האמנסיפציה של היהודים , ושל השיפור העצמי של מצבם הנובע ממנה , קשור פחות ביהודים ויותר בחברה הלא יהודית המפלה שמסביבם . המטרה עדיין נשארה אמנסיפציה , שאיפה לאנושיות מלאה , אבל האסטרטגיה היהודית של השתלבות בחברה הסובבת נראתה לו חסרת תוחלת כל עוד חברה זו אנטישמית . המטרה היתה לחרוג מן ה"גטו" החדש של הבידול החברתי ומן המשבר המוסרי שנקלעו אליו היהודים . אך כיצד ? משפט דרייפוס רק אישר להרצל , מן הסתם , כי אפילו בצרפת הליברלית לעולם לא יתקבלו היהודים קבלה מלאה ; ומחמת אי–נמנעותה של האנטישמיות רעיון האמנסיפציה באמצעות השתלבות בחברות הסובבות ( התבוללות ) הוא מבוי סתום . הרצל אף חלם פעם כי נאם בפרלמנט הצרפתי ואמר שמשפט דרייפוס הוכיח שהיהודים , כזרים , אינם צריכים לתפוס עמדות מנהיגות בארצות של אחרים . אבל מה בנוגע לרעיון שהבעיה היהודית , שהיא כישלון האמנסיפציה , תוכל להיפתר בחוץ לארץ , במקום שהוא לוח חלק ונקי " ) טבולה ראזה , ( " הרחק מן הדעות הקדומות של אירופה , מקום שבו יקימו יהודים חברה מלאה – ואף מדינה – שלהם ? האם לא יהיו אז היהודים מסוגלים להתנער מפגמיהם המוסריים , להתחדש , ובמובן מסוים – אף להיגאל , להשיג חירות באמצעות התנסות בחירות אזרחית ? ( הרצל הוקסם באותה העת מהאופרה של ואגנר , טאנהאוזר , העוסקת בגאולה באמצעות הקרבה עצמית ודחיית החומרנות . ( אסטרטגיה חדשה זו של ייצוא פרויקט האמנסיפציה היתה מה שניסח הרצל ב"המרתו" לציונות , תחילה כנקודות שרשם לעצמו לקראת פגישתו עם הברון מוריס הירש , שכבר היה מממנן של מושבות חקלאיות יהודיות בארגנטינה , לאחר מכן בפנייה לרוטשילדים ולבסוף בספרו מדינת היהודים , שיצא לאור בשנת . 1896 כותרת המשנה של הספר , "ניסיון לפתרון מודרני של שאלת היהודים , " מורה שחזונו של הרצל חרג הרבה מעבר לקריאה להקים מדינה לאומית יהודית , והיה בו בעצם ניסיון ליצור מדינה מודרנית שלא זו בלבד שתביא לאמנסיפציה יהודית אמיתית , כלומר לרפורמה מוסרית של יהודים כאזרחים אחראיים הגאים באומתם , אלא גם תשמש מופת ל"אירופה הישנה" בפתרון הבעיות החברתיות והמוסריות של העידן המודרני . ראוי אולי לציין כי הרצל התכוון להוציא הן את הצבא והן את הרשויות הדתיות , כשרידים של חברות הדיכוי המסורתיות שהיהודים חתרו לשחרור מהן , אל מחוץ לתחום הפוליטי . הציונות של הרצל היתה אפוא , בלבה , ניסיון להגשים בחוץ לארץ את פרויקט האמנסיפציה ליהדות מרכז אירופה ; ואם אכן יאפשרו ליהודים להקים מדינה שלהם , הם יתפסו את מקומם בין אומות העולם , ובכך ישיגו את אותה השתלבות עם שאר האנושות , שההשתלבות באירופה לא הצליחה להשיג . הרומן המאוחר יותר של הרצל , משנת , 1902 אלטנוילנד ( תורגם לעברית וכותרו תל–אביב ) – שבו צייר תמונה של חברה ליברלית , פלורליסטית ומודרנית , שבה שרים אריות של ואגנר , ילדיה משחקים קריקט , אזרחיה דוברים גרמנית , ו"ארמון השלום" נושק בה למקדש שייבנה מחדש בירושלים , נקטל בפי מבקרים חריפים , כגון אחד העם , שראו בו חיקוי בעלמא של החברה הבורגנית האירופית , הנעדר כל תוכן יהודי אתני , ואינו אלא ניסיון לשחד את תומכיו הלא יהודיים של הרצל . ואולם ספר זה , בכך שהציע ליישב את הניגוד בין הקפיטליזם לסוציאליזם באמצעות השיטה הקואופרטיבית , ובכך שאימץ את הערכים היהודיים ( והציוניים ) האמיתיים , שהם "ליברליות , סובלנות ואהבת המין האנושי , " ובחזון של חברה יהודית שתזכה להכרה , לקבלה ואף להוקרה של נציגי הציוויליזציה המערבית , הוא בבחינת סיכום מצוין של הגשמת הערכים האידיאולוגיים של האמנסיפציה היהודית במרכז אירופה , שממנה צמח הרצל , ובה דבק , באמצעות הציונות שלו . לקריאה נוספת : אילון עמוס , הרצל , תל אביב , . 1975 ביין אלכס , תאודור הרצל , ירושלים , . 1983 Herzl : Visionary of the Jewish State , 1999 . Shimoni Gideon , Robert S . Wistrich ( eds . ) , Theodor Zionism , 1993 . Kornberg Jacques , Theodor Herzl : From Assimilation to Beller Steven , Herzl , 1991 . Theodor Herzl , 1989 . Pawel Ernst , The Labyrinth of Exile : A Biography of

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help