sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

תיאודור הרצל סטיבן בלר תיאודור הרצל נולד ב2– במאי 1860 בבודפשט . הוא נפטר ב3– ביולי 1904 באדלך שבאוסטריה . הרצל היה האב המייסד של הציונות המדינית , ולפיכך הוא נחשב ל " אבי מדינת ישראל , " שבה נקבר מחדש בהר–הרצל שבירושלים , בשנת . 1949 הציונות , כתנועה לאומית יהודית ששמה לה למטרה להחזיר את העם היהודי אל מולדתו בארץ–ישראל , קדמה למעורבותו של הרצל , אך הוצאתו של ספרו מדינת היהודים לאור בשנת , 1896 פועלו לאחר מכן בארגון הקונגרסים הציוניים ומסעו הנמרץ , אם גם כושל בתחילתו , להבטיח מולדת יהודית בהסכמה ( ועם ערובות ) של האימפריה העותמאנית ושל המדינות האירופיות החשובות , הם שעיצבו את הציונות לתנועה לאומית לכידה ונמרצת . פנייתו של הרצל , כיהודי "מערבי" מתבולל , לציונות תוארה לא אחת כדחייה קלאסית של נתיב ההתבוללות שבו בחרו רוב יהודי אירופה המערבית , שלא כיהדות מזרח אירופה , שהיתה חדורה יותר תודעה אתנית . נטען ( גם לדברי הרצל עצמו ) כי הזעזוע שנזדעזע מן העוול שנעשה לקצין היהודי הצרפתי אלפרד דרייפוס בפרשה הקרויה על שמו , גילה לו כי אין סיכוי שהיהודים יוכלו ביום מן הימים להתגבר על האנטישמיות באמצעות התבוללות : מכאן ההכרח שהיהודים יקימו מדינה שלהם , שבה לא יצטרכו להעמיד פנים – באמצעות התבוללות – כי הם מה שאינם , ויוכלו לחיות כיהודים גאים . לפיכך נחשב הרצל לדמות מפתח בתמורה שהתחוללה בהיסטוריה היהודית בעת החדשה – מסיפור של התבוללות להגדרה עצמית לאומית . מן הראוי לשפץ מעיקרו את הדיוקן הקלאסי הזה של הרצל : פרשת דרייפוס לא היתה החוויה המרכזית בתהליך ה"המרה" של הרצל ; הוא לא פסל את רוב מטרות ההתבוללות ; הוא אף לא עמד מלכתחילה על כך שדווקא ארץ–ישראל תשמש מקום למולדת היהודית ; הוא גם מעולם לא היה משוכנע לגמרי בהכרחיותם של רוב הסממנים התרבותיים והלשוניים של הלאום היהודי . הרצל לא היה אפילו יהודי "מערבי . " כדי להבין את הרצל ואת מעמדו בתנועה הציונית ובהיסטוריה ובתרבות היהודיות המודרניות , עלינו להציב אותו בהקשרו האמיתי , הווה אומר : על רקע המסורת האידיאולוגית של האמנסיפציה בקרב יהדות מרכז אירופה במאה ה . 19– לימודי המשפטים של הרצל , כבנה המשכיל של משפחה אמידה אשר עסקה בשוק ההון בבודפשט שבהונגריה , באוניברסיטת וינה ( שבה היה חבר באחוות דו–קרבות גרמנית לאומנית ) והקריירה שטיפח לאחר מכן כאחד העיתונאים הבולטים ביותר של וינה – תחילה כשליח בפריז ואחר כך כעורך מדור הפיליטונים של העיתון היוקרתי , Presse Neue Freie אכן הורו על "התבוללות" מוצלחת מאוד בחברה . אלא שהיתה זו חברה מרכז אירופית , ול"התבוללות" היה רקע רעיוני מובהק , זה של המסורת המודרנית של האמנסיפציה היהודית המרכז אירופית . אידיאולוגיה זו של אמנסיפציה , ששורשיה היו נעוצים בתנועת ההשכלה ובמאבק לזכויות היהודים שבא בעקבותיה , עודדה את השיפור העצמי בלימודים , במוסר ובכלכלה , כדרך להוכיח כי היהודים ראויים לשוויון עם לא יהודים , וכולם יתאחדו בעולם משותף של אנושיות נאורה . ובה בעת הבטיחה האסטרטגיה של אידיאולוגיה זו , מתוך עצם הצלחתם של היהודים ואופני שילובם בחברה , את נוכחותם הבולטת בחברה . אלא שהרוב הלא יהודי במרכז אירופה מעולם לא קיבל את רעיון השוויון ליהודים במלואו , ורגש זה הוליד את התנועה האנטישמית של שנות ה80– של המאה ה19– ואילך , שלובתה בחלקה בטינה על הצלחתם המוחשית כל כך של יהודים רבים בכלכלה המודרנית ובעולם התרבותי המודרני , בייחוד בווינה . תיאודור הרצל צמח מן האמנסיפציה היהודית במרכז אירופה , ביקש להגשים את ערכיה ודבק בה באמצעות הציונות שלו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help