sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

אחת הנשים הנואמות הפופולריות ביותר באמריקה בנושאים שונים זה מזה , כגון אנרכיזם , האישה החדשה והדרמה האירופית . היא נעשתה תומכת נלהבת של התנועה הלא–חוקית לפיקוח על הילודה . גולדמן דגלה בגלוי באהבה חופשית , להלכה ולמעשה , וקיימה מערכות יחסים ארוכות עם ברקמן ועם מנהלה בן קרייטמן , אך , חרף עמדותיה התיאורטיות , סבלה לעתים תכופות מרגשות קנאה עזים . היא הותקפה תדיר בגלל קיצוניותה ותמיכתה בחופש הדיבור ; יש שהיתה מעוררת עליה את זעמם של מגיני הסטטוס קוו , ולפעמים ניסתה המשטרה להשתיקה . עם שחרורו של ברקמן מהכלא , ב , 1906– ייסדו השניים את הירחון האנרכיסטי Mother Earth ( אמא אדמה , ( וגולדמן ערכה אותו עד שהממשל הורה לסוגרו ב . 1917– כמו כן פרסמה חוברות ושני ספרים , ; 1910 ) Essays Anarchism and Other אנרכיזם ומסות נוספות ) ו ; 1914 ) Significance of the Modern Drama The Social– המשמעות החברתית של הדרמה המודרנית . ( גולדמן התנגדה להצטרפותה של אמריקה למלחמת העולם הראשונה , מלחמה שראתה בה סכסוך שעוררו קפיטליסטים משני הצדדים . ב1917– נאסרו היא וברקמן בגין מאבקם בגיוס החובה ונידונו לשתי שנות מאסר . לאחר שחרורם , בתקופת " הבהלה האדומה , " הכריז הממשל כי אזרחותה של "אמה האדומה , " שניתנה לה מתוקף נישואיה שהתפרקו מזמן , נשללת ממנה , ובדצמבר 1919 היא גורשה מארצות הברית לרוסיה , יחד עם ברקמן ועוד 247 פעילים רדיקליים ילידי חוץ לארץ . אמה גולדמן , אף שנמנתה תחילה עם תומכיה של המהפכה הרוסית , היתה בין ראשוני מבקריה משמאל של ברית המועצות , ומתחה ביקורת על מדיניות ריכוז הכוח שלה ועל דיכוי המתנגדים לשלטון . ב1921– עזבה את ברית המועצות , ופרסמה את ביקורתה על עריצות המערכת הפוליטית שלה במאמרי עיתונות שכתבה בנדודיה ברחבי אירופה בתקופת גלותה , ובספרה שראה אור ב Russia My Disillusionment in , 1923– ( אכזבתי מרוסיה . ( ב , 1925– במהלך שהות של שנתיים באנגליה , נישאה לכורה ולשי , ג'יימס קולטון , כדי לזכות באזרחות בריטית . היא המשיכה להרצות ברחבי אירופה וצפון אמריקה , ולבסוף השתקעה בסן טרופה שבצרפת , ושם כתבה את האוטוביוגרפיה שלה , ; 1931 ) Living My Life לחיות את חיי . ( מלחמת האזרחים שפרצה בספרד הפיחה מרץ בלהט הפוליטי שלה , והיא עברה לספרד והרבתה לנסוע בה לגיוס תמיכה בממשל הרפובליקני . במהלך סיור פוליטי בקנדה , שבו עסקה במגבית למען הרדיקלים הספרדיים הגולים , חלתה ומתה , ב14– במאי , , 1940 חודשים ספורים לאחר שלקתה באירוע מוחי בטורונטו . היא בחרה להיקבר בשיקגו , סמוך לקבריהם של קורבנות היימרקט , אשר שימשו השראה למפעל חייה . כאנרכיסטית , שצידדה בחופש אישי , בזכויות אוניברסליות ובצדק חברתי , התנגדה גולדמן ללאומנות וראתה בה אשליה המתכחשת לניגודים הברורים הקיימים בין מעמדות שונים בעם אחד . כך ראתה גם את הלאומיות היהודית . כפי שכתבה בגיליון הראשון של , Mother Earth "לשווא יישא הפועל היהודי את עיניו אל היהודים העשירים כאל חבריו ומושיעיו . " בדת היהודית ראתה , כמו בכל הדתות , מערכת לדיכוי מעמד הפועלים . עם זאת נשמרה בה תודעה חזקה של זהות תרבותית יהודית . היא הכירה בעובדה שפועלים יהודיים סובלים לא רק מדיכוי מעמדי אלא גם מאנטישמיות , וראתה ברדיפות שנרדפו יהודים את המקור ל"אהדתם למאבקיה ולכיסופיה של הנשמה האנושית" ולתרומתם של "האמיצים שבלוחמים לצבאות בכל מלחמות השחרור של האנושות . " עם עליית הנאציזם , שאת הסכנות הטמונות בו מיהרה לזהות , הודתה כי הגידול באנטישמיות באירופה עושה את הציונות להכרח . אמה גולדמן , שהיתה בחייה גם נערצת וגם מושמצת , זכורה בראש ובראשונה הודות למסע הצלב הפוליטי הנלהב שניהלה על פני כמה עשורים לטובת המדוכאים , ולראייתה את הנולד כלוחמת למען חירות מפיקוח המדינה , למען שוויון הנשים , חופש מיני וזכויות ההומוסקסואלים . כל חייה , בלי כל התחשבות בתוצאות , העמידה את האמת אל מול הכוח . לקריאה נוספת כתביה : . My Disillusionment in Russia ( 1923 ) . The Social Significance of the Modern Drama ( 1914 ) . Anarchism and Other Essays ( 1910 ) . What I Believe ( 1908 ) edition ( 1996 ) . Red Emma Speaks : An Emma Goldman Reader , 3 rd Living My Life ( 1931 ) . My Further Disillusionment in Russia ( 1924 ) . ספרים אחרים : Drinnon , Richard , Rebel in Paradise : A Biography of . Falk , Candace , Love , Anarchy , and Emma Goldman Emma Goldman ( 1961 ) . Russian Revolution to the Spanish Civil War ( 1989 ) . Wexler , Alice , Emma Goldman in Exile : From the Wexler , Alice , Emma Goldman : An Intimate Life ( 1984 ) . ( 1984 ) and revised paperback ( 1990 , 1999 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help