sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

מרחיקת לכת על עיצוב פניה של החברה הישראלית , לא רק לשעתה , אלא גם לימים שלאחריה . דת ומדינה כמו בכמה תחומים אחרים – ואולי יותר מבתחומים אחרים – התאפיינה גישתו של בן–גוריון למקומה של הדת בחיי העם והחברה בדו–ערכיות מובהקת . האבחנה הבולטת והמהותית ביותר היא בין המעגל האישי–הפרטי לבין המעגל הציבוריהלאומי . כבן 14 היה הנער דוד גרין כאשר אביו , שהיה נערץ ואהוב עליו כל חייו , סטר על פניו בחוזקה משנודע לו שבנו חדל מהנחת תפילין . הנער לא נרתע , והאב נאלץ להשלים עם תהליך " התפקרותו" של הבן . מכאן ואילך נהג כאדם חילוני , שהיה מודע לחילוניותו , וככל שנגעו הדברים לחייו האישיים או להשקפותיו הפרטיות , לא התפשר על עקרונותיו : הוא נישא לפולה בנישואים אזרחיים בעיריית ניו יורק ; למעט מקרה חריג אחד , הוא נמנע בכל שנותיו בארץ מביקור בבית הכנסת ; הוא גרס כי התביעה לכיסוי ראש אין לה שום ביסוס תורני והוא סירב בתוקף לחבוש כיפה , אף כשהשתתף בהלוויות דתיות ; הוא לא שמר שבת , לא קיים קבלת שבת ואף לא ערך סעודת שבת ; הוא לא צם ביום כיפור , לא ערך את ליל הסדר , ואף לא התנזר מאכילת חמץ בפסח ; בביתו לא נשמרה הכשרות , והוא אף גרס כי זכותו של כל יהודי , אם ירצה בכך , לאכול בשר חזיר ; הוא לעג לגיור הדתי והסתמך בכך על תיאורי המקרא הנוגעים לנישואיו של משה לאישה הכושית וכמובן על סיפור רות המואבייה ; הוא התנגד לזיהוי יהדותו של אדם רק על פי יהודיותה של האם , וגרס שכל אדם שחש עצמו יהודי והוא חי בארץ , מדבר עברית ומחנך את ילדיו לשרת את המדינה , יוכר כיהודי . אפילו בדרך התמכרותו לתנ"ך היה היבט מובהק ומופגן של תפיסתו החילונית , לא רק בביטוי החיצוני של סירובו לחבוש כיפה כשניהל בביתו את חוג המקרא שיזם יחד עם הפרופ' חיים גבריהו , אלא בעצם הצגת התנ"ך כמסמך המכונן של העם ושל תרבותו , שהיתה מלווה בהפניית גב לתורה שבע"פ ולעולם ההלכה . ( ר' ערך התנ"ך בהוויה הישראלית במדור זיכרון , מיתוס והיסטוריה ( . אבל היה פער מרחיק לכת אצל בן–גוריון בין המעגל האישי למעגל הציבורי , בייחוד בתקופה של ההיערכות להקמת המדינה וכהונתו כראש ממשלתה . מאז בחירתו ליו"ר הנהלת הסוכנות ( 1935 ) עד התפטרותו הסופית מראשות הממשלה ( 1963 ) חתר להקמת קואליציות עם הציונים הדתיים . בכל תשע הממשלות שעמד בראשן שיתף את נציגי הציונות הדתית , ורק בארבע מהן שיתף את נציגי מפ"ם , שותפתו לתנועת העבודה . הצעד הבולט ביותר היה ההסכם עם אגודת ישראל מיוני 1947 ( שכונה לימים "הסכם הסטטוס קוו ; " ר' ערך סטטוס קוו בענייני דת במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני , ( שהניח את היסוד לשיתופם של החרדים בממשלה בראשית ימי המדינה . גישתו חייבה התפשרות מתמדת עם התביעות הדתיות ודחיית הלחץ מצד גורמים חילוניים , במפלגתו ומחוצה לה , לחוקק חוקה דמוקרטית–חילונית שתתבסס על הפרדת הדת מן המדינה , או , למצער , לחוקק חוקים שיבטיחו לא רק את חופש הדת אלא גם את החופש מדת ( נישואים אזרחיים , קבורה חילונית , תחבורה ציבורית בשבת ועוד . ( הוא ביטא רגישות לביקורת החריפה שמתחו המפלגות הדתיות בראשית ימי המדינה כלפי היחס לחינוך של ילדי העולים מארצות האיסלאם בכלל ומתימן בפרט . הוא הצדיק במידה רבה את האשמותיהן כי מדיניות " כור ההיתוך" נהפכה לפרקטיקה של כפייה אנטי–דתית . בכל מיני הזדמנויות הציג בן–גוריון שלושה עקרונות שהנחו אותו ביחסו לדת ולמקומה במדינת ישראל : המדינה חייבת לאפשר ליהודי הדתי לקיים את אורח חייו היטב יותר מכל מקום אחר בעולם ; היא חייבת להבטיח צביון יהודי לחיים היהודיים במדינה ; ולהבטיח את חופש המצפון . הוא היה מודע היטב למתח האפשרי , השורר בין שלושת העקרונות , ובייחוד כאשר הם היו נתונים לפרשנויות שונות ואף סותרות . בן–גוריון אימץ פרקטיקות פשרניות , והקו המנחה אותו , יותר מכול , היה טיפוח מה שכונה לימים "הברית ההיסטורית בין מפא"י לדתיים . " מבקריו האשימו אותו כי הוא נושא באחריות , יותר מכל מנהיג אחר , להתפתחותה של מציאות מעוותת שבה גילויים של כפייה דתית נעשו לחלק בלתי נפרד מהמציאות הישראלית ; מציאות ששמה לאל את התקווה כי דמות המדינה תהיה פועל יוצא של הרוח הדמוקרטית–החילונית שפיעמה במקימיה , כמו שהיא באה לידי ביטוי גם בהכרזה על הקמת המדינה " ) מגילת העצמאות ;( " מציאות שבה התעצם עולם הישיבות החרדיות , המשמשות גם מקלט מפני הגיוס לצה"ל וגם תחליף לעבודה יצרנית . בן–גוריון נהג להסביר כי המניע העיקרי למדיניותו בסוגיות האלה נגזר מדאגתו לאחדותו של העם היהודי . יריביו ייחסו זאת לתפיסה אסטרטגית , שלפיה שלטון מפא"י יובטח בעתיד רק אם תשקוד על חיזוק השותפות עם מחנה הציונות הדתית . בכמה דברים שאמר בן–גוריון עצמו ניתן למצוא אישוש להערכה הזאת . " הברית ההיסטורית , " שבן–גוריון היה אדריכלה הראשי , לא עמדה לו בשנים הסוערות ב"פרשת לבון : " השרים הדתיים חברו לוותיקי מפא"י והסתייגו ממאבקו . ב , 1965– לאחר שפעל להקמת רשימה עצמאית לבחירות , הוצא ממפא"י והקים עם משה דיין ושמעון פרס את רשימת פועלי ישראל ( רפ"י , ( והיא זכתה ב10– מנדטים בלבד . כעבור זמן ( משהתאחדה זו עם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help