sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

בן–גוריון מייצגת את השינוי המהפכני ביותר האופייני לקורות היהדות של מזרח אירופה במפנה המאות . לחידה כיצד נהפך בן–גוריון למנהיגה של אומה הנולדת מחדש יש יותר מפתרון אחד . הכריזמה המולדת אינה אחד מהם . דרכו למנהיגות לא היתה סלולה ולא רופדה באהבת הסובבים אותו , גם כאשר נעשה דמות נערצת . מחלוקות חריפות , לא רק עם יריבים פוליטיים , אלא גם עם חבריו לתנועה , ליוו את כל פרקי חייו . וככל שקיימת הסכמה רחבה בין חוקרים ופרשנים בנוגע לעובדת היותו בכיר המנהיגים היהודים , בעיקר בשליש השני של המאה ה , 20– כך גם קיימות מחלוקות בנוגע לחלקו בפרשות שונות שהסעירו בשעתן את החברה היישובית ואת המדינה . אמונה פנימית בייעוד ב1963– פרש בן–גוריון בן ה77– מראשות ממשלת ישראל . בעשר השנים שנותרו לו הספיק לחבר עשרה ספרים , שהצטרפו לעשרים ספרים ואלפי מאמרים שחיבר עד אז . עם זאת הוא לא חיבר אוטוביוגרפיה , אף שמאז שנות ה30– שאף לכך , אבל הותיר פרגמנטים רבים המשמשים בסיס לשרטוט דמותו . חומרים אלה , המלמדים על אמונה פנימית שהוא הוא האיש שנועד להנהיג את היהודים לעצמאותם , השפיעו באורח חדצדדי על כותבי הביוגרפיות שלו . ואולם , כאשר משתחררים מהתיאור הביוגרפי החד–ממדי שהותווה על ידי בן–גוריון עצמו , מתגלית תמונה מורכבת יותר של צמיחה אטית להנהגה המתנהלת בצלם של מנהיגים בולטים אחרים . בפלונסק , עיירת הולדתו , היה אביו , אביגדור גרין , מעין שתדלן מקומי , נוטה לחיבת ציון אבל דתי ושמרן . אמו נפטרה כשהיה בן . 11 על פי עדותו , חותם יתמותו המוקדמת התבטא בו בנטילת אחריות , בעצמאות ובנחישות . בשנים ההן פרסם הרצל את החוברת מדינת היהודים , שהבקיעה אל תודעת היהודים ב"תחום המושב" שברוסיה רבתי . זה היה אחרי שקודם לכן חולל רעיון שיבת היהודים לארץ–ישראל תסיסה שהתבטאה בהקמת ארגונים של "חובבי ציון" שנועדו ל'הכשרת הלבבות . ' אלה היו ארגונים זעירים , מקומיים , שהיו מתפלגים ומתאחדים באינטנסיביות . בשלהי המאה ה19– היו ברוסיה קרוב ל 1 , 000– ארגונים מסוג זה , ואחד מהם היה "עזרא" שהקימו קבוצת צעירים מפלונסק ובהם דוד גרין בן ה . 14– חברי "עזרא" למדו תנ"ך , אבל התמקדו בלימוד עצמי של השפה העברית ובהנחלתה . המאמץ שהשקיע אז בלימוד יימשך כל חייו . השכלתו הבסיסית היתה דלה . ב"חדר מתוקן" שבו למד בילדותו נהוג היה להוסיף ללימודי הקודש יסודות ראשוניים בשפה הרוסית ובחשבון . גרין הצעיר החל לרכוש ספרי חול ביידיש , עברית , רוסית ופולנית , בעיקר ספרי היסטוריה . כבר אז הרבה לקרוא ביוגרפיות של מנהיגים פורצי דרך . כשהיה בן 18 עבר לוורשה . עתה כבר היה ציוני , פעיל בחוגים רדיקליים . ב1905– השתתף בוועידה המייסדת של פועלי ציון בוורשה . מאז , במרוצת יותר מ65– שנים , הגדיר את עצמו ציוני–סוציאליסט . לפרנסתו עבד בהוראה מזדמנת בבתי ספר יהודיים . לדבריו , ההחלטה לעלות לארץ–ישראל בשלה בו בנעוריו . לצורך מימושה ביקש ללמוד הנדסה , אך ניסיונותיו להתקבל לבית הספר להנדסה בוורשה נכשלו וב , 1906– כשהיה בן , 20 עלה לארץ . כמו רבים מאנשי העלייה השנייה , נדד בין יישובים והחליף מקומות עבודה . הוא עבד בפתח–תקוה , בזכרון–יעקב , בכפר–סבא , בדרך כלל כפועל חקלאי . בזיכרונותיו הרבה להזכיר את סג'רה שבגליל התחתון , אם כי שהה בה רק שני פרקי זמן של כמה חודשים . מעקב קפדני אחר קורות חייו ב15– השנים שבין עלייתו לארץ ל , 1921– כאשר התמנה למזכיר הוועד הפועל של ההסתדרות , דוד בן-גוריון – אמונה פנימית שהוא הוא האיש שנועד להנהיג את היהודים לעצמאותם . כאן , בתמונה משנת 1960 באתר הארכיאולוגי בעבדת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help