sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

דתית . בכל אופן , בלום שוחרר משיעוריו ב"אקול נורמאל סופרייר" כדי להשתתף בסדר הפסח , ודאג להביא אל המעונות מצות ובשר כשר . את נישואיו הראשונים חגג ברוב פאר בבית הכנסת המפואר ברחוב דה–לה–ויקטואר . הוא עתיד להינשא עוד פעמיים , ובשתיהן ליהודיות . במהלך מלחמת העולם הראשונה נעשה בלום לתומך פעיל של התנועה הציונית ; לעתים תכופות קיים קשרי עבודה קרובים עם חיים וייצמן וניצל את קשריו והשפעתו לסיוע לציונות , ובייחוד לציונות הסוציאליסטית . בלום הודה כי לתיאולוגיה היהודית המסורתית ולאורח החיים הדתי אין כל חשיבות בעיניו . תחת זאת אימץ את העמדה הצרפתית–היהודית שזיהתה יהדות עם אוניברסליזם ליברלי . האמונה היהודית , כתב בלום , "רציונלית לגמרי . אפשר לסכמה במילה אחת , צדק . דתו של היהודי היא דת הצדק ... משיחם אינו אלא סמל הצדק הנצחי , העשוי בלא ספק לזנוח את העולם למשך כמה מאות שנים , אך ישוב לשלוט בו ביום מן הימים . " בהצהרת האמונה שפרסם ב "l'Echelle Humaine " , 1942– " ) בסולם אנוש , ( " הסביר בלום כי אינו מבחין בין יהדותו לבין הסוציאליזם שלו , בייחוד הסוציאליזם מבית מדרשו של ז'אן ז'ורס . כמו כן לא ראה שום הבדל בין ייעודו של עם ישראל לבין זה של צרפת , שכן "רעיון האל" ו"הרעיון האנושי" ו"הרעיון האוניברסלי" אחד הם . הגישה הזאת הוסיפה להומניזם ולפטריוטיזם של בלום כוח בלתי רגיל , וכוח זה אפשר לו להבליג על כל מעשי האכזריות שנעשו בו . לקריאה נוספת : University of California Press , 1998 . Hyman , Paula , The Jews of Modern France , Berkeley , Greilsammer , Ilan , Blum , Paris : Flammarion , 1996 . Fayard , 1992 . Birnbaum , Pierre , Les Fous de la R'publique , Paris : דוד בן–גוריון זאב צחור ההיסטוריה קיבעה את מקומו של דוד בן–גוריון ( פלונסק , פולין ; אז רוסיה הצארית – 1886 שדה–בוקר ( 1973 כחוליה בשרשרת של שלושה מנהיגים יהודיים שעיצבו יותר מאחרים , מאז שלהי המאה ה , 19– את גורלו של העם היהודי בכלל , ושל חלקו שחי בארץ–ישראל ואשר הקים לימים את מדינת ישראל , במיוחד . הרצל היה המחולל הגדול של התנועה הלאומית היהודית המודרנית . וייצמן היה אבי הציונות הסינתטית , זו שמיזגה בין הציונות המדינית של הרצל לבין רעיון הציונות העובדת , שבןגוריון , אחריו , היה נושא הדגל שלה . נקודת ההתחלה שלו , של חבורת המנהיגות שהוא עמד במרכזה ושל הציבור ההולך וגדל של תומכיו היתה בהסתדרות העובדים , ב"חברת העובדים" ובמפעליה . הוא האיש שהיה מנהיגה , לא לבדו , אבל יותר מכל אחד אחר , של חברה וולונטארית , שמבחינת סדרי חייה הפנימיים אין בה משטרה , חוק , אמצעי כפייה ומיסוי מחייב , הוא שהביאה לקבל עליה מרות מרצון ולהשתתף ביצירת התשתית היישובית שהיתה מסד למדינה . יש שוני ניכר בין שלושת האישים הללו מבחינת אופיים וקרקע גידולם . אך המשותף מכריע את הכף : שלושתם ייצגו , כל אחד בדרכו , את השלב ההיסטורי החדש בתולדותיו של העם , שבו השתחררו רבים מבניו ומבנותיו מעולה של מסורת כובלת , ונפתחו לרוח המודרנה , ומעל הכול – הגיעו להזדהות טוטלית עם רעיון הגאולה הלאומית של עמם . פרשת חייו של ליאון בלום השיג הרמוניה בין זיקתו ללאומיות הצרפתית , ולמסורת הצרפתית האוניברסלית של הנאורות והמהפכה , לבין זיקתו החזקה לזהותו היהודית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help