sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

כלפיו ובורוכוב ורעייתו ליובה נקלעו למצוקה . פרנסה בדוחק מצא בסיורי הרצאות במושבות הסטודנטים היהודיים . ב1908– השלים את חיבורו הפילוסופי "הווירטואליזם והבעיה הדתיתמוסרית במארקסיזם" ( רוסית , ( שהיה מקטע מחיבור גדול יותר על המוסר שרצה לכתוב " ) לביקורת הניסיון המוסרי הטהור . ( " חיבורו זה זכה להמלצה חמה של בוגדאנוב , שהציע למפעל ההוצאה לאור של המפלגה הבולשביקית לפרסמו . לזמן זה שייך גם מחקרו על "מעמד הפועלים היהודי במספרים" ( רוסית . ( פרסום המחקרים האלה לא נסתייע אז . ב1909– השתקע בורוכוב בווינה . הוא השתתף במועצת מפלגת פועלי ציון הרוסית ( ספטמבר ( 1910 ובמושב השני של מרכז הברית העולמית ( דצמבר . ( בהרצאתו במועצה על "לקחי מהפכת " 1905 נסוג מן ההנחה שטען לה , ב"הפלטפורמה , " בדבר דינמיקה מואצת של תהליך הגירתם של ההון והפועלים היהודיים לארץ–ישראל , והטעים את הצורך להיאבק גם לזכויות לאומיות ולאוטונומיזציה בתפוצות . באותה שנה הוצע שבורוכוב יעבור לארץ–ישראל , אך הדבר לא יצא אל הפועל בשל רתיעתו שלו ונטיית המפלגה בארץ להסתייג ממנו . ב1911– פנה בורוכוב למחקר של הלשון והספרות היידיות . על רקע זה נתהדקו קשריו עם הקבוצה האינטלקטואלית האידיאולוגית בווילנה , שהוציאה ירחון ושמו די יודישע וועלט , שבורוכוב החל להשתתף בו . התלהבותו למחקר היידיש היתה גדולה , ולצורך המחקר ערך מסע חקר לגרמניה ולאנגליה . ( 1914 ) התעניינותו ביידיש היתה מרכיב חשוב בתפניתו הרעיונית והפוליטית , משלילת כל פרספקטיבה של קיום יהודי לאומי בתפוצה להכרה באפשרות של קיום לאומי אוטונומי בה , בצד חיים יהודיים ממלכתיים בארץ–ישראל . לשיטתו , נועדה העברית להיות לשונה הלאומית של האומה הטריטוריאלית ואילו היידיש – שפת הגיבוש הלאומי היהודי בתפוצות . המלחמה שפרצה באוגוסט 1914 שיבשה את תוכניותיו ושינתה את מסלול חייו . הוא נאלץ לעקור לאיטליה ומשם לארצות הברית . באיטליה היה שותף לפנחס רוטנברג בהתארגנות יהודית חוץ–ציונית למשא ומתן עם בעלות הברית על ריבונות יהודית בארץ–ישראל , לכשתיכבש , בתמורה להשתתפות לגיונות יהודיים במלחמה לצד בעלות הברית . בתנועה להקמת קונגרס יהודי עולמי ראה כלי שיניח על שולחנה של הפוליטיקה העולמית את האינטרסים הטריטוריאליים של העם היהודי בארץ–ישראל ואת הזכויות הלאומיות שלו בארצות פזורתו . ב 1 . 12 . 1914– הגיע בורוכוב לניו יורק . נערכה לו קבלת פנים נלהבת והוא הוזמן לאלתר לעבוד במערכת הווארהייט הניו יורקי . בוועידת רוצ'סטר ( דצמבר ( 1914 של מפלגת פועלי ציון בארצות הברית נבחר בורוכוב לוועד המרכזי ושוגר מקץ זמן קצר למסע הסברה ביבשת . לאחר החינגה באו האכזבות . בורוכוב התייצב לימינן של האגודות הסוציאל–דמוקרטיות , שהיו אופוזיציה במפלגת פועלי ציון האמריקנית , והיו קרובות יותר בגישתן לעמדות המפלגה הרוסית . עם הופעתו עלתה יוקרתן והואץ גיבוש של אגודות סוציאל–דמוקרטיות חדשות . הדבר היה לצנינים בעיני המנהיגות של המפלגה וגרם להתרופפות מעמדו של בורוכוב בצמרת . תשומת לבו נתמקדה מעתה בתנועה למען הקונגרס היהודי , שנכנסה להילוך גבוה עם בואו של רוטנברג לארצות הברית , במאי . 1915 בורוכוב השתתף ב"ועד התעמולה הלאומי–הסוציאליסטי" ונמנה עם עורכיו של הביטאון דער יידישער קאנגרעס . פיוס מיוסר בינו לבין המפלגה האמריקנית הושג אך ורק לקראת ועידת בוסטון . ( 1916 ) בורוכוב חזר ונבחר לוועד המרכזי ונתבקש לקבל עליו את עריכת דער יידישער קעמפער , שהופעתו נתחדשה לאחר הוועידה . הוא שימש בתפקיד עד החלטתו , לאחר מהפכת פברואר , להיענות לבקשת המפלגה הרוסית לחזור אליה . בסוף יוני 1917 יצא בורוכוב לדרכו . תחנתו הראשונה היתה שטוקהולם . שם שותף במגעים ובמשא ומתן עם הוועד ההולנדי–הסקנדינבי של האינטרנציונל השני על זימונה של הברית העולמית של מפלגות פועלי ציון לוועידה הבינלאומית שיזם הוועד , ועל הכללת תביעות היסוד היהודיות בסדר היום של הוועידה . במקביל דחה בורוכוב , שלא נמנה עם אוהדי הבולשביזם , את בקשת המפלגה ברוסיה לייצגה בהתוועדות של ה"צימרוואלדים" – תנועות סוציאליסטיות שמאליות של מתנגדי המלחמה , שגם לנין היה שותף להן . בהאפארנדה , בגבול עם רוסיה , עוכב בורוכוב ימים רבים וחזר לסטוקהולם , לטקס ברית המילה לבנו דוד . לרוסיה נכנס ב 6 . 9 . 1917– בהשתדלותו הישירה של פנחס רוטנברג , שמילא אז תפקיד חשוב בצמרת הממשל של קרנסקי . ב 10 . 9 . 1917– הגיע בורוכוב לקייב כדי להשתתף בוועידה השלישית של פועלי ציון ברוסיה . הוא זכה לקבלת פנים לוהטת . ואולם כבר למחרת , , 11 . 9 . 1917 בעת הדיון על שאלת העבודה הקונסטרוקטיבית בארץ–ישראל , החלו להתגלע חילוקי דעות חריפים בינו לאגפים מסוימים של המפלגה . לחלל הוועידה נזרקה הקריאה שיש "להציל את הבורוכוביזם מידי בורוכוב . " עם תום הוועידה שמח בורוכוב להשתתף במשלחת היהודית לוועידת עמי המיעוט ברוסיה , שארגנה המזכירות לעניינים לאומיים שליד הממשל האוטונומי האוקראיני ב . 28 . 9 . 1917– הוא הטביע את חותמו על מהלך הדיונים ונבחר לחבר המשלחת שעליה הוטל להביא את דבר ועידת עמי המיעוט לפני ה"התוועדות הדמוקרטית" שכינס ממשל קרנסקי בפטרוגרד לדיון במצב . כמו כן הוזמן להשתתף בוועד המצומצם שעמד לנהל את ענייני "ברית העמים" בין ועידה לוועידה ולערוך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help