sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

בעוד שלרשות הפעילים הציוניים בארץ–ישראל עמדו חומרי גלם זמינים להתווייתו של עבר יהודי בר שימוש , הרי דחייה כזו של אופציית ארץ–ישראל הותירה לזנגוויל ולטריטוריאליסטים משימה של עיצוב עבר יהודי שיתאים לתנועתם שלהם , עבר נטול שורשים באדמת ארץ התנ"ך . מחמת חסרונה של היסטוריה יהודית ראויה לציון ברוב ארצות היעד שנשקלו ביט"א – ובהעדר עוגן מוחשי בכל טריטוריה שהיא – הרי העבר שאליו בחרו כתבים טריטוריאלסיטיים להתייחס היה עבר של פיזור וגולה , של נדודים ורדיפות ; עבר בעל תהודה עזה בתנועה שהדחף המניע החזק ביותר שלה צמח מתוך תודעה חדה של רדיפה ונדודים . סיפורה של "מגילת אסתר" ( ספר מקראי הממוקם כולו , ולא במקרה , מחוץ לארץישראל ) הוקבל לא אחת למציאות העכשווית של דיכוי ושל פוגרומים , עם הופעות חוזרות ונשנות של דמותו של המן בפמפלטים טריטוריאליסטיים . יתר על כן , בעידן של הגירה ונדודים של יהודים , כאשר "שאלת השעה היא : ווהין – "? לאן – מצא זנגוויל הקבלה היסטורית משכנעת נוספת בגירוש היהודים מספרד ב . 1492– "ארבע מאות שנה מאוחר יותר , " כתב , מוצא עצמו העם היהודי "באותה מצוקה בדיוק . " יחד עם זאת , עם כל האירוניה שבדבר , ארץ–ישראל עצמה יכלה לספק , במקרים מסוימים , מידה של ביסוס היסטורי למקצת יוזמותיה של יט"א . בבואם לבחון טריטוריות אפשריות להתיישבות טענו חברי מועצת הסניף הבריטי של יט"א כי " קירנאיקה ומסופוטמיה ניחנו ביתרונות מיוחדים , " מאחר ש"כל הפלגים בקרב היהודים וכן רבים אחרים שאינם יהודים יגלו קרוב לוודאי נכונות לפעול למען אזורים הקרובים כל כך לארץ–ישראל , והקשורים כל כך בתולדותינו העתיקות . " קשר כזה לארץ–ישראל , עם זאת , יצטרך להיות מיידי וישיר פחות מזה שגרסה הציונות , כדי למנוע את סכנת הקלריקאליזם שממנה כה חשש זנגוויל . כך , בעוד ש"קירנאיקה היתה ארץ בעלת עבר קלאסי , ואפילו יהודי , מרהיב , " דווקא מורשתה היהודית המעומעמת יותר היא שהעניקה לה את יתרונה על פני ארץ–ישראל . סגולתה של קירנאיקה , כתב זנגוויל , מוקנית לה "דווקא בשל אי–קדושתה . " האידיאולוגיה והפעילות הטריטוריאליסטיות נאלצו להתמודד גם עם מתחים פנימיים נוספים . זנגוויל ואחרים הפנו את תשומת הלב לנוכחותה של אוכלוסייה ערבית בארץ–ישראל כמכשול רב משקל להגשמת הציונות , אבל כאשר החלו לסרוק את כדור הארץ כדי לאתר טריטוריה אחרת להתיישבות יהודית אוטונומית , נתגלה להם עד מהרה כי כברת ארץ בלתי מאוכלסת לחלוטין איננה בנמצא . כך , למשל , בדוח המשלחת שנשלחה לבחון את סיכויי ההתיישבות במסופוטמיה צוין כי "הוקמו עמדות צבאיות להגנה על קולוניות חקלאיות [ אירופיות ] מפני פשיטות ערביות . " הוועדה של יט"א שנשלחה לרודזיה ביקשה לקדם מראש פני חששות דומים , ודיווחה כי "מספר הילידים" בארץ זו "מוערך בכ . 340 , 000– רובם אינטליגנטיים ושלווים . " @ עולם ההולך ומתכווץ בשל מהפכת התובלה והתקשורת של תחילת המאה ה , 20– מציאת כברת ארץ לא מאוכלסת , לא מיושבת ואשר אין מי שכבר טוענים לחזקה עליה , החלה להתברר כמשימה שסיכוייה נראים פחות מסבירים . המציאות הזאת , למעשה , היא שנעצה במחשבה ובמעשה הטריטוריאליסטיים את סתירתם הקשה ביותר . שכן נקודת ביקורת מרכזית שמתחו הטריטוריאליסטים על הציונות היתה נכונותם כביכול של הציונים , בשעה של מצוקה וצורך דוחקים , להיאחז במטרה שבמקרה הטוב ביותר אפשר יהיה להשיגה רק כעבור שנים רבות . דרוש היה פתרון מיידי הרבה יותר מזה , טענו הטריטוריאליסטים , ולמציאת הפתרון המיידי הזה הקדישו את מרצם . זנגוויל , חדור אמונה בנוגע לסיכוייו להגשים זאת , יכול היה להכריז בסתיו 1906 כי "התשובה לשאלה הגדולה" ווהין ? "תינתן כבר ... באביב הקרוב . " שכן האם לא קיבל זה לא כבר "ייפוי כוח להקים ועדה למציאת התשובה הנכונה . " ? אך כעבור שני עשורים מצאו זנגוויל והטריטוריאליסטים שאינם קרובים לפתרון בעיה דוחקת זו כהוא זה יותר משהיו עשרים שנה קודם לכן . העובדה הזאת , בשילוב הצלחותיה האחרונות של התנועה הציונית – שהבולטת שבהן היתה הצהרת בלפור ב – 1917– עמדה ביסוד דעיכתה של יט"א , והובילה לכך שאותה תנועה שקיוותה בשעתה להיות תנועה של המונים , נהפכה בערוב ימיה ללא יותר מחוג קטן , קומץ מקורביו ומכותביו של זנגוויל . באותן שנים עברה גם הצ"ס שינויים רעיוניים בהשפעת מלחמת העולם הראשונה והמהפכה ברוסיה . בשנת 1925 התפרקה יט"א סופית . דומה כי לא היה דבר שלימד על הרקע להחלטה זו יותר מהמכתב שקיבל זנגוויל מאחת מתומכותיו הקרובות ביותר , בתגובה להזמנה שנשלחה אליה להשתתף בפגישה סופית של יט"א : "למעשה היה לי הרושם שהפגישה האחרונה התקיימה כבר לפני שנים אחדות , " כתבה . וב"זיכרונות יקרים" הגיעו – המכתב וכמוהו גם יט"א – לסופם . ברי , עם זאת , כי עשרים שנות קיומה של יט " א הן פרק אחד בלבד בחייו של הרעיון הטריטוריאליסטי היהודי . תוכניות לפתרון טריטוריאלי של " הבעיה היהודית " קדמו לעלייתם גם של הציונות וגם של הטריטוריאליזם כתנועות מוגדרות . את אחד ממבשרי הרעיון אפשר לזהות כבר בשנת , 1825 כשהציע מרדכי מנואל נח לייסד את " אררט " – טריטוריה בארצות הברית שבה ייושבו פליטים יהודיים . כמו כן , שנתיים לפני כינוסו של הקונגרס הציוני הראשון , בשנת , 1895 הציע דייוויס טריטש ליישב יהודים באי קפריסין , רעיון שהוא אף ניסה ליישמו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help