sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

שבה הוא שוכן , ושל מערכת היחסים ההיסטורית הייחודית שבינו לבינה . מכאן שהטריטוריאליזם יצטרך לשרטט מפת דרכים ללאומיות יהודית שתעקוף את המכשול הזה בדרך זו או אחרת . טריטוריה – מאמצעי ארעי לאפשרות עדיפה אפשרות אחת לכך היתה לראות בהתיישבות בטריטוריה שאיננה ארץ–ישראל אמצעי ארעי בלבד , שישרת מטרה לאומית כפולה , רק כל עוד ארץ–ישראל עצמה אינה זמינה כבית לאומי לעם היהודי . כצעד ראשון תיתן טריטוריה זו מקלט להמוני היהודים של רוסיה , הזקוקים לו כל כך . כפי שביטא זאת נחמן סירקין , אף שהזיקה הרומנטית לארץ–ישראל " מושרשת עמוק בנשמתו של כל ציוני , " הרי "בקרב המוני היהודים הבשיל צורך" במקום מקלט כלשהו . בשל הצורך החיוני הזה , שהוא עניין של חיים ומוות , החיפוש אחר ארץ אחרת שתשמש מקום מקלט ליהודים "אינו מהווה בגידה בארץ–ישראל . " אחרים הוסיפו כי מעבר לצורך הפיזי המיידי הזה תשמש טריטוריה בעלת שלטון עצמי מעין מחנה להכשרה לאומית לתושביה היהודיים , למען עתיד שבו תהיה ארץישראל זמינה ככלות הכול . עם זאת , בחלק מהטיעונים הטריטוריאליסטיים נהפך החיפוש אחר טריטוריה חלופית מאמצעי ארעי לכלל אפשרות עדיפה לאין שיעור על כל מה שיכלה ארץ–ישראל עצמה להציע . אותו ישראל זנגוויל , שטען ב1903– כי ארץ–ישראל בלבד תוכל לשמש בסיס לתחייה לאומית יהודית , טען עתה כי לאמיתו של דבר , ארץ–ישראל אינה מתאימה כלל וכלל לשמש מסד לבניין אומה יהודית מודרנית וחילונית . ראשית , הזהיר , נוכחותה של אוכלוסייה ערבית ניכרת תהיה מכשול כבד משקל להתהוותו של רוב יהודי בארץ וליצירתה של חברה יהודית חדשה בה . אבל חמור אף יותר , הוסיף זנגוויל וטען , המעמסה הכבדה של ההיסטוריה היהודית הקשורה בארץישראל תביא בוודאות להתחזקותם של הכוחות הקלריקאליים והחשכים שבעם היהודי . "הציונות" בארץ–ישראל , פסק , "אינה בטוחה אפילו מפני חזרה להקרבת קורבנות . " ישראל זנגוויל עם רעייתו בזמן הקונגרס הציוני השביעי בבאזל , ( 1905 ) שלאחריו טען כי ארץ-ישראל בלבד לא תוכל לשמש בסיס לתחייה לאומית . הוא החל לחפש פתרון בטריטוריות אחרות והביא לייסוד התנועה הטריטוריאליסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help