sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

הדמויות המובילות . תהפוכות אידיאולוגיות חוזרות ונשנות היו לדבר שבשגרה כמעט , ונאמנויות תנועתיות היו נתונות לתחלופות לא מעטות . אף היו שתמכו בשתי התנועות גם יחד . פעיל ציוני ארצישראלי ולוחם למען החייאת השפה העברית כאליעזר בן–יהודה דבק בעמדה טריטוריאליסטית במהלך פרשת אוגנדה , והתמיד באהדה לזנגוויל ולארגונו – עד שנת , 1907 שבה השיב את ארץ–ישראל למוקד תפיסתו הציונית . בכך לא היה בן–יהודה יחיד : היישוב היהודי בארץ–ישראל , מקום מושבו של בן–יהודה , נעשה לזירת התגוששות אידיאולוגית מרה בתקופת "פולמוס אוגנדה" וחלק גדול ממנו תמך אף הוא במחנה הטריטוריאליסטי . גם המנהיג הציוניהסוציאליסטי נחמן סירקין לקח חלק בפרישה מן ההסתדרות הציונית ב , 1905– וגם הוא חזר כעבור זמן לציונות . ישראל זנגוויל עצמו הוא אולי הדוגמה הבולטת ביותר של אידיאולוג ציוני שפרש כדי להנהיג את התנועה הטריטוריאליסטית , ושב לתמוך בציונות בערוב ימיו ( זנגוויל , דרך אגב , פרסם ב – 1903– אותה שנה שבה פרצה סערת אוגנדה – מאמר שבו טען כי רק בארץ–ישראל תוכל לבוא התנועה לתחיית העם היהודי על סיפוקה . ( ואף על פי כן , חרף נזילות זו שבין שתי התנועות והשורשים הרעיוניים המשותפים לשתי התנועות , נטו היחסים ביניהן – בעיקר בשנים הראשונות – להתאפיין ביריבות ובתחרות חריפה . שני הארגונים ביקשו להיות לתנועות המוניות , והתחרו לשם כך על תמיכתם של תורמים יהודיים עשירים , של נותני חסות בולטים , וכמובן , של ההמונים היהודיים . הטריטוריאליזם , כפי שהכריז אחד החוזרים המוקדמים של יט"א , "חייב להיעשות לתנועה עממית . " תוכניתו של הטריטוריאליזם , המשיך והסביר הכרוז ( אולי מתוך מאמץ למתן את דימויו כתנועה סוציאליסטית ויידישאית , ( נועדה לאו דווקא ל"מעמד מסוים של יהודים , " אלא לכל היהודים "החשים את ייסורי הגלות . " תחזיות ההצלחה של הטריטוריאליסטים נראו מעודדות . ההבטחה הכפולה שלו למתן מענה מהפכני לבעיית ההגירה ההמונית ולפתרון רדיקלי של תהליכי הפרולטריזציה וההתרוששות ב"תחום המושב , " היו כוח משיכה גדול להמוני היהודים במזרח אירופה . במערב , בינתיים , סייעו המוניטין של ישראל זנגוויל כסופר וכאלוף מאבקם של "חולמי הגטו" לגייס תמיכה מבנקאים יהודיים כיעקב שיף וסיירוס זלצברגר , מהמנהיג היהודי האנגלי הנודע לוסיין וולף ומהמנהיג הפוליטי האמריקני אוסקר סטראוס , שיכהן לימים כשר היהודי הראשון בממשלת ארצות הברית . המטרה הבסיסית שאיחדה את הפלגים ואת החזונות הטריטוריאליסטיים השונים היתה , כפי שביטא זאת המניפסט של יט"א , "להשיג טריטוריה על בסיס אוטונומי" להתיישבות יהודית . אך פשטותה של נוסחה זו עלולה להטעות , מאחר שיט"א וטריטוריאליסטים אחרים ראו לנגד עיניהם תמורה בחיים היהודיים שהיא מעמיקה לאין ערוך מעצם מציאתו של מקום מקלט להמוני יהודים הנמלטים מפוגרומים וממצוקות כלכליות . טריטוריה כשלעצמה תהיה לא רק מקלט בטוח , כי אם המסד הגשמי שעליו יוכל העם היהודי "לעשות לגאולתו" – בין שנתפסה הגאולה במונחים תרבותיים , חברתיים או כלכליים ובין שנתפסה כשילוב של כל אלה יחד . באחת , טריטוריה עם מידה של שלטון עצמי תהיה למעשה נקודת ההתחלה ליצירתה של אומה יהודית חדשה ומודרנית . אלא שכאן נקלע הטריטוריאליזם , לפחות בפוטנציה , למבוכה לא פשוטה . שכן , על פי המקובל במחשבה הלאומית של ראשית המאה ה , 20– תכונותיו של לאום – המבנה החברתי והכלכלי שלו וכמוהם גם תרבותו – הן בין השאר " תבנית נוף ארץ מולדתו , " הווה אומר , תוצאה ישירה של הנוף הפיזי של הארץ " השאלה היהודית , " גלויה מאוירת מאת מנחם בירנבאום , ורשה . 1906 חיפוש מקומות לקליטת מהגרים יהודים היה מן הגורמים הבולטים לגיבוש הרעיון הטריטוריאליסטי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help