sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

תמיד על מי מנוחות , של אבחונים סותרים של מהות "הבעיה היהודית" ושל מרשמים שונים לפתרונה . עתה היה הוויכוח סביב מזרח אפריקה קרוב לשוב ולקרוע את הזרמים השונים זה מזה . לאחר שנתיים של ויכוחים מרים והאשמות הדדיות אכן התרחש בפועל קרע מוחלט . ב , 1905– כשאישר הקונגרס הציוני השביעי את מחויבותו הבלבדית לארץ–ישראל , פרשו מן ההסתדרות הציונית התומכים בחיפוש אחר טריטוריה יהודית חלופית . בראשם עמד הסופר היהודי האנגלי ישראל זנגוויל , והם הקימו את "ההסתדרות הטריטוריאליסטית היהודית" – או יט"א , כפי שנודעה על פי ראשי התיבות של שמה ביידיש – יידישע טעריטאריאליסטישע ארגאניזאציאן . עמם פרשו גורמים במחנה הציוני–הסוציאליסטי , שהבולט בהם "מפלגת העבודה הציונית הסוציאליסטית" ( הידועה בראשי התיבות שלה ברוסית : צ"ס . ( מפלגה זו , שהוקמה באודסה ב1905– בשיאו של משבר אוגנדה , נולדה , כמוה כיט"א , מן המשבר בתנועה הציונית ומן השסעים המתרבים במחנה הציוניהסוציאליסטי , ובמפלגת פועלי–ציון בפרט . יט"א , שבסיסה היה בלונדון , התמסרה ליצירתה של אומה יהודית מודרנית בטריטוריה שאיננה ארץ–ישראל , והתגלתה כעמוד התווך הארגוני העיקרי של התנועה הטריטוריאליסטית החדשה . פעילותה למען מטרה זו נמשכה כשני עשורים , עד לפירוקה הסופי בשנת , 1925 לאחר ששלחה מספר רב של משלחות לרחבי העולם ועשתה מאמצים דיפלומטיים נרחבים שמטרתם לאתר מקום להתיישבות וליצור בו אומה יהודית חדשה בעולם המודרני . עם דעיכתו של הדחף הראשוני לייסודה של יט"א ולנחשול הטריטוריאליזם בעקבות הצטמקות הסיכויים להקמת "מדינה יהודית" במזרח אפריקה , כפי שנודעה בקרב תומכיה ( הגם שכל מחשבה על "מדינה" במובן כלשהו היתה רחוקה מלבם של אנשי משרד החוץ הבריטי , ( התמסרה בשני העשורים הבאים יט"א – אשר היתה למובילה בחיפוש אחר אפשרויות טריטוריאליות – לבחינת מגוון רחב של אפשרויות להתיישבות יהודית מרוכזת וליצירת 'יט"אלנד , ' כפי שכינו אותה חסידיה . במסגרת הפעילות הזאת נשלחו משלחות לכל אזור בעולם כמעט , בכלל זה ארגנטינה ומדינות אחרות בדרום אמריקה , אוסטרליה , קנדה , מסופוטמיה ( עיראק של היום , ( רודזיה ( כיום זימבבואה , ( קירנאיקה ( בחוף הצפון אפריקני של לוב ) ולחלק המקסיקני של חצי–האי קליפורניה . מלבד היעדים הטריטוריאליים האלה נטלה עליה יט"א תוכניות ביניים , שנועדו לניתובם ולהזרמתם המבוקרת של נחשולי ההגירה היהודית שיצאו באותן שנים ממזרח אירופה . המוכר והחשוב באלה – ולמעשה הישגה המוחשי היחיד של יט"א – היה "פרויקט גאלווסטון" משנת 1907 שנועד להפנות את המוני המהגרים היהודיים שזרמו לארצות הברית אל מחוץ לגטאות העירוניים של החוף המזרחי , אל אזוריה הדרומיים והמערביים של המדינה . ההגירה היהודית – שאלה בוערת בשנים האלה של ראשית המאה ה20– היתה שאלת ההגירה מהבוערות ביותר בשיח היהודי ברחבי העולם . להט הרוחות בשאלה הזאת היה מן הגורמים הבולטים שתרמו לגיוס חסידים לרעיון הטריטוריאליסטי , שכן רבים יכלו להזדהות עם קשת רחבה של ארגונים שביקשו לקדם חזונות מגוונים לפתרון טריטוריאלי של "השאלה היהודית . " עם זאת "התנועה הטריטוריאליסטית , " אם אכן היתה זו תנועה , לא זו בלבד שהיתה יותר מארגון יחיד , אלא גם שיקפה למעשה יותר מרעיון יחיד , ומניעים שונים הניעו את קבוצות תומכיה הרבגוניים . בשלביה המוקדמים מצאה לה התנועה אוהדים בקרב חסידי השפה העברית ומחייה , שנתפסו לרעיון הטריטוריאליסטי מתוך אמונה שרכישתה של ארץ מולדת היא תנאי מוקדם ליצירתה של תרבות עברית לאומית בריאה ותוססת . סוציאליסטים – ציוניים ולא ציוניים כאחד – נמשכו לטריטוריאליזם כהזדמנות לחולל מהפכה במבנה הכלכלי והתעסוקתי של החברה היהודית , שנתפס כמשובש ולא בריא , ולמטרה זו התלווה לא אחת חזון יידישאי דווקא של התרבות היהודית העתידה לעצב את חייהם של התושבים שיעתיקו את מושבם לארץ החדשה . ואכן , לאחר פרישתם מההסתדרות הציונית , הצטרפו ליט"א ולצ"ס קבוצות ויחידים שהגיעו בראש ובראשונה מתוך המחנה הסוציאליסטי היהודי ( הציוני והלא ציוני ) ברוסיה , והם שסיפקו חלק ניכר מן התמיכה העממית למה שנראה היה כתנועה טריטוריאליסטית גדלה והולכת . אף שקשה לקבוע במדויק את מספר התומכים שהצליח הטריטוריאליזם לגייס , הוא נתפס , לפחות בשלביו המוקדמים , הן בעיני ציונים רבים והן בעיני חברי ה"בונד , " האנטי–ציוני בחלקו הגדול , כיריב של ממש . העובדה שהתפשטות הטריטוריאליזם יכלה להדאיג חוגים כה שונים זה מזה מבחינה אידיאולוגית מורה על כוח המשיכה הגדול שהיה טמון ברעיונותיו המרכזיים . יתר על כן , רבות מהנחות היסוד בדבר הצורך לחולל מהפך בחברה ובתרבות היהודיות היו משותפות לטריטוריאליסטים ולציונים כאחד . אין זה מפתיע , לפיכך , שקווי התיחום שבין שתי התנועות היו נזילים תמיד , כמעט מכל הבחינות – האידיאולוגית , הארגונית והדמוגרפית . המעבר בין הציונות לטריטוריאליזם ובחזרה היה גם אפשרות מעשית שלא מעטים בחרו בה – לא רק חברים מן השורה , כי אם גם אחדות מן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help