sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

תקופה זו , שהיתה הפכפכה ביותר , שעה שפוגרומים ואנרכיה היו שוטפים את אוקראינה , הצליחו זילברפארב והשלושה שבאו אחריו להשיג רק מעט הצלחות מעשיות . האוטונומיה היהודית באה אל קצה עם החלת השלטון הסובייטי על אוקראינה בנובמבר . 1920 אף שהיהודים הוכרו כלאום בצ'כוסלובקיה , שבה היה התרבות חזק ב L רבם , לא היתרגם צעד זה לכלל אוטונומיה . הוא שימש בעיקר כאמצעי לזיהוי לאומי במפקדי האוכלוסין , במקום סימן ההיכר של השפה , כדי למנוע שיהודים דוברי גרמנית והונגרית יגדילו את חלקם של מיעוטים לאומיים אחרים במרשם האוכלוסין . בליטא , לעומת זאת , מונה שר מדינה לענייני היהודים , ונעשו שם הסדרים נרחבים להפקדת המנהל העצמי בתחומי הרווחה , החברה והחינוך בידי קהילות מקומיות , שהיו כפופות למועצה ארצית . עם זאת , האוטונומיה היהודית בארץ זו צומצמה באורח קיצוני עד שנת , 1924 ולא נותר אלא שמץ ממנה בתחום החינוך בתקופה שבין מלחמות העולם . ואולם המשך המימון הציבורי הוסיף לאפשר לילדים יהודיים בליטא ללכת לבתי–ספר שלימדו בעברית וביידיש , במידה שלא היה לה אח ורע במקומות אחרים במזרח אירופה . גם בלטביה הוגבלה האוטונומיה לבתי–ספר בסבסוד המדינה . רק באסטוניה , שבה היוו היהודים חלק מזערי באוכלוסייה , המשיכה להתקיים אוטונומיה לאומית–אישית בתקופה שבין המלחמות . כל האזרחים היהודיים בארץ זו נרשמו במפקד ארצי , ו"מועצה תרבותית" שנבחרה על–ידי הקהילה טיפלה בענייני התרבות , בכללם פיקוח על בתי–ספר שנהנו מסבסוד של המדינה . לקריאה נוספת : 1920 . Cambridge , Mass .: Harvard University Press , Ukrainians and Jews in Revolutionary Times , 1917- Abramson , Henry . A Prayer for the Government : Mendelsohn , Ezra . The Jews of East Central Europe Fordham University Press , 1997 . Story of the Yiddish language Movement . New York : Goldsmith , Emanuel S . Modern Yiddish Culture : the Society of America , 1958 . and New Judaism . Philadelphia : Jewish Publication Dubnow , Simon . Nationalism and History . Essays on Old 1999 . between the World Wars . Bloomington : Indiana . the Shaping of Modern Jewish Identity . New York : Haim Zhitlowski , Simon Dubnow , Ahad Ha-Am , and Weinberg , David H . Between Tradition and Modernity . University Press , 1983 Holmes and Meier , 1996 . טריטוריאליזם אריה ברוס ספוזניק באוגוסט 1903 הציג הרצל לפני צירי הקונגרס הציוני השישי בבאזל הצעה שעוררה עד מהרה את אחד מן המאבקים האידיאולוגיים המרים ביותר שידעה התנועה הציונית . הממשלה הבריטית , דיווח הרצל לקונגרס , הציעה להקצות כברת ארץ במזרח אפריקה להתיישבות יהודית . שם , כמו שקיוו הרצל וציונים רבים אחרים , יקבלו היהודים מידה מסוימת של אוטונומיה , כלומר , שלטון עצמי . המאמצים הדיפלומטיים הנמרצים שעשה הרצל מאז ייסוד ההסתדרות הציונית העולמית בשנת 1897 להשיג "צ'ארטר" לעם היהודי בארץ–ישראל הניבו , במשך שש שנים , פירות דלים בלבד . להרצל ולאחרים נראה כי עצם ההכרה הבריטית בהסתדרות הציונית כנציגת העם היהודי , ויתרה מזאת , ההכרה המשתמעת מכך בקיומה של אומה יהודית הזכאית והזקוקה לטריטוריה משלה , מצדיקות מתן תשובה חיובית להצעה הבריטית . כפי שביטא זאת אחד התומכים הנלהבים , יהיה הדבר בבחינת "הכרה ראשונה בעמנו כלאום . " שיקולים חיוביים מעין אלה נתחזקו בשל גל פוגרומים חדש שהציף את רוסיה באביב של אותה שנה . הטראומה הקשה של הפוגרום בקישינייב , שסימן את תחילתו של גל זה , כמו זעקה כי העם היהודי זקוק למקום מקלט . בעיני רבים בתנועה הציונית , עם זאת , היתה פלשתינה – ארץ–ישראל – קשורה במהודק לתחיית העם היהודי , ולפיכך היתה חלק בלתי נפרד מהתנועה הלאומית שלו . המחשבה בדבר כינונה של טריטוריה יהודית בארץ אחרת נתפסה בעיני ציונים לא מעטים כלא פחות מבגידה לאומית . העימותים סביב מה שנודע לימים כ"פולמוס אוגנדה" ( שם שגוי שזכה לאריכות ימים היסטורית מפתיעה משהו : חבל הארץ שבו דובר היה למעשה בקניה ) נגעו אפוא ביסודותיו העמוקים ביותר של הרעיון הציוני ושל המפעל שהוקדשה לו עיקרה של הפוליטיקה היהודית המודרנית – הבנייתו של העם היהודי מחדש והתאמתו לעולם המודרני . הקמתה של ההסתדרות הציונית שש שנים קודם לכן היתה למעשה ביטוי לחיבור יחד , ולא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help