sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

לזמן בלתי מוגבל ) לחיזוק התודעה הלאומית היהודית ולשימור היהדות כלאום . המצע הציוני נותר כפוף , לפחות תיאורטית , להשגתו של פתרון מוחלט למצוקת היהודים בצורת הקמתו של רוב יהודי בארץ–ישראל . הממד התרבותי של המחשבה האוטונומיסטית היה נתון אף הוא במחלוקת , ופרשנויות שונות ייחסו חשיבות משתנה לתפקיד העברית לעומת היידיש בחיים הלאומיים , ולא אחת היו שקידמו את האחת על חשבון האחרת . עם זאת , נטו חסידי האוטונומיזם לראות את היידיש כשפה העיקרית בחיי היהודים בתפוצות , וכללו בתוכם יידישיסטים רבים . לצד כל אלה , עמד בקיסרות האוסטרו–הונגרית נתן בירנבאום , חסיד עברית שנעשה יידישיסט , בראש פעולה נמרצת להכרה ביהודים כמיעוט לאומי בעל זכויות תרבותיות נלוות . במחוזות המזרח אירופיים של גליציה ובוקובינה , שבהם חיו רוב היהודים של הקיסרות , תמכו במטרה זו מפלגת העם היידישאית , המפלגה הסוציאל–דמוקרטית היהודית והציונים , חרף המחלוקת באשר למעמדה של שפת היידיש . המערכה שניהלו חסידי הלאומיות היהודית להכללת היידיש במסגרת הלשונות הלאומיות המוכרות על–ידי הקיסרות במפקד האוכלוסין ב , 1910– שממנה תשתמע הכרה בקיומה של לאומיות יהודית , נדחתה בבית–משפט גבוה של הקיסרות בטיעון שאין היידיש משמשת לשון אוניברסלית של יהודי הקיסרות , במיוחד לא במחוזותיה המערביים . כתוצאה מכך , נותרה בעינה עד להתפרקותה של הקיסרות ההכרה ביהודים כקהילה דתית , ולא כציבור לאומי . סוגיית השפה לא היתה היחידה שפילגה את חסידי הלאומיות בגולה . סיבות נוספות רבות נבעו ממאמצים שלא עלו יפה להתיר לחלוטין את הקשר בין הממד הדתי לממד הלאומי של היהדות . מאחר שהקהילה המקומית אמורה להיות מוסד חילוני , לא היה ברור , לדוגמה , מה ישמש בסיס לחברות בקהילת הלאום בהעדר ההגדרה ההלכתית של "מיהו יהודי . " הפתרונות המוצעים כללו השארת ההגדרה הדתית על כנה , הזדהות עצמית באמצעות הצהרה רשמית ( שתאפשר תיאורטית את הכללתם של בני דתות אחרות בקהילה הלאומית , וכן תאפשר לאלה הרואים ביהדות דת בלבד , או לאלה שאינם מזדהים עמה , לעזוב ולהצטרף לקהילה אחרת , ( ורישום על פי שפת האם ( אשר תוציא מן הכלל בפועל אותו אחוז קטן של יהודים שמסיבות מעשיות או רעיוניות לא יהיה מוכן להירשם כדובר יידיש . ( הוויכוחים נגעו גם לחלוקת סמכויות מדויקת בין המדינה המרכזית לבין המיעוטים הלאומיים , ולשאלה האם המימון למוסדות היהודיים יינתן אך ורק מתקציב המדינה , או שמא יבוא בחלקו מגביית מסים עצמית . לתשומת–לב מיוחדת זכתה השאלה האם האוטונומיה תחרוג אל מעבר לצרכים התרבותיים ותכלול גם את המדיניות הכלכלית והחברתית , ומה יהיה המבנה הספציפי של מוסדות הקהילה ואיך יפעל הפיקוח עליהם . ובתוספת לכך נתפתחו חילוקי דעות בשאלה האם מן הראוי שהקהילה תיישם הפרדה קפדנית בין הדת למדינה , והאם עליה לממן מוסדות ונושאי משרות דתיים המשמשים את רוב היהודים ( כגון בנישואים , קבורה וברית מילה , ( במסגרת התפקיד המוטל עליה לספק את צורכי התרבות , החינוך והסעד של היהודים . הסוגיות הללו נותרו תיאורטיות עד לנפילתן של האימפריות הרוסית והאוסטרו–הונגרית . מפלגת העם של דובנוב , שחלפה בינתיים מן העולם , שימשה בתקופת הכיבוש הגרמני של פולין במלחמת העולם הראשונה מקור השראה להקמת מפלגה של חסידי הלאומיות בגולה , גם היא "מפלגת העם , " בידי סופרים ואינטלקטואלים יידישיסטים , בהנהגתו של העיתונאי ועורךהדין , נח פרילוצקי . המפלגה , שתחילה הצליחה בבחירות למועצת העיר ורשה ביוני , 1916 זכתה להצלחה אלקטורלית מועטת ביותר בהמשך דרכה , כאשר אימצה בפולין העצמאית בשנות ה20– מצע יידישיסטי בלבדי , אנטי–סוציאליסטי ואנטיציוני . התאגדויות בשם דומה פעלו גם במקומות אחרים בשטחה של האימפריה הרוסית לשעבר , אך בתקופה שבין שתי מלחמות העולם הן נותרו פעילות ברפובליקות הבלטיות בלבד . עקרון ההגדרה העצמית הלאומית קיבל ביטוי רשמי בוועידת השלום של פריז , בשלהי מלחמת העולם הראשונה , ויושם באמנות בינלאומיות שהבטיחו את זכויותיהם של מיעוטים דתיים ולאומיים . הזכויות האזרחיות והפוליטיות של היהודים , וכמו–כן גם האוטונומיה המוגבלת בתחומי הלשון והחינוך , עוגנו ב"אמנת המיעוטים" ובהצהרות דומות שחתמו המדינות החדשות של מזרח אירופה בין השנים 1919 ו . 1923– ואולם , למגינת לבם של חסידי הלאומיות היהודית , לא ניתנה הכרה לאומית ליהודים אלא בצ'כוסלובקיה , באסטוניה , בלטביה וברפובליקה האוקראינית . במקומות אחרים זכו היהודים להכרה כמיעוט דתי בלבד . תפיסת הלאום היהודי הביאה לאוטונומיה של ממש בצורה הנרחבת ביותר ברפובליקה האוקראינית קצרת–הימים . אוטונומיה "לאומית–אישית" הוענקה על–ידי ה"ראדה" האוקראינית לכל המיעוטים – היהודיים , הפולניים והרוסיים כאחד – ועוגנה בחוק בינואר 1918 ( אוטונומיה זו נשללה מאוחר יותר מן המיעוטים הסלאביים , אך לא מן היהודים . ( באוקטובר 1917 יסד משה זילברפארב ( פארייניקטע , ( מי שמונה לסגן מזכיר לענייני היהודים , "מועצה לאומית יהודית" בת 50 חברים שהיה בה ייצוג שווה למפלגות היהודיות העיקריות ( ה"בונד , " "פועליציון , " "הציונים , " הפארייניקטע וה"פאלקספארטיי . ( " במהלך

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help