sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

דובנוב את חיי הגולה כהתנסות חיובית . היהודים עברו כמה שלבים משותפים לכל העמים , ואולם הם היחידים שהגיעו לפסגת ההתפתחות הלאומית . משבט קדמוני המחובר בקשרי דם ( שלב "שבטי , ( " התפתחו היהודים לכלל אומה ריבונית על אדמתה , ישראל הקדומה ( שלב "טריטוריאלי–פוליטי . ( " ואף שבגולה הם היו נטולי שפה מאחדת וטריטוריה מרוכזת ( קריטריונים הכרחיים ללאומיות שהיו אז באופנה בהגות האירופית , ( לא הפסיקו היהודים את התפתחותם הלאומית במשך אלפיים השנים שחלפו . אדרבא , הם התבגרו לכדי אומה " רוחנית , " אומה שניצלה מכיליון הודות לרצון לאומי לשרוד , שבא לידי ביטוי בתרבות ובמודעות היסטורית מושרשות עמוק ( שלב המכונה "תרבותי , היסטורי או רוחני . ( " דובנוב טען כי הוגי המאה ה , 19– שהתנו את הזכות לאמנסיפציה בהגדרה מחודשת של היהודים כקולקטיב המושתת על יסודות דתיים טהורים , התכחשו למציאות ההיסטורית או חתרו לביטולה . במהלך ההיסטוריה הארוכה שלהם בגלות , תפקדו היהודים תמיד כ"מדינה בתוך מדינה " , תוך שהם מקיימים מוסדות אוטונומיים המתאימים לזמנם . "ועד ד' ארצות" בפולין–ליטא , שהיווה בסיס להתארגנות היהודית מהמאה ה16– עד המאה ה , 18– שימש לדובנוב מודל ללכידות לאומית בעולם של אותה עת . בעידן המודרני , שבו נחלש כוחה של הדת כגורם מאחד בחיים הקהילתיים , תשמש גרסה חילונית ודמוקרטית של הקהילה המסורתית כיחידה בסיסית של ממשלעצמי יהודי , אשר תהיה כפופה לאספת נבחרים כול–ארצית . חבר 0 ת בהתאגדות הלאומית תחייב את כל מי שנולד יהודי , למעט אלה שהמירו דתם רשמית לדת אחרת . באמצם את טיעוניו הבסיסיים של דובנוב , קראו "חסידי הלאומיות בגולה" להכרה במיעוט היהודי כגוף מאוגד , שיש לקיים בו בחירות דמוקרטיות למוסדות ממשל משלו במישור המקומי והארצי , וצריך כמו–כן להעניק לו ייצוג יחסי במועצה הכול–ארצית של הלאומים ולהקצות חלק מתקציב המדינה למילוי צרכיו . כמו כל הלאומים האחרים , ייהנו היהודים על פי השקפה זו מן הזכות להשתמש בשפתם הלאומית בחיים הציבוריים ובתקשורת עם גופים רשמיים , כולל בתי–משפט , ולנהל את חיי החינוך והתרבות שלהם . בכל שאר התחומים שבהם יש שותפות–אינטרסים בין כל חלקי קיבוץ הלאומים , כגון הגנת המדינה ומערכת המשפט , יהיו היהודים נתונים לאותן זכויות וחובות ככל שאר האזרחים . דובנוב לא היה היחיד שהגיע לרעיון האוטונומיה המחודשת כערובה לשימור הלאומיות היהודית בעידן המודרני . הפילוסוף המדיני , חיים ז'יטלובסקי , יליד רוסיה שהיה פעיל בשווייץ ולאחר מכן באמריקה , הגיע לאותה נוסחה של אוטונומיה לאומית יהודית , ובאותה עת לערך . עם זאת , נראה כי רעיונותיו היו ידועים פחות , לא רק משום שהודפסו בחו"ל והוברחו לרוסיה בניגוד לחוק , אלא גם בשל ההתנגדות כלפי הלאומיות היהודית שרווחה בחוגים הסוציאליסטיים הקוסמופוליטיים שבהם היה מעורב . בכתביו מתמקד ז'יטלובסקי בעיקר ביישור ההדורים שבין הלאומיות לסוציאליזם , שחסידיו פעלו בדרכם האופיינית לטמיעת היהודים בעמים השכנים כתהליך מתקדם שאין ממנו מנוס . יתרה מזו , בניגוד לדובנוב , שהפילוסופיה הלא–סוציאליסטית שלו העניקה משקל דומה לעברית ולרוסית בצד היידיש , היה ז'יטלובסקי חסיד מושבע של היידישיזם ותרם ליסודותיו הרעיוניים בחיבורו משנת 1897 מדוע דווקא יידיש . ? הוא גרס כי אין לעם היהודי כוח מאחד יותר מן השפה והתרבות היידית , ופעל ללא ליאות להרחבת התשתית התרבותית של היידיש , כדי להכליל בתוכה את כל הפונקציות המודרניות . על פי תפיסתו ניתן להזדהות עם הלאומיות היהודית גם לאחר אימוצה של דת אחרת . בעקבות המהפכה הרוסית ב , 1905– שרופפה את החוקים הקשיחים נגד התארגנות פוליטית והתירה הקמת פרלמנט נבחר , התארגן חוג קטן של אנשי רוח , בהנהגתם של שמעון דובנוב וישראל אפרויקין , והקים ב1906– את "פאלקספארטיי" " ) מפלגת העם ( " בסנט פטרבורג . המפלגה קצרת הימים , שנמנעה מפוליטיקה על בסיס מעמדי , תבעה דמוקרטיזציה של המערכת הפוליטית , פרלמנטריזם קפדני , זכויות למיעוטים לאומיים והקמתם של בתי–נבחרים של מיעוטים , אוטונומיה לטריטוריות של האימפריה הרוסית וזכות להשתמש ביידיש בחיים הציבוריים . השפעתה ב"תחום המושב , " שבו התגורר חלק הארי של היהדות הרוסית , היתה מצומצמת ולא היו לה אמצעים לגייס תמיכה ציבורית רחבה . לעומת זאת היתה השפעתה הרעיונית מחוצה לה רבה . עד , 1906-1905 כבר נכללה התורה האוטונומיסטית במצעי רוב המפלגות היהודיות , בכללן מפלגת היהודים הסוציאליסטיים ( ה , SERP– או ה"סיימיסטים ( " הלא–מארקסיסטית , וכן המפלגה הציוניתהסוציאליסטית הטריטוריאליסטית . אחרי היסוסים רבים , אימץ את האוטונומיזם גם ה"בונד" המארקסיסטי , שנעשה בסופו של דבר אחד ממקדמיו העיקריים . המפלגות אשר דגלו באטונומיזם , שהיו חלוקות ביניהן ביחסן לפוליטיקה הרוסית הפנימית , לא הקימו מעולם ארגון–גג לקידום מטרה זו . ובלי להעניק הכרה פורמלית לאוטונומיזם , שילבו גם הציונים את עקרונותיו החשובים בתוכנית "העבודה המעשית" שנתקבלה בוועידת הלסינגפורס , , 1906 וכללו בה תמיכה גם בזכויות היידיש בצד זכויות העברית בתפוצות . מכל מקום , הכללתן של הזכויות הלאומיות בגולה במצע הציוני , שייצגה ניתוק קיצוני מן המדיניות הציונית הרווחת של אי–התערבות בפוליטיקה האירופית , לא נועדה אלא להיות צעד זמני ( אם כי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help