sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

גורמות שהדת היהודית נראית , בעיני הדור החילוני הצעיר , כמשהו בלתי רלוונטי , שריד אנכרוניסטי ואף דוחה מן העבר . " התנועה ליהדות של תורה , " שנוסדה בשנת 1966 בהנהגתו של הפרופ' א"א אורבך , הקיפה בעיקר חוגים אקדמיים בעלי אוריינטציה הלכתית–אורתודוקסית . הסוגיה המרכזית שהעסיקה אותה בתחילה היתה חידושה של ההלכה . ואולם בהדרגה אימצה התנועה את העיקרון של הפרדת הדת מן המדינה ואף הציגה פרוגרמה ברורה להשגת המטרה הזאת . בכתב העת של התנועה , מהלכים , תקף אורבך את המנהיגות הרבנית בשל המושגים המסולפים , לדעתו , שהיא משתמשת בהם כגון : "שלטון התורה , " "דעת תורה" ו"אמונת חכמים , " וטען שאין להם בסיס במסורת ישראל . כמו כן טען , שהרבנות משתמטת מהוראה בכל הסוגיות המרכזיות המעסיקות את עולם התרבות והחברה בישראל . אורבך קרא לציבור הציוני הדתי להשתחרר מן האפוטרופסות של בעלי הלכה ובני תורה , לצאת חוצץ נגד היהדות החרדית השוללת את המדינה ולהיבדל ממנה . רק אם יעשה זאת – יש סיכוי שיהיה בידו להתמודד התמודדות של ממש על עיצוב דמות החיים במדינה . מחשבה רבה הקדישה התנועה הזאת לטיפוח מנהיגות רבנית חדשה שתמזג בתוכה השכלה כללית עם ידיעה מעמיקה בתורה . אולם היא נתקלה בהתנגדות חזקה מצד המפלגה הדתית הלאומית ומידת השפעתה הציבורית היתה דלה . מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים הנחיתו עליה מכת מוות משום שהסיטו את דעתו של הציבור הדתי מן השאלות הישנות אל השאלה האחת והיחידה : שלמות הארץ והגאולה . קרוב לדעותיו של ליבוביץ' היה אליעזר גולדמן , איש הקיבוץ הדתי , שביקר אף הוא את ההנהגה הרבנית בשל הסתגרותה וחוסר המודעות שלה למציאות ההיסטורית של זמננו . הוא שלל את תפיסת ההלכה כישות אוטונומית הפועלת לפי כללים פורמליים בלבד , וקרא לציונות הדתית לטפח "דת בלתי אשלייתית . " קבוצות של מיעוט בתוך הציונות הדתית , כגון "נתיבות שלום , " "עוז ושלום , " "מימד , " "נאמני תורה ועבודה" וחוגים רחבים בקיבוץ הדתי , שוללות בחריפות את מה שנראה להן כמשיחיות הרדיקלית של גוש אמונים וחותרות להחזיר את הציונות הדתית אל ערכיה החברתיים והרוחניים הישנים : סובלנות ופתיחות , יחס חיובי למדע ולתרבות החילונית , ראייה מקפת של בעיות החברה הישראלית וצרכיה ומתינות פוליטית . השפעתן עד עתה היתה דלה . לעומת זאת , נעשתה תנועת הנוער של הציונות הדתית , "בני עקיבא , " הנתונה להשפעתה של המנהיגות הרבנית של גוש אמונים , בהדרגה לאחת התנועות הפעילות ביותר בתנועות הנוער בארץ ובגולה והיא מספקת בקביעות עתודות לגוש אמונים לצורך הרחבת ההתיישבות בכל שטחי ארץ–ישראל . בד בבד מסתמנת היום , בקרב הדור הצעיר של הציונות הדתית , מידה רבה יותר של פתיחות ונכונות לפרוץ אל תחומי תרבות ויצירה שהיו נעולים בפניה בעבר : הספרות היפה ( בעיקר השירה , ( הקולנוע , התיאטרון , הטלוויזיה והאמנות . מתוך מבט רטרוספקטיבי אפשר לומר , ששורש הנסיגה לעמדה המסתגרת נעוץ בעצם הדבר שהציונות הדתית לא הצליחה ליצור לעצמה מנהיגות רבנית חדשה ההולמת את האידיאות המקוריות שלה . מנהיגיה הבולטים צמחו במזרח אירופה טרם האמנסיפציה , והם לא הספיקו להפנים לעומק את הממד הכלל–אנושי של המודרניות , כפי שהפנימו אותו יהודי המערב זה מכבר . רעיון ההומניזם או האוניברסליזם , כלומר ההתייחסות אל האדם כאל אדם , נשאר עדיין זר למנהיגות הרבנית ולמחשבה ההלכתית . הלאומיות לא נתפסה בעיני המנהיגים הרוחניים כתופעה מודרנית , על כל המשתמע מכך , אלא כמשהו הטמון בכוח בדת היהודית עצמה . הם סירבו להכיר בעצם הדבר שיש כאן חידוש היסטורי מהותי שכן " התנועה ליהדות של תורה , " שנוסדה בשנת 1966 בהנהגתו של הפרופ' א"א אורבך ( בתמונה , ( היתה בעלת אוריינטציה הלכתיתאורתודוקסית . היא אימצה את עקרון הפרדת הדת מן המדינה ותקפה את ההנהגה הרבנית בשל שימושה במושגים מסולפים שלדעתה אין להם בסיס במסורת ישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help