sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

אוניברסליים כאלה רווחו גם בקרב תנועת תורה ועבודה וגם בתנועת הנוער של הציונות הדתית , בני עקיבא . הם היו קרובים לזרם המרכזי בתנועת העבודה בתקופה הזאת , שלא נרתע מן השימוש בכוח , אבל היה זהיר בהפעלתו . עתה נתפס הכוח הצבאי של המדינה כמכשיר העיקרי למימוש הגאולה . גאולת האנושות לא תבוא , לפי התפיסה הזאת , בדרך הצדק והשלום , אלא בדרך הכיבוש של כל שטחי ארץ–ישראל על ידי צבא ישראל . החלת הריבונות על כל הארץ היא תנאי קודם הכרחי לגאולה השלמה . זוהי מטרה מוחלטת , קדושה , שאיננה מותנית בשום סייגים ובשום תנאים . עם ישראל מצ 0 וה להיות "קדוש , " על פי ההלכה , ולא להיות "מוסרי" לפי אמות המידה המקובלות אצל אומות העולם . המוסר האנושי הכללי נתפס כמושג חילוני של תרבות המערב , ולכן זר לתורת ישראל . מכאן נובעת הדחייה ההפגנתית של כל הנורמות המוסריות שמקורן בעולם הלא יהודי . ההלכה נתפסת כתחום אוטונומי לחלוטין שאינו תלוי בשום השקפת עולם ובשום גישה ערכית . היא עצמה קובעת מה מוסרי ובה מצויה כביכול הערובה היחידה להתנהגות מוסרית נאותה . התפיסה הזאת משחררת מן הצורך בחשיבה עצמאית ובשיקול דעת ואף מכל לבטים מוסריים . בעקבות הדגשת סמכותה המוחלטת של ההלכה , לעומת המצפון המוסרי האינדיווידואלי , הולך ומשתלט בקרב הציבור הדתי הציוני המושג "דעת תורה , " המבליט את עליונות שיפוטם של פוסקי ההלכה על כל שיקול אנושי אישי , לא רק בתחומה של ההלכה , אלא אף בכל התחומים שההלכה אינה עוסקת בהם עיסוק ישיר . עוד שינוי אחר , המעיד על תהליך ההסתגרות , התחולל במנהיגות : את מקום המנהיגות האידיאולוגית הישנה , שהראתה עצמאות רבה כלפי הסמכות של הרבנים בכל מה שנוגע לפוליטיקה , תפסה עתה מנהיגות של ראשי הישיבות הדתיות הלאומיות . לאור העובדה שכמעט אף לא אחד מרבני הציונות הדתית לא זכה לחינוך מודרני ולהשכלה חילונית רחבה , יש לשינוי הזה משמעות רבה ביותר . בהדרגה נסוגה הציונות הדתית מתרבות פתוחה וחזרה לדבוק בסמכות המסורתית על פי הדגם הישן . רבניה מעתיקים אל ההווה השקפות ועמדות הלכתיות שכוחן היה יפה לתקופת הגלות , בלי להתחשב במשמעותה של המהפכה הציונית . אופיינית למדי היא עמדתם בשאלת היחסים בין יהודים לגויים שאינה שונה מבחינה מהותית מעמדתה של המנהיגות הישנה בגלות מזרח אירופה : תחושת עליונות מוסרית המעורבת בפחד וחשדנות בסיסיים כלפי הגוי . המנהיגות הזאת מתעלמת מן השינוי הרדיקלי שהתחולל במצבו של עם ישראל מתוקף העובדה שעתה יש ליהודים כוח ואין הם תלויים בגויים . מושגים כמו דעת תורה , שקודם לכן היו זרים לחלוטין למנהיגות של הציונות הדתית , קנו עתה אחיזה בתוכה , והסמכות הרבנית החלה תופסת את עצמה יותר ויותר כעומדת מעל למוסדות המדינה , בתוך הטלת ספק בעצם הלגיטימיות שלה . בהשפעתו של גוש אמונים והמנהיגות הרבנית נעשתה הנאמנות לארץ–ישראל השלמה לאמת מידה של נאמנות ליהדות ולערכיה , ומכאן אף לפטריוטיות לאומית . ולעומת זאת , הנכונות של יהודים בישראל לפשרה למען השלום מעידה על רפיסות זהותם היהודית ועל כישלונה של האידיאולוגיה החילונית . אמנם אין זהות בין השסע החילוני–דתי בישראל לבין השסע השמאלי–ימני , אבל יש מידה רבה של חפיפה ביניהם . הביקורת על הציונות הדתית כבר בשנים הראשונות לקיומה של המדינה החלה להישמע ביקורת על דרכה של הציונות הדתית במדינה מאישים שבאו מבפנים ( י' ליבוביץ ; ' "התנועה ליהדות של תורה" ואחרים ) ומבחוץ ( חוגי "אמנה" ו"פרוזדור . ( " ליבוביץ' תקף אותה על שום שהיא מתעלמת לחלוטין מן התמורה ההיסטורית שהתרחשה במעמדה של הדת במעבר מחיים בגלות לחיים עצמאיים , וקרא לציונים הדתיים לחולל בעצמם , באופן בלתי תלוי , בהנהגה הרבנית הקופאת על שמריה , רפורמה מקיפה בהלכה כדי שהיא תהא תואמת לתמורה הזאת . בשנות ה , 60– לאחר שנואש מהעדר הנכונות של הציבור הדתי לחולל שינוי , ולאחר שהתריע על הנזק שגורמת הפוליטיזציה של הדת הן לציבור הדתי ( השחתה מוסרית של המנהיגות והמפלגות הדתיות ושימוש מסוכן בלשון הדתית למטרות פוליטיות מפוקפקות ) והן לציבור החילוני ( עיוות דמותה האמיתית של הדת , ( שינה ליבוביץ' את עמדתו והחל לקרוא להפרדה מלאה בין הדת למדינה כאמצעי יחיד העשוי להציל את הדת במדינה מהידרדרות מוחלטת . כמו כן החריף את ביקורתו על ניצולה של הדת למטרות לאומניות–משיחיות . אישים מחוגי אמנה ( ובראשם ש"ה ברגמן , ( שהיו בעלי אוריינטציה דתית לאאורתודוקסית , תקפו את המנהיגות הרבנית ואת המפלגות הדתיות בשל מאבקן על השלטת אורח חיים דתי בכפייה ועל שפעילותן מצטמצמת בדאגה לאינטרסים שלהן בלבד . הם התריעו על שהמנהיגות הדתית מרימה את קולה נגד חילול מצוות ריטואליות ומתעלמת לחלוטין ממעשי שחיתות והידרדרות מוסרית בחברה הישראלית . כמו כן הם הורו על רדידותה של המחשבה הדתית בקרב הציבור הדתי ועל התחמקותה מהתמודדות עם האתגרים הרוחניים של התקופה . לדידם החינוך הדתי הציוני משתעבד כליל לדגם הישיבתי הישן , מדכא את המחשבה החופשית , מתייחס בזלזול ללימודים ההומניסטיים ומתעלם במכוון מן התמורות שהתחוללו במדע ובמחשבה החדשים שיש להן נגיעה לאמונה . כל התופעות הללו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help