sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

לא נפלה מזו של החילונים מבחינת האינטנסיביות שלה ; החינוך הדתי התבסס והתרחב בתוך שמירה על האוטונומיה שלו ; החלה לצמוח רשת של ישיבות תיכוניות ששילבו לימודי קודש עם לימודי חול ; הוקמו מוסדות לסיפוק צורכיהם של שומרי מצוות ונקבע מינימום של צביון יהודי בחיי הציבור ( שמירת שבת , שמירת כשרות וכו ( ' כדי לאפשר את השתתפותם של הדתיים . כל ההישגים הללו הושגו מתוך הסכמה רחבה בהתאם לאופי הוולונטאריסטי של היישוב . האחדות שבין המחנות הושגה במידה רבה מתוך הכרה בצורך בוויתורים הדדיים . מהקמת המדינה ואילך משבר האידיאולוגיה הקמת המדינה מצאה את הציונות הדתית בלתי מוכנה . הרבנים הציוניים היו עסוקים במתן 'הכשר' לאידיאולוגיה הלאומיתהדתית , ונמנעו מלעסוק בכל השאלות העקרוניות ( המטההלכתיות ) הכרוכות בהקמת מדינה יהודית מודרנית . מכיוון שבמסורת היהודית לא היה שום תקדים של מדינה כזו שעליו ניתן להסתמך , לציונות הדתית לא היתה כל תשובה לשאלות כגון : מה צריך להיות מעמדה של דת ישראל במדינה פלורליסטית שרוב אזרחיה אינם אורתודוקסים , ורבים מהם אף אינם יהודים ? מה מקומה של הסמכות הדתית במסגרת הפוליטית הדמוקרטית ? הציונות הדתית נמנעה בדרך כלל מלהתמודד עם שתי השאלות המכריעות האלה . היא המשיכה לדבוק באידיאל של מדינת התורה , אבל היתה זו סיסמה ריקה , משום שלא עמדה מאחוריה שום השקפה מקפת , ואין צריך לומר , שום פרוגרמה מעשית וחינוכית , כיצד לנהל מדינה מודרנית , שאין לה שום תקדים במסורת , וכיצד לקרב את הציבור החילוני אל הדת והמסורת . עמדותיה של הציונות הדתית כלפי כל הסוגיות הנוגעות לדת נקבעו אפוא אד הוק , ולא מתוך תפיסה פוליטית כוללת כלשהי . הציונות הדתית ראתה בעצמה , מראשית התהוותה , גשר בין הציבור הדתי לציבור החילוני . הדימוי העצמי הזה הושתת על ההנחה שהחילוניות היא "מחלה עוברת" ( כדברי הרב ריינס ) העתידה להירפא הודות לעצם שיתוף הפעולה שבין הדתיים והחילונים בבניינה של ארץ–ישראל . ההנחה הזאת היתה אוטופית לחלוטין והיא נבעה מהעדר הבנת משמעותה של החילוניות המודרנית . הדתיים יכלו לדבוק בה ללא סייג בתקופה שקדמה להקמת המדינה , שאז עדיין לא נקבע פרצופה הסופי של החברה הארצישראלית על ידי חוק המדינה . מה שאין כן כאשר תהליך המיסוד החילוני של המדינה התקדם וקשה היה לדבוק בתירוץ שהחילוניות היא "מחלה עוברת . " נוכח המציאות החילונית של המדינה נקלעה האידיאולוגיה של הציונית הדתית למשבר ממושך , ולמבוכה רעיונית עמוקה , והיא מאפיינת אותה עד היום . כיוון שהציונות הדתית לא הצליחה לטפח לעצמה הנהגה רבנית–רוחנית שתפנים את המודרניות , תחולל שינויים נדרשים בהלכה ותתחרה בהצלחה עם החלופה החרדית , בסופו של דבר נסוגה הנהגתה הרוחנית מכמה מהערכים האוניברסליים הבסיסיים שבהם דגלה בתקופה שקדמה להקמת המדינה , ואימצה אידיאולוגיה פרטיקולריסטית מסתגרת כלפי התרבות הכללית , שיש בה ההתרוצצות בין עמדה משיחית–לאומנית לבין עמדה חרדית . התפתחויות פוליטיות עד לאמצע שנות ה70– השתתפו הציונים הדתיים בכל הממשלות שקמו בישראל בהנהגתה של תנועת העבודה . עיקר השפעתם על החברה בכללותה התבטאה בתחום החקיקה הדתית ובשמירה על האופי היהודי של המדינה ( סדרי הגיור , נישואים וגירושים , שמירת שבת ושמירת כשרות וכו . ( ' באמצע שנות ה50– שבה והתעוררה יוזמה בכנסת לכונן חוקה למדינה . המפלגות הדתיות , ובראשן המפד"ל , שכבר בתקופת קיומה של האספה המכוננת התנגדו לקבלת חוקה , הכשילו גם הפעם את היוזמה הזאת משום שחששו שיהיה בכך משום הודאה באופי החילוני הקבוע של המדינה 0 ויתור סופי על השאיפה לכינונה של מדינת התורה . מלבד זאת דאגתן של המפלגות הדתיות היתה נתונה לשמירה על האינטרסים הדתיים , ובראש ובראשונה לשמירת עצמאותו של החינוך הדתי והקצאת משאבים לתמיכה בו . ואכן , רשת החינוך הדתי , הן הציוני והן הלא ציוני , התרחבה והלכה . גדל מספר הישיבות התיכוניות , המשלבות לימודי קודש עם לימודי חול , וגדל גם מספרן של הישיבות הגבוהות . מדי פעם בפעם פרצו משברים ממשלתיים סביב סוגיות דתיות , כגון המשבר ב1951-1950– בשל מדיניות הממשלה כלפי החינוך של המוני העולים שהגיעו לארץ מצפון אפריקה ורובם היו דתיים ; ובשאלת מיהו יהודי , שעלתה לראשונה ב1958– וחזרה וניעורה עוד כמה פעמים . חוק חינוך חובה , שהכיר בזרמים השונים שבתוך החברה הישראלית , סייע למעשה להנצחת הפירוד שבין שומרי המצוות לבין החופשיים . המאבק על החינוך בקרב העולים החדשים היה בעל גוון פוליטי מובהק משני הצדדים . קשה להטיל ספק בכך שהפוליטיזציה של הדת במדינה וההתמקדות של המפד"ל במאבק על חקיקה דתית ובדאגה לאינטרסים של הדתיים , הוציאו שם רע לדת . החקיקה הדתית נתפסה יותר ויותר כאקט של כפייה בעיני חלקים גדולים של הציבור שאינו אורתודוקסי . " ) הליגה נגד כפייה דתית" נוסדה כבר ב ( . 1963– החקיקה הזאת חיזקה את הדימוי השלילי של הדת ואת ההתנגדות הפנימית ללימוד המסורת או לקבלת חלקים ממנה . הציונים הדתיים לא העריכו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help