sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

תהליך החזרה בתשובה של עם ישראל אל התורה . על יסוד האמונה הזאת יש מקום לגמישות הלכתית מסוימת המאפשרת שותפות ארעית בבניין הארץ עם 'חוטאים' על בסיס מעשי , מתוך תקווה שעצם שותפות החיים בארץ תחולל את תהליך התשובה . . 2 ההנחה השנייה , המרחיקה לכת עוד יותר , ייחסה ל'חופשיות' עצמה תפקיד פוזיטיבי יחסי במהלך הגאולה . החופשיות , לפי ההנחה , היא כלי ביד ההשגחה עצמה – משהו בדומה לדיאלקטיקה של "עורמת התבונה" של הגל – לשם השגת התכלית ההיסטורית של הגאולה . עם ישראל התרחק בגלות מענייני החול והשקיע את עצמו בקודש . הגאולה מחייבת שיבה אל תחום החול . החופשיים מצטיינים בכישרונות ובסגולות מעשיות ואלה מקנים להם יתרון על החרדים בכל מה שנוגע להנחת היסודות החומריים של הבניין הציוני . לפיכך יש להם מעמד עדיף מזה של שומרי המצוות בשלב הראשוני של ההגשמה . ואולם אל להם בשום אופן להיות הגורם הדומיננטי בקביעת דמותו הרוחנית של היישוב בארץ–ישראל . את הביטוי התיאולוגי הנועז והמקיף ביותר לתפיסה הזאת מוצאים בכתביו של הרב קוק , אבל שורשיה מצויים כבר בהגות של הראשונים . בסיכומו של דבר , היה משהו פרדוקסלי בעמדת הציונות הדתית : היא קיבלה , למעשה , את ההנחה שהלאומיות החילונית היא הדרך היחידה הפתוחה לפני יהודים חופשיים לדבוק בזהותם היהודית , אך נרתעה מלהכיר בלגיטימיות של דרך זו ובזכותה להיות מוכרת כשווה לתפיסה הדתית בתוך התנועה הציונית . בגרעיניה העיקריים המשיכה תיאולוגיה זו להיות שליטה בקרב המנהיגות הרבנית של הציונות הדתית עד זמננו ממש , והבעייתיות שיש בה קבעה לא במעט את האמביוולנטיות העמוקה שלה כלפי הציונות וכלפי משטרה הדמוקרטי של המדינה . בפעילות למען יישוב הארץ התגלו במהרה מוקדי החיכוך המעשיים שבין שני המחנות סביב שני עניינים מרכזיים : . 1 הפצת הרעיון הציוני בקרב הציבור היהודי , אם באמצעות תעמולה ישירה ואם באמצעות חינוך . הציונים הדתיים דרשו לעצמם את האפוטרופסות על התעמולה ועל החינוך וסירבו להכיר בזכותם של ציונים חופשיים לחנך את הדור הצעיר לפי רוחם ולהפיץ את דעותיהם בציבור , שרובו עדיין היה שומר מצוות ונתון להשפעתה של המנהיגות הרבנית . היה ברור למדי , שבלי מידה של מודרניזציה של החינוך , אי אפשר לטפח את הרעיון הלאומי . הציונים הדתיים עצמם הבינו זאת , אך הם נרתעו מלחולל את השינויים ההכרחיים משום שחששו מהתגברות ההתנגדות של החרדים לציונות . . 2 סוגיית אורחות החיים של המתיישבים החדשים בארץישראל ואופייה של הפרהסיה היהודית החדשה ההולכת ונרקמת בארץ הקודש היתה חמורה לא פחות . בראשית התקופה היה מוסכם על הכול – חרדים וחופשיים כאחד – שההתיישבות בארץ–ישראל מחייבת את המתיישבים לקבל עליהם עול מצוות ולשמור על פרהסיה יהודית . הציונים הדתיים תבעו למסור לידיהם את הפיקוח על אורח החיים במושבות החדשות . החופשיים קיבלו את התביעה הזאת מנימוקים טקטיים . ואולם אופייה של ההתיישבות בארץ לא היה תלוי רק בחובבי ציון . גלי העלייה שהגיעו לארץ , בעיקר במהלך שנות ה90– של המאה ה , 19– אמנם הושפעו מן התנועה הלאומית , אך לא היה בכוח ההנהגה המרכזית לפקח עליהם . רבים מן העולים לא היו מוכנים לקבל עליהם את אורח החיים הדתי , ומובן שהם שיוו ליישוב החדש אופי חילוני הרבה יותר ממה שהציונים הדתיים ציפו לו . בשנות ה90– התגבשה האידיאולוגיה של אחד העם שנתנה לגיטימציה ברורה לציונות החילונית ושימשה אתגר ברור לשומרי המצוות . אשר על כן היה שיתוף הפעולה מלווה במשברים תכופים . רובה של המנהיגות הרבנית באירופה נעשה עוין את הציונות יותר ויותר , ורק מעטים מן הרבנים היו מוכנים לתמוך בציונות בגלוי . הקמת "המזרחי" המשברים נמשכו גם לאחר הופעתו של הרצל , שניסה בכל כוחו לקרב את שומרי המצוות לתנועה , בעיקר משיקולים פוליטיים . ואכן אלה תמכו בו כמעט ללא סייג , כי הוא סירב לכלול את הפעילות התרבותית במסגרת הפעילות הציונית . ואולם עם הופעתה של "הפרקציה הדמוקרטית" בהנהגת ליאו מוצקין וחיים וייצמן , שהושפעה מאחד העם , גברה הדרישה לכלול את פעולות התרבות בפרוגרמה של התנועה ( פולמוס התרבות . ( הציונים הדתיים התנגדו לכך בתוקף . על רקע זה הוקם ארגון "המזרחי" בראשותו של הרב ריינס ( וילנה , ( 1902 ששאף לאחד את כל הציונים הדתיים על בסיס של ציונות פוליטית טהורה , אבל למעשה חתר לתת לציונות צביון דתי , ונכון יותר : לעשות את הציונות לדתית ואת הדתיים לציונים . כעבור זמן הוגדרה המטרה שלו שוב : הקמת מדינת התורה בארץ–ישראל , כלומר מדינה שכל חוקיה ואורחותיה אמורים להיות כפופים לסמכות התורה . בסופו של דבר השלימה הציונות הדתית בהדרגה עם העיקרון הדמוקרטי של התנועה הציונית , למצער השלמה פרגמטית , ואף למדה לנצל אותו לטובתה . ראשיתו של התהליך הזה היתה בוועידת מינסק , ( 1902 ) שבה הכיר המזרחי בזכויות שוות לחינוך הדתי והחילוני . ברם חלפו עוד עשר שנים עד שאושרה ההכרה הזאת אישור פורמלי בקונגרס הציוני . מי משומרי המצוות שלא היו מוכנים להכיר בכך פרשו מן התנועה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help