sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

החלופות החילוניות שצמחו באותה תקופה בחברה היהודית במזרח אירופה . הציונות הדתית היא סוג של אורתודוקסיה חדשה , שהיא צורה של הסתגלות חלקית למודרנה , על ידי אימוץ כמה מן הערכים שלה , כגון השכלה חילונית ויחס חיובי לנכסי התרבות החילונית הגבוהים ( אמנות , ספרות ומדע , ( פתיחות לחברה הכללית ומאמץ רציונלי לשיפור תנאי החיים של הפרט והחברה . כל אלה בלי לפגוע בסמכותה של ההלכה . אבל בעוד שבמערב אירופה צמחה האורתודוקסיה החדשה , מיסודו של שמשון רפאל הירש , כתגובה להופעת הרפורמה , במזרח אירופה היא צמחה בעיקר כתגובה ללאומיות החילונית , שמבשרה הראשון , ואולי החשוב ביותר , היה אחד העם . תנועת חיבת ציון , שדגלה ביישוב ארץ–ישראל ופעלה למענו , כללה בתוכה מלכתחילה אישים שומרי מצוות ו'חופשיים' כאחד . בייחוד ראוי לציון כי מי שהקימו את המושבות הראשונות בארץ היו רובם שומרי מצוות ומקצתם אף באו מתוך היישוב הישן . מספר הרבנים הגדולים שתמכו בתנועה היה קטן . החשובים ביותר בהם היו הרב שמואל מוהליבר , הרב מרדכי אליעשברג , הנצי"ב ( נפתלי צבי יהודה ברלין ) והרב ריינס , שניסה להקים ישיבה מודרנית בלידא ולא עלה בידו . שומרי המצוות והחופשיים היו שותפים להשקפה שלנוכח המצוקה הפוליטית של העם היהודי בגלות ולנוכח תהליכי התפוררות הקהילה המסורתית , רק הרעיון הלאומי ( יישוב הארץ , ( שיש בו שילוב בין המסורת לבין החיים המודרניים , עשוי ללכד מחדש את העם היהודי ולהביא מרפא לתחלואיו בגלות . אבל הם היו חלוקים בהבנת משמעותה של המודרניות , ומכאן – אף בתפיסתם את מהות הלאום ובהגדרת המטרה שלשמה נוסדה התנועה . שומרי המצוות לא ראו ברעיון הלאומי נקודת מפנה המחייבת תמורה מהותית בהבנת המסורת , אלא המשך רציף ובלתי בעייתי שלה . תקוותם היתה שהוא יביא להתחזקות השפעתה ושלטונה של הדת בחיי העם . ואילו המשכילים החופשיים ראו בלאומיות מסגרת מאחדת שמאפשרת חיים משותפים בין הזרמים השונים הקיימים ביהדות , והאמינו שהתכנסות העם במולדתו העתיקה תביא מדרך הטבע לרפורמה מושכלת בדת ולהתאמתה של הדת לחיים המודרניים . אחת הבעיות שהעסיקו את ההגות הציונית הדתית מראשיתה היתה היחס של הציונות לרעיון המשיחי . כיוון שהציונות הואשמה בידי מתנגדיה הדתיים שאינה אלא משיחיות שקר הדוחקת את הקץ , התאמצו רוב הוגיה של הציונות הדתית להפריד בין הרעיון המשיחי לבין הציונות על ידי הטענה שהציונות פועלת למען הבראת מצבו הכלכליהמוסרי של העם ואין לה דבר עם הרעיון המשיחי . המוטיב הזה חוזר בקובץ שיבת ציון , אוסף של חוות דעת של רבנים על חיבת ציון שפורסם בשנת . 1890 לאחר מכן המשיך הרב ריינס , מנהיג "המזרחי , " בקו הטיעון הזה , כדי להשמיט את הקרקע מתחת לתנועת ההתנגדות של החרדים , שהלכה והתחזקה בראשית המאה ה : 20– הציונות , לדעתו , היא תנועה פילנתרופית טהורה . ואמנם הרעיון המשיחי לא מילא תפקיד חשוב בתעמולה של הציונות הדתית עד לצמיחתו של "גוש אמונים" , ( 1974 ) להוציא את הגותו של הרב אי"ה קוק . רוב התומכים בתנועת חיבת ציון בראשיתה באו מבין שומרי המצוות , שהיו רוב בקרב יהדות מזרח אירופה . אבל הכוח הדינמי והמנהיגות היו החופשיים . אחת השאלות הקשות שניצבו לפני המחנה הדתי היתה שאלת שיתוף הפעולה בין שני המחנות . לא מפליא שרוב הרבנים האורתודוקסים נמנעו מלתמוך בתנועה ולאחר זמן אף נהפכו ליריבים מרים שלה . ההלכה הגדירה את מעמדם של יהודים הסוטים במזיד מן התורה בקטגוריות שליליות ביותר וציוותה במפורש על הרחקתם מכלל ישראל . במקרים קיצוניים – כמו בנוגע לקראים בימי הביניים – היא הורתה על דיכוים בכוח ואף על הריגתם ( הרמב"ם . ( ואולם בנוגע לציונים הדתיים , שהיו רגישים לקרע ההולך ומתהווה בעם , המושגים ההלכתיים הישנים כגון : ' פושעים , ' 'עבריינים' או 'רשעים' לא הלמו את המציאות החדשה , אשר בה נעשתה הנטישה של אורח החיים הישן רווחת יותר ויותר . יתר על כן , הם עמדו בסתירה בולטת לרוח הסולידריות הלאומית , שהניעה אותם לכלול בעם היהודי כל מי שהזדהה עם כלל ישראל בלא שים לב להתנהגותו הפרטית . לאור זה היה על המנהיגים הדתיים לחפש מושגים הלכתיים חדשים , שיאפשרו להקנות מעמד הלכתי חיובי לציונים החופשיים . חמורה לא פחות היתה השאלה התיאולוגית שהיתה טמונה בפרדוקס של "גאולה על ידי כופרים . " מנקודת ראות דתית , ארץ–ישראל היא ארץ הקודש , וכינונו של יישוב חילוני בתוכה משמעותו היתה חורבן מוחלט של חלום שטופח דורות רבים בידי יהודים שומרי מצוות . אם יכלו הציונים הדתיים להסכים למהלך הזה ולהישאר דבקים באמונתם , היה זה במידה רבה בזכותה של תיאולוגיה חדשה בעלת אופי דיאלקטי מובהק . תיאולוגיה זו נשענה על שתי הנחות : . 1 ההתרחקות של החופשיים מן התורה היא זמנית בלבד " ) מחלה עוברת , " כהגדרתו של הרב ריינס ) בתוך התהליך הכולל של הגאולה . ההנחה הזאת שאבה את כוחה מן האמונה בכוחה המיסטי של כנסת ישראל ( הרב קוק , ( ובכוח המרפא הגנוז בארץ–ישראל עצמה . לפי האמונה הזאת , אי אפשר שלכפירה תהיה אחיזה של ממש בעם ישראל . מקורה היחיד הוא חיצוני : הגלות על כל תוצאותיה השליליות . לפיכך , השיבה לארץישראל עתידה להחזיר את כל ה'עבריינים' בתשובה . ההתיישבות בארץ הקודש היא האפיק אשר בתוכו מתקדם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help