sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

( המשתפת לדבריהם פעולה עם הבריטים ומונעת פעולות נקם נגד הערבים ) וגם כלפי מנהיגי תנועתם ( שנראו להם כמי שמדברים על צבא השחרור היהודי אך אינם עושים דבר למימושו . ( מחוגי הצעירים האלה קם ארגון חדש שקרא לעצמו " ארגון צבאי לאומי" ( אצ"ל . ( חבריו יצאו לפעולות תגמול נגד ערבים , שבהן נהרגו אזרחים רבים . "היישוב המאורגן" גינה פעולות אלו כ"חותרות תחת המאבק המדיני של התנועה הציונית , " אבל בדור הצעיר עוררו הפעולות האלה הד וזכו לתמיכה . תוצאה נוספת של פעולות אלו של האצ"ל היתה ערעור כוחה של ההנהגה הוותיקה של המפלגה הרוויזיוניסטית . ז'בוטינסקי המשיך לכהן כראש בית"ר והצ"ח , והוסיף לקדם תוכניות פוליטיות שונות , כדוגמת תוכנית ה"אבקואציה" – פינוי המוני של יהודי פולין והעברתם לארץ–ישראל – פלשתינה – אבל בין השורות צמחה הנהגה חדשה , צעירה יותר , שרבים בתוכה היו עולים חדשים ובמהלך מלחמת העולם , אחרי מותו של ז'בוטינסקי , הדיחה למעשה את הנהגת המפלגה הרוויזיוניסטית . בפועל נמצא הכוח בידי דוד רזיאל , ראש האצ"ל , ובמידה הולכת וגוברת בידי מנהיג בית"ר בפולין , מנחם בגין , שהגיע לארץ ב1942– כחייל בצבא הפולני הגולה ונטל לידיו את הפיקוד על האצ"ל ואת הנהגת התנועה כולה . עם הופעתה של "חרות" מיסודו של האצ"ל בבחירות הראשונות במדינת ישראל , בשנת , 1949 נעלמה כמעט לגמרי המפלגה הרוויזיוניסטית . חרות התבססה כמפלגה פוליטית בעלת סדר יום לאומי וחברתי שעוצב רק בחלקו בהשראת המורשת הרעיונית של ז'בוטינסקי . באספה המכוננת תמכה חרות בתוקף , כמו כל מפלגות האופוזיציה , בחקיקת חוקה לישראל , אך עד מהרה אימצה גישה שנגדה בבירור את דרכו של האב–המייסד , כשקבעה כי "לגבי יהודי אין הפרדה בין לאום לבין דת . " תנועת הנוער בית"ר המשיכה בקיומה והשתלבה מחדש בתנועה הציונית , ואף ששמרה על רבים מסמליה הישנים ועל כמה ממנהגיה , כבר לא היתה דומה לבית"ר שבין שתי מלחמות העולם . לקריאה נוספת : יעקב שביט , מרוב למדינה : התנועה הרביזיוניסטית , התוכנית ההתישבותית והרעיון החברתי , תל אביב , . 1978 אסתר שטיין–אשכנזי , בית"ר בארץ–ישראל , 1925-1947 ירושלים , . 1997 אפרים אבן , הפילוג בציונות : מדוע הקים ז'בוטינסקי את ההסתדרות הציונית החדשה , ירושלים , . 1992 בנימין לובוצקי , הצה"ר ובית"ר , ירושלים , תש"ו . יגאל וגנר ואייל כפכפי , שורש המחלוקת – הריב ההיסטורי בין תנועת–העבודה והרביזיוניזם , תל–אביב , . 1982 Eran Kaplan , The Jewish Radical Right : Revisionist Movement I , Tel-Aviv , 1970 . J . B . Schechtman & Y . Benari , History of the Revisionist London , 1988 Ya'acov Shavit , Jabotinsky and the Revisionist Movement , 2005 Zionism and Its Ideological Legacy , Madison , WI , ציונות דתית אהוד לוז הציונות הדתית היא זרם חברתי הרואה בציונות , כלומר , בשיבתו של העם היהודי לחיים עצמאיים במולדתו , אמצעי לתחייתה של הדת היהודית . סיסמתה היתה : "תורת ישראל לעם ישראל בארץ–ישראל . " בעיני חלק נכבד מחסידיה , אבל לא בעיני כולם , נתפסת הציונות כתנועה שמכשירה את גאולתו השלמה של העם היהודי , ומתוך כך אף את גאולת האנושות כולה . מבשרי הרעיון של הציונות הדתית , כגון הרבנים קלישר ואלקלעי , הופיעו כבר באמצע המאה ה , 19– אבל השפעתם על ההתעוררות הלאומית היתה דלה . חשיבותם של הרבנים האלה היתה שהם יצרו תבנית תיאולוגית חדשה של מהלך הגאולה על ידי ההבחנה שעשו בין שני שלביה : השלב ה'טבעי , ' שמחייב אקטיביות של העם ביישובה של הארץ ובחידוש המצוות התלויות בה כתנאי לגאולה השלמה ; והשלב ה'נסי , ' שתלוי כולו בסיעתה I שמיה ואמור להביא לידי מימוש של כל הייעודים שהובטחו לעם ישראל על ידי נביאיו . חשיבותה של ההבחנה הזאת היתה שהיא הציגה פתרון לקושי שהיה כרוך בהפרת האיסור על "דחיקת הקץ" ( שלוש השבועות , ( שנתרווח ביהדות זה דורות רבים על ידי דחייתו של השלב המשיחי של הגאולה לעתיד בלתי ידוע ובו בזמן חיוב הפעולה בהווה לשם קירובו של השלב הזה . כזרם חברתי–פוליטי מוגדר הופיעה הציונות הדתית רק בסוף המאה ה , 19– כאשר התגבשו הזרמים השונים בתוך התנועה הציונית . הופעתה היתה פרי הצורך להתמודד עם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help