sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

להתגבר על מערבולת הגישות השונות בנוגע להגדרת היהדות ובנושאים אחרים , בהתלכדות סביב העיקרון המוניסטי – סביב החד–נס , שהציב את החתירה לריבונות יהודית כעקרון–על . העיקרון המוניסטי וסיסמת החד–נס נהפכו לכלי הנשק האידיאולוגי העיקרי במאבק של הרוויזיוניזם נגד מפלגות הפועלים הציוניות–הסוציאליסטיות . הניסיון לזווג בין המטרה הלאומית הציונית לבין החזון החברתי הסוציאליסטי נתפס בעיניהם כמעשה "שעטנז , " שהוא למעשה הפניית גב לבכורתו של הרעיון הציוני . אמונה תקיפה בקניין פרטי לחזון הלאומני , המ 3 ניסטי , נודע תפקיד מכריע גם בפיתוח השקפת העולם הכלכלית הרוויזיוניסטית . הרוויזיוניסטים ראו בכלכלה שדה קרב . הם האמינו בתקיפות בקניין פרטי ובכלכלת שוק . הם האמינו שהשוק הקפיטליסטי , על האי–שוויוניות המובנית בו ותנודותיו הקבועות , מאלץ אנשים להילחם זה בזה , ומאפשר ליחידים לפתח את נטיותיהם התוקפניות והאלימות , אשר בבוא העת ישרתו את האומה במלחמותיה . אך אף שהשקפותיהם בדבר הבעלות הפרטית היו נטועות היטב במסורת הקפיטליסטית הליברלית , האמינו הרוויזיוניסטים גם שהמדינה צריכה למלא תפקיד פעיל בשוק , ולמנוע משברים פוטנציאליים העלולים להזיק למטרה הלאומית . בראש ובראשונה ביקשו לאסור קיום שביתות , שיטת המאבק החברתי שהיתה מקובלת על האיגודים המקצועיים של מפלגות הפועלים . הרוויזיוניסטים טענו ששביתות מחלישות את המדינה ועושות אותה פגיעה לכוחות חיצוניים ; תחת זאת , הם דגלו ב"בוררות חובה" לאומית , שתהיה בעלת סמכות מלאה לטיפול בסכסוכי עבודה . הרעיונות האלה הועלו באותן שנים בכמה ממדינות אירופה בידי גורמים ימניים שמרניים , אך בולט מכולם בהקשר הזה היה הפאשיזם האיטלקי . סביב סוגיות אלו החריפו היחסים בין שני המחנות ביישוב ובתנועה הציונית והם הגיעו לשפל מדאיג עם פרסום מאמרו הידוע של ז'בוטינסקי – "כן , לשבור " ! ב , 1932– שבו קרא לשבור את ההסתדרות הכללית של העובדים מתוך שהאשים אותה כארגון מונופוליסטי . בשנים ההן רבו התקפות הדדיות חריפות ביותר , שראשיתן היתה מילולית והמשכן בתגרות קשות . השקפות אלו והסתמנותה של המפלגה הרוויזיוניסטית ככוח הלוחם בהשפעתם של האיגודים המקצועיים ושל הסתדרות העובדים הכללית הביאו להם , חוץ מפעילים המ 0 נעים מכוח האידיאולוגיה , תומכים גם בקרב בעלי עסקים פרטיים בארץישראל , במה שהיה מכונה אז "הציבור האזרחי . " הם ביקשו להעסיק במפעליהם פועלים שכירים שאינם מאוגדים באיגוד המקצועי . הדבר הוביל לשורה של סכסוכי עבודה , שגלשו לעתים לפסים אלימים . מחלוקות אלו בתחום יחסי העבודה גם דחפו את השיח הפוליטי בארץ לקיצוניות ארסית . אם סכסוכי העבודה יצרו מתחים גדולים ביישוב הצעיר , הרי פרשת רצח ארלוזורוב הביאה אותו אל סף מלחמה פנימית . באביב 1933 ניסה חיים ארלוזורוב , ממנהיגי מפא " י , ראש המחלקה המדינית של ההנהלה הציונית ושל הסוכנות היהודית , להגיע להסכם " העברה " עם גרמניה הנאצית , שיאפשר ליהודים העולים ממנה לארץ–ישראל להוציא חלק מהונם בסחורות . הרוויזיוניסטים פתחו בסדרת התקפות על ארלוזורוב בשל מגעיו אלה עם שלטונות גרמניה . חיים ארלוזורוב נרצח על חוף ימה של תל–אביב ב16– ביוני , . 1933 בחוגי השמאל הועלתה טענה שהרוויזיוניסטים אחראים למעשה . אחרים טענו שאין הוכחות לכך ושהאשמת רוויזיוניסטים ברצח נובעת ממניעים פוליטיים ואינה מסתמכת על עובדות מוצקות . שלושה פעילים רוויזיוניסטים , אבא אחימאיר , צבי רוזנבלט ואברהם סטבסקי , הואשמו ברציחתו . כתב האישום נגד אחימאיר בוטל כמעט מיד ; רוזנבלט זוכה בדיון בבית המשפט המחוזי , וסטבסקי , שהורשע ונדון למוות , זוכה בערעור שהוגש באותה שנה . ואולם , למרות הזיכוי , המשיכו להישמע האשמות ברצח כלפי המפלגה הרוויזיוניסטית ואישיה והאווירה הציבורית היתה מורעלת . עימות אידיאולוגי ופוליטי חריף ביותר התעורר סביב יחסו של הרוויזיוניזם אל הפאשיזם . כבר בסוף שנות ה20– ביטאו כמה רוויזיוניסטים בולטים אהדה לאידיאולוגיה הפאשיסטית בכלל , ולאיטליה בפרט . בהקשר הזה ראויים לציון בעיקר הטורים שפרסם אבא אחימאיר ביומון דואר היום בכותרת " מיומנו של פשיסטן . " אחימאיר פרסם אותם ב , 1928– על סף הצטרפותו לתנועה הרוויזיוניסטית , משכבר נודע כאחד האידיאולוגים החשובים של הימין הרדיקלי . ואולם גם רוויזיוניסטים אחרים , בעיקר פעילי בית"ר , הצהירו על תמיכתם במשטר הפאשיסטי באיטליה . ובמחצית השנייה של שנות ה20– גם ביסס הרוויזיוניזם את מעמדו ככוח הולך וגדל בקרב ציוני איטליה , וסניפו הראשון באיטליה נוסד ב . 1925– מנהיגי הסניף האיטלקי תמכו בממשלת איטליה וקראו לתנועתם ליישר קו עם משטרו של מוסוליני . ב1932– שיגר ז'בוטינסקי מכתב ליצחק שאקי , ממנהיגי הרוויזיוניסטים באיטליה , בבקשה לנסות לארגן פגישה בינו לבין מוסוליני , וכן לבדוק אפשרות להקים באיטליה פנימייה צבאית לפעילי בית"ר . על אף מאמציו לא הצליח ז'בוטינסקי להיפגש עם המנהיג האיטלקי , וגם תקוותיו להקים פנימייה צבאית באיטליה לא התממשו . עם זאת , ב1934– נפתח בעיר הנמל האיטלקית צ'יוויטאווקיה בית ספר לימאים של בית"ר , דבר שנתן ביטוי , לפחות סמלי , להידוק הקשרים הפוליטיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help