sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

במהלך העשור הבא נעשו הרוויזיוניסטים , שמניינם גדל והלך , למפלגת האופוזיציה העיקרית בתנועה הציונית . ובאמצעות תנועת הנוער שלהם , בית"ר , משכו אליהם צעירים , שנתעוררו לפעולה על ידי הרטוריקה הלאומנית היוקדת של ז'בוטינסקי . לשורותיה ולשורות המפלגה הרוויזיוניסטית נמשכו גם תומכים מבין מפלגות הפועלים , שקיבלו את הדעה כי המאבק הלאומי קודם למלחמת המעמדות . עם הבולטים שבין המצטרפים החדשים נמנו המשורר אורי צבי גרינברג , ההיסטוריון והמסאי אבא אחימאיר והרופא שהיה למבקר ספרות ואמנות יהושע השל ייבין , והם נודעו כמנהיגי הסיעה המקסימליסטית בתנועה הרוויזיוניסטית . יחסיו של ז'בוטינסקי עם השלושה , ובייחוד עם אצ"ג , ידעו עליות ומורדות . שש שנים לאחר היווסדה זכתה התנועה הרוויזיוניסטית בהישג ניכר 21 % – לעומת 29 % לסיעת העבודה – בבחירות לקונגרס הציוני הי"ז בבאזל . ( 1931 ) התפתחות הרוויזיוניזם בארץישראל פיגרה אחרי זו שבמזרח אירופה , ורק בשנת 1929 התחיל מרכז הכובד של הרוויזיוניזם לעבור לארץ–ישראל . השקפותיו האישיות של ז'בוטינסקי – שעברו עליהן במהלך השנים תמורות ניכרות – הטביעו חותם עמוק על דמותה של התנועה , אם כי פעלו בתוכה גם כוחות לא מבוטלים שהיו שונים ממנו בתפיסותיהם הכלליות , אך הזדהו עמו בגישתו הלאומית . דוגמה מובהקת לכך היא עמדתו של ז'בוטינסקי בנוגע למקומה של הדת בחיים הלאומיים המתחדשים של העם היהודי . ז'בוטינסקי ראה בעצמו , בעיקר בהקשר הזה , ליברל חילוני , והגדיר עצמו אתיאיסט , אם כי שיקולים טקטיים פוליטיים הביאוהו , בשנות ה , 30– לריכוך נוסח התייחסותו לתופעה הדתית . לרוב האידיאולוגים הרוויזיוניסטים היתה היהדות קטגוריה לאומית ותו לא . בתפיסת עולמם , המודרניסטית במוצהר , לא היה מקום למיסטיקה ולרוחניות לשמה . הדת היהודית היתה לרבים מהם תוצר גלותי , והיא נועדה לשמר את הלאום היהודי הרחק מביתו הלאומי . בעיני ז'בוטינסקי וחבריו , היתה ליהדות המסורתית תכלית סימבולית בלבד – היא סיפקה מערכת של סמלים ומסורות , שעשויה לסייע ביצירת אתוס לאומי מאחד . ז'בוטינסקי ראה בדת היהודית גורם ששימש לעם היהודי בגלותו תחליף למולדת ממשית ( רעיון שמקורו , אגב , אצל שפינוזה , ( ומכאן שחז C ת העם לחיים נורמליים במולדתו תייתר את הדת . במהלך מאבקו באורתודוקסיה האנטי–ציונית נקט ז'בוטינסקי סגנון אנטי–קלריקלי בוטה והציג את מתנגדיו כנציגי ימי הביניים האפלים . גם בשנות ה , 30– כאשר – בהתחשב בגורמים מסורתיים שהצטרפו לתנועתו ובצורך לחפש בעלי ברית במחנה הדתי – ריכך את ביקורתו ומיתן את סגנונו , לא נסוג מעמדותיו העקרוניות : הוא המשיך להחזיק בדעתו כי הדת לא תוכל למלא תפקיד מפתח בעיצוב עתידו הלאומי של העם היהודי וכי לכשתקום המדינה היהודית העצמאית היא תאמץ את העיקרון של הפרדת הדת מהמדינה . מושג מרכזי בהגות , באסטרטגיה ובתעמולה של הרוויזיוניזם הוא המ 3 ניזם ( בביטויו המליצי – חד–נס . ( פרשנויות שונות ניתנו למושג הזה , שהודגש מאוד בנאומיו ובמאמריו של ז'בוטינסקי . חוקרים שונים קובעים כי המוניזם סיפק לרוויזיוניסטים מסגרת פילוסופית לדבקותם ברעיון האחד והיחיד של הקמת מדינה , אך הוא היה לדידם יותר מתוכנית פעולה פוליטית . הוא היה אמצעי להבראת הרוח היהודית אחרי אלפיים שנות גלות ובכך גם להצטרפות היהודים לעידן המודרני . חוקרים אחרים מדגישים כי העיקרון המוניסטי היה לז'בוטינסקי עיקרון אסטרטגי המוגבל לתקופת הביניים שעד להקמת המדינה , תקופה שבה יש ללכד את העם סביב מטרה אחת ויחידה – השגת הריבונות הלאומית – ולהותיר את המחלוקות הרעיוניות לימים שלאחר השגת המטרה העיקרית . התנועה הרוויזיוניסטית הצליחה , במידה מסוימת , ז'בוטינסקי נואם , ורשה . 1930 השקפותיו האישיות של ז'בוטינסקי – שעברו עליהן במהלך השנים תמורות ניכרות – הטביעו חותם עמוק על דמותה הקיצונית של התנועה הרוויזיוניסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help