sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

פוגעת במאבק הזה . הרוויזיוניסטים שאבו את כוחם משתי קבוצות עיקריות : ציונים בני המעמד הבינוני , שחיפשו חלופה להגמוניה ההולכת ומתחזקת של תנועת העבודה בתנועה הציונית , וצעירים לאומניים קיצוניים , שמאסו בממסד הציוני וכמהו להנהגה חדשה שתגייס את העם במאבק לעצמאות לאומית . עם כל המחלוקות בין הרוויזיוניסטים לבין מפלגות הפועלים היה לשני הגושים האלה קו אופי יסודי משותף , גם מעבר להסכמתם לרעיון הציוני : תנועות אלו , עם כל השוני שביניהן , וכמותן גם תנועת ה 0 @ " נד" האנטי–ציונית שהיתה יריבה קשה לשתיהן , היו ביטוי מובהק להופעתה של החילוניות היהודית המודרנית . הרוויזיוניזם ביטא מגמה של חילון הפוליטיקה והזהות היהודיות בכך שעקרון הלאומיות ( שהושפע מתנועות לאומיות אירופיות , ומן ההתעוררות בקרב יהודים לצאת מן ה"פסיביות" של קיומם ולהיות כשאר הלאומים הנאבקים על חירותם ) תפס אצלם את מקום הדת כמרכיב המרכזי בגיבושה של זהות יהודית חדשה . זהות יהודית זו היתה אמורה להיות גאה ומשוחררת מחיי הגלות , ובכך גם מן ה 7 רימאט של חיי הדת . הדת נתפסה ברוויזיוניזם כאחד המרכיבים של הלאום , ואילו הלאום נתפס כמהות היהודית האחדותית והכוללת . חוגים מסוימים ברוויזיוניזם אף הלכו בעקבות רעיון הלאומיות האינטגרלית מבית מדרשו של הימין הרדיקלי האירופי , שעל פי תפיסתו , האומה עומדת מעל לכל הניגודים המעמדיים והדתיים ואחדותה היא מוחלטת ואינה ניתנת לחלוקה . אף שהופעתה של התנועה הרוויזיוניסטית באה שנים לא מעטות לאחר הופעתן של הקבוצות הציוניות–הסוציאליסטיות והתפשטות ה"בונד , " הרי במבט מקיף ניתן לקבוע כי אלה גם אלה , עם כל הניגודים ביניהן , שייכות לפריצה הגדולה של תהליכי המודרניזציה והחילון שגרפו רבים מבני הדור הצעיר בקהילות היהודיות אל החיים הציבוריים , הפוליטיים והרעיוניים . קשר הדוק בסיפור חייו של ז'בוטינסקי תולדותיה של הציונות הרוויזיוניסטית בשנותיה המעצבות קשורות קשר הדוק בסיפור חייו של מייסדה ומנהיגה זאב ( ולדימיר ) ז'בוטינסקי . ( ר' ערך במדור זה וכן במדור ההגות היהודית המודרנית , ( שפעל במהלך מלחמת העולם הראשונה להקמת כוח צבאי של יהודים שישתתף בכיבוש הארץ בידי בריטניה . "הגדודים העבריים , " שהוקמו ב , 1917– ושתיים מיחידותיהם מילאו תפקיד מצומצם בשלביה האחרונים של המערכה בארץ , פורקו בשנת . 1921 ז'בוטינסקי העלה אז תביעה בהנהלה הציונית , שהוא היה חבר בה , לפעול להקמתו של כוח צבאי יהודי גלוי , בפיקוד בריטי , ולא להסתפק בארגון ה"הגנה" המחתרתי שהוקם במסגרת ההסתדרות . תביעה זו היתה חלק משורה של תביעות לשינוי , לרוויזיה , במדיניות הציונית שהציגו את ז'בוטינסקי באופוזיציה להנהגתו של וייצמן ( מונח שעל שמו נקראו תומכיו של ז'בוטינסקי "רוויזיוניסטים . ( " ביקורתו הקשה על מה שכינה 'ותרנותו של וייצמן' הובילה אותו לפרישה מההנהלה הציונית . ( 1923 ) אחת התביעות המרכזיות שהעלו אז ז'בוטינסקי ותומכיו היתה להכריז בהקדם על "מטרתה הסופית" של התנועה הציונית , "הפיכתה ההדרגתית של ארץ–ישראל ( בכללה עבר–הירדן ) לקהילייה בעלת שלטון עצמי בחסות רוב יהודי קיים , " ניסוח שהיה בעיניהם מפורש יותר ופחות עמום מניסוחה של "תוכנית באזל , " התוכנית הרשמית של התנועה הציונית , שדיברה רק על הקמת "מקלט בטוח" לעם היהודי בארץ–ישראל . וייצמן והרוב בתנועה הציונית גרסו כי הכרזה כזו באותו זמן תעורר התנגדות לפיתוחו של הבית הלאומי , שעליו הוכרז בהצהרת בלפור ולמענו , בין השאר , ניתן המנדט לבריטניה על ארץישראל . היחס לבריטניה היה גם הוא סלע מחלוקת בין ז'בוטינסקי לבין וייצמן . מאז מלחמת העולם הראשונה , ובייחוד בעקבות הצהרת בלפור , תפס הממסד הציוני את בריטניה כבעלת הברית העיקרית של הציונות , ובשנות ה20– המשיכה פרדיגמה זו להיות מקובלת בעיקרה גם על הרוויזיוניסטים . בשנת , 1922 כאשר פורסם "הספר הלבן" של צ'רצ'יל , שתחם את גבולות השטח שבו יוקם הבית הלאומי היהודי למערב הירדן , השלימו איתו גם וייצמן וגם ז'בוטינסקי , אבל לדברי הרוויזיוניסטים , היתה מדיניותו של וייצמן כלפי הבריטים " רכה" מדי והם סברו כי ניתן היה להביאם לוויתורים גדולים יותר באמצעות מדיניות תקיפה יותר . בסוף שנות ה20– ובראשית שנות ה30– כבר פקפקו רוב מנהיגי הרוויזיוניסטים , ובכללם ז'בוטינסקי , במחויבותה של בריטניה למטרה הציונית , והחלו לחפש תמיכה דיפלומטית ופוליטית במקומות אחרים , ובייחוד באיטליה של מוסוליני . ב1925– הוקמה ברית הצה"ר ( ברית הציונים הרוויזיוניסטים . ( מעשה ההקמה של התנועה החדשה היה פרי המפגש בין מנהיג שפרש מהנהגת התנועה הציונית , מנהיג שכבר אז הלך שמו לפניו , לבין קבוצות ציוניות רדיקליות שחיפשו מנהיג שיתאים להשקפותיהן ולא פחות מכך – למזגן : קבוצות סטודנטים בערים שונות במזרח אירופה , בעיקר בפולין ובארצות הבלטיות , שהחלו את דרכן במסגרת הקורפורציות הסטודנטיאליות והתפתחו לקבוצות פוליטיות , שדגלו בציונות אקטיביסטית , ולצדן – קבוצה של פעילים ציוניים ותיקים יחסית , בעיקר מרוסיה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help