sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

וכעבור זמן בישראל , בתחום החינוך . יצירותיה המקובלות – ובראשן כתביהם של אחד העם ושל ביאליק – פילסו להן דרך אל לב לבו של הקאנון החינוכי , שבו הציגו אותן המחנכים כמודלים של מחויבות לאומית ושל טוהר המבע . בשנים הראשונות לקיומה של מדינת ישראל נודע בה אחד העם בעיקר לא כאינטלקטואל מהיר חמה ושאפתן הלהוט לערער על מנהיגותה של התנועה הציונית , אלא דווקא כאמן מופת של הפרוזה העברית , מעין סמואל ג'ונסון או ראלף ולדו אמרסון עברי , שקהל לקוחותיו העיקרי הוא ציבור התלמידים . " ברית שלום" ( ובשנות ה : 40– "איחוד ( " צדקו , כמדומה , בהערכתם שהציונות הרוחנית הדגישה מראשיתה כי הלאומיות היהודית צריכה להתעמת במישרין בדיוק עם אותן סוגיות שמהעיסוק בהן נטתה יותר מכול להסתייג , ובעייתיותן עומדת בעינה עד עצם היום הזה . אלו כוללות את השאלה אם על המדינה היהודית להיות ליברלית או תיאוקרטית ; לנהוג סובלנות ונדיבות בערבים , או לדכא אותם ; לבסס את הפוליטיקה על ערכי מוסר , או לפחות להניח להם להשפיע עליה – או להניחה בידי הגישה הפרגמטית לבדה . הדגשתו של אחד העם את חשיבותה של אמירת האמת בפומבי – עם מאמריו הנקראים ביותר נמנים שני חלקי "אמת מארץ–ישראל" – החדירה בתנועה עיסוק כפייתי ואף תחושה של אי–נוחות בנוגע ליחסים שבין האמצעים למטרה בחיים הפוליטיים , לתפקידו של המוסר במדיניות , ולקווים המפרידים בין שאיפה לאומית לגיטימית ליוהרה . אין ספק שהציונות הרוחנית העלתה שאלות רבות יותר מאלה שענתה עליהן . השאלות שהעלתה הניחו כהנחה מוקדמת את דבר קיומה של יהדות קיימת ועומדת שזה עתה הגיחה מהגטו ובררה את שאיפותיה הראשיות מתוך אותו מאגר תרבותי שהצדיק את עצמו מאז ראשיתה הקדומה . אבל אולי דווקא האנכרוניזמים האלה הקנו לה סמכות ללא–תחרות בכל הנוגע לפריחתן של הפעילות האינטלקטואלית הציונית , של ביקורת הספרות העברית , של המחשבה החילונית , וגם של תוכניות – שעלו ונפלו ושבו ועלו לסירוגין – לשיכוך מרירות היחסים שבין יהודים לערבים בארץ ולעיצובם מחדש של היחסים האלה . היא סיפקה מסגרת רבת סמכות למשטר מדיני מודרני , יהודי במודע , האמ 0 ן על מ 0 סר . התובנות שהצמיחה והאזהרות שהעלתה בנוגע לסיכוייה של תרבות יהודית בתרתיאולוגית בעלת משמעות עדיין משפיעות את השפעתן המטרידה , החשובה , אם כי לא תמיד גם נהירה , על החיים הפוליטיים והאינטלקטואליים של היהודים בישראל ומחוצה לה . לקריאה נוספת : מנחם ברינקר , עד הסימטה הטבריינית , תל–אביב , . 1990 יוסף גולדשטיין , אחד העם : ביוגרפיה , תל–אביב , . 1992 יוסף גורני , השאלה הערבית והבעיה היהודית , תל–אביב , . 1985 דן מירון , בודדים במועדם , תל–אביב , . 1984 יוסף שלמון , דת וציונות , ירושלים , . 1990 גדעון שמעוני , האידיאולוגיה הציונית , ירושלים , . 2000-2001 סטיבן ג' זיפרסטיין , נביא חמקמק : אחד העם ומקורות הציונות , תלאביב , . 1998 New York , 1970 . Community : The Kehillah Experiment , 1908-1922 , Arthur Goren , New York Jews and the Quest for Jubilee Volume , New York , 1953 . Achavah Club ( 1909-1912 ) , Mordecai M . Kaplan Moshe Davis , Israel Friedlaender's Minute Book of the 2001 . of Mordecai M . Kaplan , Vol . 1 , 1913-1934 , Detroit , Mel Scult , ed ., Communings of the Spirit : The Journals 2002 . Radical Circle in Brith Shalom , 1925-1933 , Leiden , Shalom Ratzabi , Between Zionism and Judaism : The York , 1984 . Arthur Hertzberg , ed ., The Zionist Idea , reprint , New ציונות רוויזיוניסטית ערן קפלן הציונות הרוויזיוניסטית היתה בשנות ה , 20– ה30– וה40– של המאה ה20– התנועה הימנית העיקרית במחנה הציוני . הרוויזיוניזם נתגלה אופוזיציה העיקרית למנהיגותו של וייצמן וכיריב העיקרי למפלגות הפועלים בתנועה הציונית ולאתוס הציוני שלהן . בניגוד לאנשי תנועת העבודה , שעמדו על כך שתנאי לכינונו של בית לאומי ליהודים הוא יצירת חברה חדשה של פועלים ועובדי אדמה , שתכין את העם היהודי לחיי עצמאות לאומית ותיצור את התשתית הכלכלית , הארגונית והחברתית הדרושה לכך , טענו הרוויזיוניסטים כי התנועה הציונית צריכה לרכז את כל מאמציה במאבק לשחרור לאומי וכל פעילות אחרת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help