sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

הפוליטית ( העיר עתידה להיעשות מרכז חשוב של פעילות פוליטית יהודית רדיקלית בקרב תלמידי אוניברסיטאות , ( ואף יותר מכך , להשתלבות בתרבות האירופית בסביבה שלא פעם חיפשה לה השראה מחוץ לחיים היהודיים . משכילים יהודיים מן העיירות הקטנות בקיסרות הרוסית שנהרו לאודסה – כגון משה לייב ליליינבלום , שתיעד את המפגש המוטרד שלו עם העיר ויהודיה בשנות ה70– באוטוביוגרפיה העברית רבת ההשפעה שלו חטאות נעורים – הרגישו כאילו זכו להצצה חטופה לעולם יהודי עתידי מוזר ומעוות , שבו מה שנראה להם כמודרניזם שלהם עצמם , שלדידם הוא קפיצת–דרך של ממש , לא היה אלא קרתנות . אמונתם שהמשימה החשובה ביותר היא הפצת רוח–חיים ביהדות באמצעות נורמות אירופיות , נתפסה לא פעם בעיר הזאת כפושרת ומיושנת . הם חשו דחוקים לשוליים , הם התמרמרו מאוד על היחס שזכו לו מידי היהודים המקומיים בעלי ההשכלה החילונית שעברו תהליך של רוסיפיקציה , והתסכול הזה , ושאיפתם שדוכאה , שימשו מרכיבים עיקריים ביצירתה של הציונות הרוחנית . אחד העם , אף הוא בן הפרובינציה , נטול השכלה לא–יהודית פורמלית , היה אוטודידקט רעבתן ( בתחילת שנות ה30– לחייו כבר קרא רוסית , אנגלית , צרפתית וגרמנית , ( ונחשב עד מהרה בקרב אנשי השפה העברית למוכשר מבין כותבי תקופתו בתיאור טיבו של המשבר הניצב בפני המודרניסטים היהודיים , ובניסוחם של פתרונות בהירים ואמינים . הוא היה שאפתן , מבריק , כריזמטי , ובורך בכושר רטורי גדול בכתב ; במשך כעש 3 ר , מסוף שנות ה80– ועד ראשית המאה ה , 20– גבה שיעור קומתו לכדי הטוען העיקרי לכתר המנהיגות הציונית . ואת זאת השיג אף שרק לעתים רחוקות הופיע בציבור , כמעט לא נשא דברים בוועידות התנועה , הסתפק בפרסום מסות שהיו בדרך כלל קצרות וחסכוניות במילים , ומעולם לא כתב ספר באורך מלא להציג את רעיונותיו שריתקו בחבלי קסם את הקוראים עברית . אחד העם הציג לפני תומכיו – תחילה בחוג קטן וסגור שהפיץ את תורתו מפה לאוזן , אחר כך במאמרים בעיתונים עבריים נבחרים , ולבסוף באמצעות "בני משה , " קבוצה חשאיתלמחצה של יהודים בעלי השקפה לאומית שבראשה עמד – שמעון דובנוב ומרדכי בן הלל הכהן בחברת אחד העם , בתו דבורה-לאה גינצברג ושתיים מחברותיה , בתמונה שצולמה באודסה , כנראה בשנת 1905

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help