sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

ציונות רוחנית סטיבן זיפרשטיין אין עוד זרם באידיאולוגיה הציונית ששאיפותיו הבסיסיות ביותר או הישגיו העיקריים עדיין מעוררים פולמוס דוגמת זה שמעוררת הציונות הרוחנית . יש הרואים בה את האסכולה הציונית החסכונית והמינימליסטית ביותר ( בין השאר נטען שמטרותיה השאפתניות ביותר הסתכמו בלא יותר מהקמתה של אוניברסיטה יהודית בארץ–ישראל ;( אחרים עומדים על כך שהתנועה ביקשה להשיג , ובמובנים מסוימים אף רכשה לה , הגמוניה מסוימת בתרבות הרשמית של התנועה הציונית ואף במדינת ישראל בשנותיה הראשונות . ניתן לטעון גם שהשפעתה היתה גדולה יותר , מאחר שאת תורתה לא הפיצה כשהיא חתומה בחותם מוסדי ברור , שמחמת כך ניתן לערער עליה . מקורותיהן של העמימויות האלה מורכבים . אולי מהותית מכול היא העובדה שעיקר תוכנה של האידיאולוגיה של החשוב בהוגיה , אחד העם ( שם העט של אשר גינצברג , ( עדיין שנוי במחלוקת בין החוקרים , שאינם מסכימים ביניהם בשאלות כגון עמדתו בסוגיות יסוד כפלורליזם דתי וכמקומם של הערבים במשטר יהודי ואף בנוגע לעצם הצורך במדינה . והרי אלה נושאים שאחד העם כתב עליהם בהרחבה במהלך שלושה עשורים , שבהם היה מקובל כאינטלקטואל החשוב בתנועה הציונית . הציונות הרוחנית נתפסת בעיני בני אדם שונים , ובכללם גם מצדדיה , בדרכים שונות בתכלית זו מזו . מצד אחד , היא שימשה זמן ארוך משענת עיקרית לשמרנות הרוחנית במחנה הלאומי היהודי , כשעמדה בעיקשות על קיום של ייחוד יהודי מובדל , אפילו רגישות יהודית מיוחדת , המשתרעים על פני הדורות . מן הצד האחר , גם התפיסה הדו–לאומית – שנפוצה באמצע שנות ה20– ובתחילת שנות ה30– של המאה ה20– וגם לאחריהן , והיתה מקובלת על אינטלקטואלים רדיקליים פוליטית , ובהם מרטין בובר וגרשום שלום – ראתה בציונות הרוחנית את הורתה האידיאולוגית . יתרה מזאת , הציונות הרוחנית – שנתפסה ( ולא פעם הוקעה ) כזרם הציוני הפחות מעשי מכולם שמעייניו נתונים אך ורק לספרים ולבתי ספר ולמוסר – היתה קשורה קשר הדוק ב " עבודה המעשית " בארץ–ישראל , בהקמתן של מושבות יהודיות המקיימות את עצמן , ואף בטיפוח בורגנות מקומית , ובסופו של דבר , בבנייתה של תל–אביב . לבסוף , אף כי הציונות הרוחנית עמדה על כך שמשימתה העיקרית של היהדות המודרנית היא להקים מחדש את המרכז בארץ–ישראל , הרי רבים מתומכיה הנאמנים ורבי ההשפעה ביותר באו דווקא מקרב חברות ליברליות , בייחוד מארצות הברית , חרף העובדה שהדילמות שניצבו בפני יהודים במקומות האלה זכו , במקרה הטוב , רק להתייחסות חולפת מצדו של אחד העם . באמריקה היו יהודה מאגנס , ישראל פרידלנדר , מרדכי קפלן , שמשון בנדרלי ומנהיגים יהודיים חשובים אחרים בין תומכיה הנלהבים של הציונות הרוחנית , וביקשו להשתמש בה למטרותיהם . לקפלן , רב מסורתי צעיר שהתחבט במהלך העשורים הראשונים של המאה ה20– בשאלות של אמונה , היתה הקריאה בכתבי אחד העם , במילותיו שלו , "מהפכה קופרניקאית . " אלה סייעו בידיו לעצב מחדש את היהדות סביב סוגיות קהילתיות במקום תיאולוגיות , ושימשו בסופו של דבר השראה להקמתה של התנועה הרקונסטרוקציוניסטית שלו . ואכן , פחות או יותר באותו הזמן ארגן בנדרלי את המסגרת השאפתנית שנועדה לאחד בפדרציה אחת את כל בתי הספר היהודיים שפעלו בניו יורק בשעות אחר הצהריים ; גם בנדרלי ציין את הציונות הרוחנית כמקור ההשראה הראשי שלו . העובדה שהוגה ציוני חילוני כאחד העם נעשה למעין דמות אב , או לפחות לדמות סב מעוררת השראה , גם לקהילה יהודית דתית ששורשיה נטועים איתן בארצות הברית וגם למערכת של בתי ספר יהודיים שאימצה לה אידיאלים דמוקרטיים של חיים בתפוצות הזרים לתפיסתו , יש בה כדי להאיר משהו ממורכבות כוח המשיכה וההשפעה של הציונות הרוחנית . הדחף – מן הסכנה שבאינטגרציה בדומה לאידיאולוגיה הציונית כולה , מקורה של הציונות הרוחנית במשבר של החיים היהודיים . ואולם הדחף שלה לא בא מן האנטישמיות , כי אם מן הסכנה שבאינטגרציה ואף בהתבוללות . החשש היה שאם התהליכים הללו לא ייעצרו , הם יערערו את יכולתם של היהודים לשרוד הרבה קודם שהרעל האנטישמי יפעל את פעולתו . מקורה של הציונות הרוחנית היה , שלא במפתיע , באודסה . עיר חדשה יחסית זו ( היא נוסדה בשנת , ( 1794 שפניה למסחר , והיתה בה קהילה יהודית בורגנית גדולה ולא נעדרת השפעה , התהדרה כבר באמצע המאה ה19– בקירוב בשורה של מוסדות תרבות יהודיים מתקדמים ( בתי ספר , איגודים ספרותיים ופילנתרופיים , עיתונים וכתבי עת ) שמשכו אליהם יהודים מן הפרובינציה שהיו רעבים לטעמו של העולם הגדול . בשנות ה80– של המאה ה19– כבר השתייכו רבים מיהודי המקום לדור השני של דוברי רוסית , והם סייעו לקבוע סטנדרטים תרבותיים לקיום הפולחן היהודי ( שנודע בדלותו ) בעיר , להשתייכות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help