sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

" טהורה" ומשוחררת מחתירה סוציאליסטית "נוכרית" ל"חברה צודקת . " ה"מוניזם" הזה , ה"חד–נס , " כפי שכינה ז'בוטינסקי את גישתו , הוא חילון למטרות פוליטיות של תפיסה דתית יהודית יסודית , של דבקות באל אחד בניגוד לעבודת אלים רבים . ז'בוטינסקי טען כי על הציונות לפנות לתנ"ך ולשאוב ממנו את הפילוסופיה החברתית שלה , במקום לאמץ רעיונות סוציאליסטיים מערביים . בהזדמנות אחרת הוא הצהיר בפשטות שלא אכפת לו מה יהיה "צבעה החברתי" של המדינה היהודית ; גם אם יהיה צורך להקים מדינה דתית אורתודוקסית , שבה יהיה עליו "לאכול געפילטע פיש מדי בוקר בבוקרו , " או מדינה דוברת יידיש – אפשרות שלא הרנינה את לבו – הוא יתמוך בהקמתה . מה שחשוב , לגבי דידו , הוא הרצון לכונן מדינה , וכל השאר טפל . רעיון מודרני אחד , רעיון המדינה–אומה , היה בעיניו מטרה בפני עצמה . בן–גוריון ניסח את המענה המשכנע ביותר של השמאל . כל תנועה לאומית , טען , עשויה להיות טובה או רעה , תלוי בתוכנה החברתי , והציונות אינה יוצאת מכלל זה . תיתכן ציונות פאשיסטית ותיתכן ציונות סוציאל–דמוקרטית . לשאלה אם המדינה היהודית תגשים ציונות זו או אחרת נודעת חשיבות רבה . לא פחות חשובה היא השאלה אם תהיה התרבות היהודית פתוחה לעולם הרחב . השאלה החשובה איננה אם יש או אין " תערובת , " אלא באיזה סוג תערובת מדובר . אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית , הוסיף לטעון בן–גוריון , הם פטריוטים של האנושות ושל העם היהודי ; הם רואים בעצמם חלק מתנועת עבודה בינלאומית , ונשי התנועה נאמנות לתנועות הנשים הבינלאומיות . המחויבויות המגוונות הללו דומות למעגלים החוצים זה את זה , ולא מנוגדים זה לזה . אפשר להתווכח על ערכים סוציאליסטיים , קפיטליסטיים ואפילו פאשיסטיים , אך ההתעקשות על "טוהר" לאומי חסר צבע חברתי היא בבחינת אחיזת עיניים . שכן לא תיתכן מדינה ללא חברה . הניצחון במאבק עם הימין הטיעון הזה נותן מענה לשאלה מדוע נחלה תנועת העבודה ניצחון מכריע במאבקה עם הימין : תנועת העבודה היתה עסוקה , למעשה , בבנייתה של חברה . החיבה שנטה ז'בוטינסקי לדקלומים סמליים התנפצה אל סלע כושר הארגון המעשי שהראתה תנועת העבודה . ז'בוטינסקי היה אמן המחווה הרטורית , ואילו בן–גוריון הצטיין בחיבור שבין אסטרטגיה פוליטית להישגים מיידיים . שני היריבים אמנם ביקשו , בנקודה מסוימת , להגיע פשרה , אך חברי ההסתדרות ( במשאל שנערך ביניהם בשנת 1934 אם לקבל או לדחות הסכם עם ז'בוטינסקי שהציע אז בן–גוריון ) הצביעו נגד קבלתה . עד אמצע שנות ה30– כבר היתה מנהיגותה של תנועת העבודה ביישוב איתנה , מקומה בתנועה הציונית העולמית היה מבוסס , ואילו הימין הציוני נקלע לעמדה מבודדת . כדי להתגבר על הימין , יזמה תנועת העבודה קואליציות שונות עם מפלגות ציוניות לא סוציאליסטיות ( הן דתיות והן ממעמד הביניים ) שאפשרו לה להבטיח את תמיכת הרוב בגופים לאומיים כגון ההסתדרות הציונית העולמית . ( הדבר הזה עתיד לקרות כעבור זמן גם בכנסת ( . ואולם המדיניות הזאת חייבה פשרה תפיסתית חשובה מצדה של תנועת העבודה . אם קודם לכן גונן בן–גוריון על ה"שעטנז" ועל הרעיון שהלאומיות היהודית יכולה להיות פתוחה לעולם ולערכי הדמוקרטיה החברתית גם תוך כדי חתירה לפתרון השאלה היהודית , הרי מעתה קיבל , לפחות במובלע , רעיון ה"שעטנז" הציוני–הסוציאליסטי צורה של בריתות עם תנועות שאינן נמנות עם מעמד הפועלים . במילים אחרות , גישתה של תנועת העבודה אל הנושא המעמדי לא יכלה להיות רציפה ואחידה . לפני שנות ה30– זיהתה תנועת העבודה , בקווים כלליים , את האינטרס המעמדי עם האינטרס הלאומי . ואולם משעה שהמעמד הבינוני החל לצבור עוצמה ונוכחות בהתפתחות היישוב העברי בארץ , ותנועת העבודה החלה בקואליציה עם מפלגות שלא קיבלו את הרעיון שמעמד הפועלים הוא מעמד "אוניברסלי , " כבר לא ניתן לקיים זיהוי מלא בין הלאום למעמד ונדרשה הפרדה בין הקטגוריות הפעילות האלה והעדפת הראשונה על פני השנייה , כדי לאפשר לתנועת העבודה ולבעלות בריתה לתפקד במסגרת משותפת – המסגרת הלאומית . בן–גוריון לא נתן ביטוי מפורש לשינוי הזה , שמאז ואילך נעשה פשוט לחלק מן ההיגיון הפוליטי של תנועת העבודה . קשייה של תנועת העבודה ותזוזתה הרעיונית דמו מבחינות רבות לאלה של הסוציאליסטים האירופיים , שקיבלו את טענתו של ברנשטיין כי תחזיותיו של מארקס על המבנה המעמדי לא יתגשמו . הם הגיעו למסקנה שאת המטרות הדמוקרטיות החברתיות ואת האינטרסים של מעמד הפועלים אין לקדם באמצעות מהפכה , אלא באמצעות רפורמות חברתיות ובקואליציות עם בעלי ברית לא פרולטריים במסגרת פרלמנטרית פוליטית . וכך , באמצע שנות ה , 30– כבר היו ל"שעטנז" של התנועה הציונית–הסוציאליסטית שלושה היבטים סוציאליסטיים שונים . היא קיבלה אופי ברנשטייני במדיניותה הציונית הרחבה , הקואליציונית ( משמע , הלאומית ;( היא בנתה , כמו הסוציאל–דמוקרטים האוסטריים , תשתית סוציאליסטית אדירה ; ועמדו לרשותה רשתות רחבות היקף של קואופרטיבים של עובדים ויישובים שיתופיים , שאפשר לראות בהם צאצא רחוק של הסוציאליזם הנארודניקי הרוסי . בארבעת העשורים הבאים היתה תנועת העבודה לתנועה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help