sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

הציונות ( ובכלל זה אף בהגדרת מטרתה הסופית . ( נראה כי העימות בין ז'בוטינסקי לבן–גוריון בנוגע לאופייה של הלאומיות היהודית היה הוויכוח הפוליטי החשוב ביותר של המודרניות היהודית , כי הוא נגע , בסופו של דבר , לעצם הגדרתה . אנו מוצאים זאת הן במחלוקת שלהם בנושא חלוקת ארץ–ישראל והן בפלוגתא הפילוסופית על דבר ערכה של לאומיות "טהורה , " כלומר בשאלה אם על הלאומיות היהודית לשאוב אך ורק ממקורות יהודיים או שמא עליה לשלב גם " רעיונות חיצוניים , " ולחוש בנוח במזיגה הזאת . ז'בוטינסקי קרא לתנועה הציונית להצהיר במפורש כי " המטרה הסופית" היא מדינה יהודית בשטחיה של "ארץישראל כולה , " הנמתחים עד גבולות הממלכות העבריות העתיקות "בשתי גדות הירדן . " בן–גוריון ראה בסוג הזה של לאומנות אינטגרלית התאבדות מדינית . ככלות הכול , מצבם של היהודים היה פגיע במקומות רבים בעולם ( בייחוד עם עליית הנאציזם , ( ובארץ–ישראל הם היו מיעוט ואיבת הערבים כלפיהם היתה מתעצמת והולכת . יתרה מזו , בן–גוריון הזהיר כי התפיסה המדינית והגיאוגרפית של "ארץ–ישראל" קיימת בהיסטוריה היהודית בלבד , ואיננה מציאותית בעיניהם של לא יהודים . הציונים , סבר בן–גוריון , לעולם לא יצליחו אם ינקטו מדיניות מקסימליסטית . במקום לכבול את הפרויקט הציוני ל"ארץ–ישראל השלמה , " תמך בן–גוריון בחלוקתה של ארץישראל וראה בה דרך חכמה להקמת ישות מדינית יהודית . בןגוריון היה איש החזון החילוני הפרגמטי . ז'בוטינסקי האשים את אנשי תנועת העבודה הציונית ב"שעטנז , " בעירוב מין בשאינו מינו ( מקור המונח הוא בחוקיהתורה האוסרים על בני–ישראל ללבוש תערובת של פשתן וצמר . ( לדידו , מייצגות הסוציאל–דמוקרטיה והציונות עקרונות מנוגדים , שאין לערבב ביניהם . העיקרון האחד הוא בעל אופי אוניברסליסטי המ 0 נע בכוח מדיניות מעמדית , ואילו האחר בעל אופי פרטיקולריסטי המ 0 נע בכוח הלאומיות . נקודת ההשקפה הזאת של ז'בוטינסקי לא מנעה ממנו לכתוב מאמרים בעלי כותרות כגון "אנחנו הבורגנים" ולהיות מעורב מעורבות אישית עמוקה בתרבות , ובייחוד בספרות , האירופית . למרבה האירוניה , היה ז'בוטינסקי , בשעה שהשמיע את הביקורת החריפה על השעטנז , חבר פעיל בארגון "הבונים החופשיים , " שהיו לו מטרות אוניברסליסטיות . הבסיס הפוליטי שהיה לו ביישוב התחזק כתוצאה מעליית המעמד הבינוני מפולין וגרמניה לארץ ומן המשבר הכלכלי החמור בסוף שנות ה . 20– ז'בוטינסקי עמד בתוקף על כך שהלאומיות היהודית תהיה דוד בן גוריון , במרכז השורה הראשונה , בחברת בני משפחתו וידידיו ערב עלייתו לארץ . ( 1906 ) אנשי התנועה הציונית-סוציאליסטית , טען בן-גוריון , הם פטריוטים של האנושות כולה וגם של העם היהודי והם רואים את עצמם כחלק מתנועת עבודה בינלאומית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help