sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

הרומנטיציזם האירופי , אבל נעשה מארקסיסט במהלך שנות ה . 20– השומר הצעיר רומם חזון הומניסטי של "הגשמה עצמית" של "הפרט בקהילה , " ודגל בגישה הדו–לאומית כפתרון לסכסוך הערבי–הציוני . השומר הצעיר עתיד היה להרבות במתיחת ביקורת , מצד שמאל , על הזרם המרכזי של הציונות הסוציאליסטית . בשנת 1930 ייסד הזרם המרכזי בתנועת העבודה את מפא"י , מפלגה סוציאל–דמוקרטית , באמצעות מיזוג אחדות העבודה עם הפועל הצעיר בהנהגתם של בן–גוריון , כצנלסון וארלוזורוב . בהיותה הנציגה הפוליטית של גישת הקונסטרוקטיביזם המהפכני , הגיעה המפלגה הזאת לעמדה הגמונית בקרב יהודי ארץ–ישראל מבחינה ארגונית ורוחנית כאחת . מפא"י נעשתה עד מהרה למפלגה הגדולה במחנה הציוני–הסוציאליסטי . היא טיפחה ביישוב אתוס סוציאל–דמוקרטי ונסכה בו תחושה של אחדות מטרה , אשר התבררו כחיוניים בעקבות התעצמות הסכסוכים עם הבריטים ועם ערביי ארץ–ישראל . אותו אתוס ואותה מטרה משותפת אפשרו לתנועת העבודה להתמודד עם האתגר שהציב בפניה הימין הציוני בנוגע למשמעותה של הישות המדינית היהודית . נקודת המבט של ההיסטוריה היהודית נקודת המבט השלישית שנוכל להשקיף ממנה על הציונות הסוציאליסטית משבצת אותה בדברי ימי העם היהודי . כאן מגיעה הדיאלקטיקה שבין מהפכה לנורמליות ( המשתמעת מעצם המונח קונסטרוקטיביזם מהפכני ) לידי מיקוד חריף . אנשי התנועה הזאת התכוונו לחולל בחיי היהודים תמורה קיצונית , בתוך שמירה על תודעת השייכות לעם היהודי . הדבר חייב מאבק בתרבות היהודית המסורתית , ולא רק שינויים במבנה החברתי–הכלכלי ובמקום מגוריהם של היהודים . רוב הסוציאליסטים האירופיים של המאה ה19– השתיתו את טיעוניהם לשוויון על בסיס חילוני ונקטו עמדות אנטיקלריקאליות בוטות , אבל רבים מהם , ובכלל זה ראשוני הסוציאליסטים באנגליה , בצרפת ובגרמניה , ינקו לא מעט מן הדת . ככלל , נעשו התנועות הסוציאליסטיות לכוחות חילוניים בחיים הציבוריים , הגם שמקצת תומכיהן שמרו על שאיפותיהם הדתיות ( למשל , ברעיונות הנוצריים על שוויון מוסרי . ( זכורה הצהרתו המפורסמת של מארקס כי הדת היא "אופיום להמונים . " מארקס חשב כי האמונה בעולם הבא מסייעת להקהות את רגישותם של הפועלים לסבלם בעולם הזה . אם ישכילו להשתחרר ממקור הכאב החברתי של העולם הזה – קרי , הניצול – לא יהיו זקוקים עוד לסמי הרגעה . אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית דגלו אף הם ברעיון השחרור העצמי מסבלות העולם הארצי הזה , ואף שרבים מתוכם , בייחוד בתנועות הקיבוציות , חלקו עם מארקס את סלידתו מן התיאולוגיה ומ"כלי הקודש , " הם שאבו את השקפת עולמם גם – לעתים בתחושת אי נוחות ולעתים בטבעיות – מן המסורת היהודית . רוב אנשי תנועת העבודה האמינו כי יש בקיום הגלותי משום השפלה פוליטית ותרבותית , ומכאן שדרוש עיצוב מחדש של התרבות וה"אופי" היהודיים . אין די בקיום כשהוא לעצמו , טען המסאי והסופר יוסף חיים ברנר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית . ( הוא כתב שהיהודים והתרבות היהודית מצויים במעגל קסמים . דרוש שינוי ערכים אצל היהודים , ולשמו עליהם ליצור סביבה חדשה . הבעיה היא שעל היהודים להשתנות תחילה אם רצונם ליצור לעצמם סביבה חדשה . ברנר קיווה שתרבות חילונית , עברית , עובדת , תהיה המוצא . ברל כצנלסון טען כי תנועה יצירתית מבחינה תרבותית היא לא זו ההורסת ופוסלת ללא הבחנה , אלא זו ה " בודקת ובוחנת בקפידה , מקבלת ודוחה " מסורות , כולל מסורות דתיות , ב 3 : ם שכל . לא היה דבר שהמחיש לו זאת יותר מסיפור יציאת מצרים . פסח , מבחינתו של כצנלסון , הוא פחות עלילת תבוסתו של מלך מידי האל , ויותר מזה סיפור של שחרור משעבוד לאומי ומניצול חברתי . אין בנמצא דוגמה בולטת לתודעה היסטורית , טען , יותר מאותה קביעה בהגדה של פסח שכל אדם צריך לראות את עצמו כאילו הוא עצמו יצא ממצרים , מעבדות לחירות . אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית קיוו כי ביצירת תנאים חדשים לחיים יהודיים יוכלו היהודים להגדיר מחדש את תרבותם , ועם זאת לא לזנוח את תרבות העולם הסובב , ובעיקר , את זו של אירופה ושל רוסיה הקרובה אל לבם . בזיכרונותיו מספר בן–גוריון כי שלושה ספרים השפיעו עליו עמוקות בנערותו : אהבת ציון של אברהם מאפו , רומן על החיים בארץ–ישראל הקדומה שנכתב ברוח תנועת ההשכלה היהודית , אוהל הדוד תום , של הרייט ביצ'ר סטאו , שלימד את בן–גוריון לשנוא את העבדות , והתחייה מאת טולסטוי , המספר , כנרמז בכותרתו , סיפור של גאולה אישית על ידי עבודה גופנית פשוטה . אף לא אחד מן הטקסטים האלה אינו תיאולוגי , ורק אחד מהם נכתב בידי יהודי . לא היתה לבן–גוריון כל בעיה לציין עד כמה מגוונים היו המקורות שהזינו ועיצבו את השקפת עולמו ואת שאיפותיו . על השאיפות הללו איימה עלייתו של ימין ציוני בשלהי שנות ה20– וה30– של המאה ה . 20– העימות בין הימין הציוני , בראשותו של זאב ז'בוטינסקי ( ר' במדור זה ובמדור ההגות היהודית המודרנית , ( לבין הציונות הסוציאליסטית היה כרוך בוויכוחים פוליטיים מרים , בשבירת שביתות ובאלימות רחוב . הימין והשמאל היו חלוקים ביניהם בעצם בכל ממד חשוב של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help