sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

ההסתדרות הציונית העולמית . אחת התוצאות המיידיות של הדבר עתידה היתה להתבטא בניסוי של צורת יישוב חדשה – הקיבוץ , ושל צורות התיישבות קולקטיביות נוספות , כגון המושב השיתופי ומושב העובדים . שינוי התפיסה הזה , שהתקבל רק אחרי ויכוח ממושך ולאחר מלחמת העולם הראשונה , נסמך בכל זאת על משנתם של שלושת ה"אבות" של הציונות הסוציאליסטית – הס , סירקין ובורוכוב – שהרי אלה בנו את תפיסתם בדבר הקשר האורגני שבין ציונות לסוציאליזם על הסברה שרק יהודים חסרי כול יהגרו לארץ וייעשו בה לעובדים בעזרת הון לאומי שיגויס מבעלי יכולת . משום כך יכלו לראות בחברה סוציאליסטית המשך טבעי למפעל הבנייה הציונית . כך הורה סירקין ש"הציונות תתגשם על ידי מעמד הפועלים או שלא תתגשם כלל" ואף ניבא את יצירתם של קואופרטיבים ויישובים שיתופיים . הקמתם של יישובי עובדים היתה , עם זאת , ממד אחד בלבד של האסטרטגיה המחודשת שברל כצנלסון ( ר' ערך במדור זה ) קרא לה פעם "קונסטרוקטיביזם מהפכני . " זו השלימה את התגבשותה בעשור שלאחר מלחמת העולם הראשונה . מטרתה היתה לעצב סביבה ציבורית סוציאליסטית בארץ–ישראל . בשנת 1919 נוסדה "אחדות העבודה" – ארגון פועלים חדש ששילב בתוכו פונקציות של מפלגה פוליטית ואיגוד מקצועי – כמיזוג בין פועלי ציון של הזרם המרכזי לבין "עצמאים בלתי מפלגתיים" בראשותו של ברל כצנלסון , מחסידי הרעיון של "קהיליית עובדים , " שנעשה עד מהרה למנהיגה הרוחני של תנועת העבודה הציונית . ההסתדרות הכללית של העובדים העבריים בארץ–ישראל , הידועה בקיצור בשם ההסתדרות , נוסדה בשנה שלאחר מכן , ובן–גוריון היה למזכירה הכללי . תחת גגה פעלו איגודים מקצועיים , "חברת העובדים" ששימשה " חברת אחזקות" למפעלים כלכליים , קופת חולים , לשכות עבודה , חוות שיתופיות , בנק ומוסדות פיננסיים אחרים , וגם ארגון ה"הגנה" המחתרתי . במרוצת הזמן הורחבו תחומי פעולתה להוצאה לאור של עיתון יומי , הוצאת ספרים ורשתות חינוך לילדים ולמבוגרים . זו היתה מדינה סוציאליסטית בהתהוות בתחומי שטח המנדט הבריטי של . 1922 אחדות העבודה והפועל הצעיר תפקדו כמפלגות במסגרת ההסתדרות עד לאיחודן במסגרת מפא"י בשנת . 1930 הבורוכוביסטים האדוקים של מפלגת פועלי ציון שמאל מתחו ביקורת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית הזאת , בשל סטייתה מן הרעיונות המארקסיסטיים של מלחמת מעמדות ומשום שנכשלה בקידום סולידריות חוצת עמים עם הפועלים הערביים בארץ–ישראל . השמאל הציוני הקדיש תשומת לב רבה להתפתחויות ברוסיה אחרי . 1917 תהיותיו של הסוציאליזם הרוסי הישן – כלומר , כיצד להפוך חברה לא פרולטרית לחברה מודרנית – היו לבעיה המרכזית של הבולשביזם והעלו סוגיות דומות לאלה שבהן נתקלו מאמציה של התנועה הציונית–הסוציאליסטית ליצור חברה של מעמד פועלים יהודי . אך הקונסטרוקטיביזם המהפכני של הציונות הסוציאליסטית היה מבחינות רבות קרוב למאמצי הסוציאל–דמוקרטים האוסטריים לעצב "וינה אדומה" בשנות ה20– של המאה יותר מאשר לקומוניזם הרוסי . הסוציאל–דמוקרטים שלטו במועצת העיר וינה ועשו שימוש במשאבים ובמסים מוניציפליים לבניית מסגרת של מוסדות חברתיים ותרבותיים של פועלים , כמעין חברת–נגד לממשלה הארצית , שהימין שלט בה . הסוציאל–דמוקרטים האוסטריים עתידים היו לנחול תבוסה בסופו של דבר , ואילו אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית , שנהגו על פי היגיון סוציאליסטי דומה , הצליחו , והדבר הזה היה ליסוד עוצמתם . הם אימצו אסטרטגיה של יוזמה ציבורית לצורך בניית "היישוב : " כספי ה"הון לאומי" שמגייסת התנועה הציונית בחו"ל יסבסדו מוסדות חברתיים וכלכליים ( בעיקר אלה של ההסתדרות ) ויאפשרו קליטת עולים חדשים בארץ . את הטענה שהון פרטי יושקע רק במקומות העשויים להניב רווחים , ומכאן שיכפיף את צרכיו של העם היהודי לרווחיהם של קפיטליסטים יחידים , העלה חיים ארלוזורוב , שהיה אולי ההוגה המבריק ביותר בציונות הסוציאליסטית באותה העת . הציונים הסוציאליסטים , ככל הסוציאליסטים , לא האמינו שחתירה להשגת יתרונות חומריים לפרט יכולה איכשהו לשרת את טובת הכלל . בהגדירם את האינטרס של מעמד הפועלים היהודי המתהווה בארץ–ישראל אינטרס שיתופי , הם ראו בו אינטרס המזוהה עם אינטרס העם היהודי בכללו . מעמד הפועלים היהודיים אמור להיעשות לעם היהודי כולו . לכן היתה ההסתדרות מוכנה להפנות משאבים לטיפוח יישובים ומפעלים במקומות שאליהם לעולם לא היה מגיע ההון הפרטי , או לסבסד שירותים רפואיים כדי לתמוך בקהילות קטנות או עניות , שבהן רופאים פרטיים לא ייאותו לפעול . בהקשר הזה נתפסה התנועה הקיבוצית יותר ויותר כהתגלמות ראשונה במעלה של הרעיונות הסוציאליסטיים הציוניים . הקיבוצים בנו קהילות שוויוניות יצרניות ברחבי ארץ–ישראל וסיפקו קאדר של מנהיגים לתנועת העבודה . בשנת 1927 נוסדו שני ארגוני קיבוצים . האחד , הקיבוץ המאוחד , נולד מתוך ניסיון לא מוצלח להקים קומונה כללית ( גדוד העבודה ) בכל ארץ–ישראל היהודית . הקיבוץ המאוחד היה קרוב לאחדות העבודה ומנהיגה האינטלקטואלי הכריזמטי , יצחק טבנקין ( ר' במדור זה , ( דגל בשיתופיות חקלאית ובאתוס החלוצי . ואילו האחר , הקיבוץ הארצי , מקורו ב"השומר הצעיר , " תנועת נוער חלוצי שנוסדה בגליציה שלפני מלחמת העולם הראשונה . מנהיגו הבולט היה מאיר יערי ( ר' במדור זה , ( שהיה מושפע מן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help