sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

המרכזי בתנועה הציונית התנער מהעמדה הזאת , ובתוכו רוב הסוציאליסטים ( סירקין עצמו שינה את דעתו , בסופו של דבר . ( מהפכה בחיים היהודיים , חשבו רוב אנשי התנועה הציוניתהסוציאליסטית , יכולה להתרחש אך ורק בארץ–ישראל , על שום מרכזיותה הסמלית והתרבותית של ארץ האבות בהיסטוריה היהודית . בניגוד להרצל , יליד בודפשט , שהיה מרוצה אילו היתה הגרמנית משמשת שפתה של המדינה היהודית , היו רוב אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית חסידי השפה העברית . קיצורו של דבר , מטרתה של מהפכת הציונות הסוציאליסטית היתה יצירתו של עם עובד , דובר עברית , במדינה יהודית סוציאליסטית בארץ–ישראל . רעיון הנורמליות נבע מ " שלילת הגולה " ונגזר מן המושג המודרני של ישות מדינית , ולא אחת נבע מפסילה נמרצת של הגלות . אנשי התנועה הציוניתהסוציאליסטית התווכחו כל העת על גבולותיה של אותה נורמליות , ותוכניותיהם גובשו מתוך ניסיונם המעשי בבנייתו ובביצורו של מעמד פועלים יהודי בארץ–ישראל . כאן מקומה של נקודת מבט נוספת שניתן להשקיף ממנה על הציונות הסוציאליסטית . נקודת המבט של התפתחות התנועות הסוציאליסטיות נקודת המבט השנייה מציבה את התנועה הציוניתהסוציאליסטית בתוך ההיסטוריה של תנועות השמאל . תנועות סוציאליסטיות ותנועות פועלים אירופיות צמחו במחאה על מצוקות חברתיות שהיו מנת חלקן של אוכלוסיות עובדות באירופה בשל הקפיטליזם של המאה ה . 19– סוציאליסטים אוטופיים , דמוקרטים ואנרכיסטים הטיפו נגד הסדר הקיים ; היו בהם שהציעו לחולל שינוי באמצעות רפורמות , והיו שביכרו לעשות זאת במהפכה . אלה גם אלה דחו את הרעיון ( מבית מדרשו של הליברליזם הקפיטליסטי ) שאם ירדוף כל פרט אחרי מימוש האינטרסים האישיים שלו תצמח טובה לכול . היו שדימו את העולם כנוצר מחדש כפדרציה נטולת–מדינות של קואופרטיבים . אחרים היו בדעה שרק מדינות ריכוזיות מסוגלות לפעול כנגד כוחו של ההון ולעצב חברות שוויוניות . מארקס מיזג ביקורת נוקבת על הקפיטליזם עם תיאור משכנע של מאבקים מעמדיים כחוט השדרה של ההיסטוריה האנושית , העשויה להשתנות בקרוב . על פי התיאוריה שלו , יצר הקפיטליזם גם את היכולת היצרנית שבאמצעותה תוכל האנושות להתגבר על המחסור , וגם את האמצעי להוציא את הדבר הזה אל הפועל – דהיינו , הפרולטריון התעשייתי השכיר , שהאינטרסים שלו הם "אוניברסליים , " כלומר כלל–אנושיים . המהפכה תעמיד את הרוב המכריע אל מול מעמד שליט קטן , ותסלול את הדרך לחברה הנשלטת מכוחו של עיקרון חדש : כל אדם ייתן לפי יכולתו ויקבל לפי צרכיו . השמאל הציוני היה בקיא היטב ברעיונותיו של מארקס , אך גם מודע למחלוקות העזות בקרב הסוציאליסטים בנוגע לתוקפה של התיאוריה שלו . האומנם מתפלג המבנה המעמדי של הקפיטליזם לפרולטריון ולבורגנות , ומוביל למהפכה ? או שמא הוא נעשה מורכב יותר , כפי שסבר אדוארד ברנשטיין , הסוציאל–דמוקרט הגרמני ? במקרה הזה אפשר שהפרולטריון איננו כה "אוניברסלי , " הפועלים זקוקים באורח בלתי נמנע לבעלי ברית ברובד הביניים של החברה והמצע הסוציאליסטי זקוק לבחינה מחדש ועליו לעודד רפורמות חברתיות באמצעים פרלמנטריים . משמעותו של דבר , שלא מהפכה , אלא ברית בין–מעמדית היא בלתי נמנעת . המהפכנים הרוסיים היו עסוקים בוויכוח שונה במידת מה . מבחינתם , השאלה הדוחקת היתה : האם יש או אין אפשרות לחולל בארצם , שאין בה פרולטריון גדול , תמורה שתעשה אותה לחברה סוציאליסטית מודרנית , בלי שתעבור את המתווה ההיסטורי ששרטט מארקס ? האם יש לעקור את איכרי רוסיה בכוח מאדמותיהם , בדומה לתהליך שעברו עמיתיהם באירופה , ולהפוך אותם לפרולטרים עירוניים מנוצלים ? או שמא אפשר לעקוף את הקפיטליזם ולכונן תחתיו סוציאליזם באמצעות קומונת הכפר המסורתית של האיכרים ? חסידיה של הגישה הנארודניקית ייחלו לאפשרות השנייה . ואילו המארקסיסטים טענו כי אם לא יוכל כושר הייצור להתגבר על המחסור , כל ניסיון לכונן סוציאליזם נועד לכישלון . מכאן שעל רוסיה לעבור את השלבים שהתווה מארקס , ולהיעשות תחילה קפיטליסטית . ויכוח זה , שהתגבר והתלהט בשנות ה90– של המאה ה , 19– הוא חלק מן ההקשר האינטלקטואלי שבו טען סירקין כי המדינה היהודית העתידית צריכה להיות סוציאליסטית ולהתרחק מן הרעות החולות של החיים המודרניים , ושבו , לאחר זמן , עמד בורוכוב , הסוציאל–דמוקרט , על דעתו כי על הציונות להיות " פרולטרית . " בעקבות ייסודן של מפלגת הפועלים הסוציאלדמוקרטית הרוסית בעלת הנטייה למארקסיזם ( 1898 ) ומפלגת הסוציאל–רבולוציונרים ( הס"ר ) הפופוליסטית בשנת 1901 הקימו , כעבור ארבע שנים , יהודים מרוסיה ומפולין בארץישראל את המפלגות פועלי ציון והפועל הצעיר . פועלי ציון תמכה ב"ביצור המעמד" של פרולטריון יהודי בציפייה להתפתחות קפיטליסטית , ואילו מפלגת הפועל הצעיר דיברה על "כיבוש העבודה" בידי פועלים חקלאים יהודיים . בהשפעת השמאל האירופי ראו גם אנשי התנועה הציוניתהסוציאליסטית בפועלים את הנושא ההיסטורי של המהפכה החברתית וגם של המהפכה הציונית . אבל בניגוד למערב אירופה ולמרכזה , שבהן עסק השמאל בארגון מעמד הפועלים במסגרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help