sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

התפתחותה של הציונות הסוציאליסטית נגזרה מכל הגורמים הללו , ואין לראותה במנותק מהם . זיכרון קיומה של קהילה יהודית בארץ–ישראל נותר היבט מרכזי של התרבות היהודית בשמונה–עשרה המאות שבין חורבן הבית השני בידי הרומאים בירושלים לבין עלייתה של הציונות . ועם זאת לא היה אפשר לדמות את יצירתה מחדש של מדינה יהודית אלא בעידן המודרני , וזאת מן הסיבה הפשוטה שרעיונות בדבר מדינות של אומות מודרניות לא עלו ביהודים בתקופת הביניים האמורה . בתקופה ה 87 ה–מודרנית אמנם חזו את השבתה של הריבונות היהודית בארץ–ישראל , אבל אך ורק בעת ביאת המשיח . הציונות הסוציאליסטית הביאה לידי חילונה של התקווה הזאת , בסירובה להמתין עד אז , ובכך שדימתה מחדש את היהודים ללאום מודרני , שיממש את עצמאותו נוכח האנטישמיות . ב1944– סיפר בן–גוריון כיצד שנתיים לפני–כן עסק במינוח מדיני ובעיקר הרהר במידת התאמתה של המילה "מדינה" ליעדי הציונות . היה זה בעקבות הצהרת בילטמור מ1942– שחרגה מן הניסוח של הצהרת הקונגרס הציוני הראשון ב1897– בבאזל . בבאזל הוצהר על "מקלט בטוח" לעם היהודי ואילו עכשיו , בבילטמור , דובר על "קהילייה ריבונית יהודית . " בוודאי , ריבונות יהודית הוכרה כיעד הציוני עוד ברומי וירושלים של הס ( 1862 ) ובמדינת היהודים של הרצל . ( 1896 ) בשנות ה30– התווכחו הימין והשמאל על גבולות המדינה וצביונה . אולם לנוכח ההתנגדות הערבית והבריטית ניסחו לעתים המנהיגים הציוניים , מטעמים טקטיים , את התביעה הציונית בשפה דומשמעית . וייצמן , למשל , נמנע מלדבר בפומבי על מדינה עצמאית עד למאמרו בפוריין אפרס בינואר . 1942 בן–גוריון סיפר כי חיפש במקרא ובמשנה מונח מקביל ל'רפובליקה' הלטינית או למונחים המציינים מדינה בגרמנית , אנגלית או צרפתית . הוא החליט כי בהעדר מונח מתאים יותר יש לבחור ב'מדינה' אף שבמקורות העבריים מציין מונח זה ' מחוז . ' במילים אחרות , בין המינוח המקראי או המשנאי למחוז או אזור לבין המונח שבו השתמש קיקרו לציון הרפובליקה הרומית ( מונח שגם הופיע בתרגום הפוליטיאה של אפלטון ) והמונחים המשמשים בשפות המודרניות לציון קהילייה ריבונית הוא לא מצא בעברית שום מונח מתאים . הדבר תאם את השקפתו על ההיסטוריה היהודית , שמאז נפילת הממלכה החשמונאית ועד למאבק למען מדינה מודרנית , אינה אלא אנומליה . לא עלה בדעתו לחפש ביטויים מתאימים בספרות שנוצרה בשנות הגלות , שכן כמו מרבית חניכי תנועת ההשכלה האירופית הוא ראה בתקופה הפרה–מודרנית "תקופה חשוכה . " אך גם לו חיפש שם לא היה מוצא את מבוקשו שכן רק התפתחות הרעיונות המדיניים המודרניים יחד עם עליית האנטישמיות גרמו לתנועת העבודה הציונית – כלכל הציונים – לחשוב על מדינה ריבונית כעל תגובה ריאליסטית ל"שאלה היהודית . " כאשר הצריכה התפתחותה של המדינה המודרנית הכנסת שינויים בתרבות הפוליטית האירופית , חייב המאמץ להקים מדינה יהודית תמורה בתרבות הפוליטית היהודית . את הציונות הסוציאליסטית הניעו שני רעיונות שהתאפיינו במתח קיומי ודיאלקטי שביניהם : הרצון לחולל מהפכה ( בחיים היהודיים ) והחזון של נרמול החיים היהודיים . בן–גוריון ביקש לפתור את המתח הזה באמצעות משיחיות חילונית , וליתר דיוק , באמצעות הטיעון ש"בית שלישי" וחברה צודקת יוקמו בעת ובעונה אחת , וישמשו דוגמה ומופת לכלל אומות העולם . הסוג הזה של לאומיות המושתתת על עקרונות אוניברסליים לא היה נחלתם הבלעדית של יהודים . רפובליקנים צרפתיים כמו ז'יל מישלה , היסטוריון בן המאה ה , 19– דימו את צרפת לקרן אור המאירה את דרכן של אומות תבל הודות למהפכה הצרפתית שדגלה בזכויות האדם ; אידיאליסטים איטלקיים , כמו ג'וזפה מאציני , האמינו שאיחוד ארצם יפיץ את הלאומיות הליברלית לכל מקום בעולם ; לאומנים רוסיים סברו כי משבר הזהות העקשני של ארצם , מאבקם בן מאות השנים נגד רעיונות מערביים , ייפתר כאשר תיעשה מוסקבה ל"רומא השלישית . " גם אם השוואה בין היבטיה האינטלקטואליים של הציונות הסוציאליסטית לבין המקרים האלה מעלה דומות מסוימת , אין בכך כדי להאפיל על ייחודה ואופייה החברתי הנבדל של הציונות הסוציאליסטית . בצרפת , באיטליה וברוסיה היה "העם" מרוכז ( פחות או יותר ) בטריטוריות מתוחמות . ( ההיסטוריונים חלוקים ביניהם בשאלה מתי נכון לסווג אוכלוסיות אירופיות שונות כ"לאום" מגובש לחלוטין ( . תנועות סוציאליסטיות ותנועות עבודה ברוב ארצות אירופה קראו תיגר על חברות קיימות , או אף חתרו לביטולן , כי הן נראו להן לא צודקות . הן דיברו על יצירת נשים וגברים "חדשים . " ואולם אנשי התנועה הציונית–הסוציאליסטית החלו את דרכם בעם שאותו ביקשו לרכז ריכוז טריטוריאלי ושאיפתם היתה ליצור "יהודי חדש" בתוך כדי התהליך של בניית אומה . השאלה היכן להקים אותה חברה היתה בתחילה סלע מחלוקת . הרצל , שהיה ליברל ולא סוציאליסט , והתרבות היהודית לא היתה קרובה אל לבו ביותר , הגיב בחיוב על הצעה בריטית להקים בית יהודי במזרח אפריקה . כמה אנשי תנועת העבודה , כגון נחמן סירקין , נעשו אף הם לזמן מה חסידי ה " טריטוריאליזם " ( ר ' ערך במדור זה . ( לדעתם של אותם טריטוריאליסטים , כה חמור היה מצבם של היהודים עד שמן ההכרח היה להקים להם בדחיפות מדינה בכל מקום אפשרי שכן הקמתה בארץ–ישראל נראתה אז עניין לעתיד רחוק , ובעיני אחדים מהם לא היתה גם בעתיד רחוק עניין מעשי . הזרם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help