sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

ידיעת קרוא וכתוב , חוללה תמורה דרמתית באופיין של הנאמנות הפוליטית ושל התרבות הציבורית . בהכללה ניתן לומר שהמדינה המודרנית התפתחה בשלטונן של ממלכות ריכוזיות . לאחר מכן קראו הליברליזם והרעיונות של הלאומיות הרפובליקנית תיגר על המלוכות האלה וחוללו בהן תמורות . נתיניהם של מלכים היו לאזרחים של אומות . המהפכה הצרפתית סיפקה אולי את אחד הפרקים הדרמתיים ביותר בהתפתחות הזאת . אף ש"מדינת הלאום" נעשתה סיסמה דומיננטית במשך המאה ה , 19– לא היתה התהוותה של מדינת הלאום תהליך הומוגני . איטליה וגרמניה לא התאחדו כמדינות אלא במועדים מאוחרים של המאה ה , 19– ואילו הקיסרות האוסטרו–הונגרית המשיכה להתקיים עד לאחר מלחמת העולם הראשונה . המקרה הרוסי היה ייחודי , כי המשטר המלוכני המדכא שם חיפש לגיטימציה באמצעות פנייה ל"אוטוקרטיה , לאורתודוקסיה , ולרוח הלאומיות . " ניסוח זה הגדיר את העם הרוסי , שהיה מורכב בתחילת המאה ה19– ברובו הגדול מצמיתים ומאיכרים עניים , בשלהי אותה מאה במונחים של כפיפות ושל דת . אך גם שם פתחו אינטלקטואלים "מתמערבים" במאבקים עיקשים לקידום רעיונות ומוסדות ליברליים ומודרניים . הלאומיות קידמה עמדות דמוקרטיות ופופוליסטיות , כי טענה שהלאום , ולא המלך , הוא מקור הלגיטימיות המדינית , ופסלה את זכות היתר הפוליטית המוקנית בירושה לאנשי אצולה . אך בה בעת עודדה גם פוליטיקה של דעות קדומות , כאשר העמידה את ה " אנחנו " ( בניו של הלאום ) מול ה " אחרים . " וכך לעתים תכופות נדחקה צורת הדרה אחת ( הדת ) מפני צורה אחרת שלה ( הלאום . ( הלאומיות , שהגבולות בינה לבין הגזענות ניטשטשו בקלות , הציבה אפוא בפני היהודים שאלה חדה ונוקבת : האם יוכלו להשתלב בעולם של מדינות לאום ? או שמא יישארו מחוץ למעגלן גם כיחידים וגם כקולקטיב ? המאמץ להקים מדינה יהודית חייב שינוי בתרבות הפוליטית היהודית . ב"ועידת בילטמור" שנערכה בניו-יורק ב1942- לא דובר עוד כבקונגרס הציוני הראשון על "מקלט בטוח" כי אם על "קהילייה ריבונית יהודית . " בתמונה : שולחן הנשיאות ב"ועידת בילטמור . " וייצמן נואם , לידו בן-גוריון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help